2010-10-20, 15:46
Medlem
The Barrs avatar
Alldeles nyss. Den satt ett tag på en sten och såg kall ut. Sen började den gå in mot skogen.

Whats wrong with that picture?
Citera
2010-10-20, 15:51
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Alldeles nyss. Den satt ett tag på en sten och såg kall ut. Sen började den gå in mot skogen.

Whats wrong with that picture?
Kan du utveckla mer vad det är du vill diskutera?
Citera
2010-10-20, 15:53
Medlem
The Barrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Kan du utveckla mer vad det är du vill diskutera?

Jag vill diskutera det ovanliga i att en ormvråk sitter i ett relativt tätbebyggt område, på marknivå, vid den här årstiden och tar sig fram genom att gå.

I övrigt tyckte jag att den verkade frisk och kry, men så är ju kanske inte fallet.
Citera
2010-10-20, 15:57
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Jag vill diskutera det ovanliga i att en ormvråk sitter i ett relativt tätbebyggt område, på marknivå, vid den här årstiden och tar sig fram genom att gå.

I övrigt tyckte jag att den verkade frisk och kry, men så är ju kanske inte fallet.
Jadu... Svår fråga.

Nu vet jag inte när ormvråkar flyger söderut, det är väl inte riktigt vinterperiod än?

Vart i Sverige bor du? Enligt Wikipedia:
"Merparten av Sveriges ormvråkar är kortflyttande flyttfåglar som har sina vinterkvarter i Europa, men i södra Sverige och särskilt i Skåne övervintrar ormvråken. Vid milda vintrar förekommer den även på västkusten."

Angående att den gick; den kanske inte kunde flyga? Skadat sig, tvungen att landa i det tätbebyggda området, därav dess närvaro.
Citera
2010-10-20, 16:02
Medlem
The Barrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Jadu... Svår fråga.

Nu vet jag inte när ormvråkar flyger söderut, det är väl inte riktigt vinterperiod än?

Vart i Sverige bor du? Enligt Wikipedia:
"Merparten av Sveriges ormvråkar är kortflyttande flyttfåglar som har sina vinterkvarter i Europa, men i södra Sverige och särskilt i Skåne övervintrar ormvråken. Vid milda vintrar förekommer den även på västkusten."

Angående att den gick; den kanske inte kunde flyga? Skadat sig, tvungen att landa i det tätbebyggda området, därav dess närvaro.

Jag bor inte i södra sverige, tycker att flyttfåglarna borde ha dragit nu, men har ärligt inte talat så jättekoll på vilka datum de avgår.

Att den har skadat sig är ju ett klart senario, kanske därför den inte har dragit utomlands än? Men är det rimligt att en flygoförmögen ormvråk skulle klara sig i naturen en längre tid?

Händer det att ormvråkar flyger in i fönster? Intuitivt känns det ovanligt...
Citera
2010-10-20, 16:05
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Att den har skadat sig är ju ett klart senario, kanske därför den inte har dragit utomlands än? Men är det rimligt att en flygoförmögen ormvråk skulle klara sig i naturen en längre tid?

Händer det att ormvråkar flyger in i fönster? Intuitivt känns det ovanligt...
Haha, nu ställer du frågor som jag inte kan svara på.

Men jag antar att det är svårt för en ormvråk att klara sig utan sin flygförmåga under vintern. De är väl luftburna jägare, liksom andra rovfåglar? Dessutom blir den ju ett lätt byte för andra rovdjur i skogen, om den inte kan flyga undan faran.

Den behöver ju inte ha flugit in i ett fönster, den kan ju ha skadat sig på en mängd andra vis. Sedan är det ju inte säkert att den har skadat sig. Fåglar har ju ben, så varför skulle de inte vilja hoppa omkring ibland?
Citera
2010-10-20, 16:59
Medlem
najass avatar
Hmm..ormvråk är en av Sveriges vanligaste rovfåglar. Den finns här även vintertid. Den sitter och går ofta på marken och letar mask och diverse andra småkryp. Arten tillbringar alltså väldigt mycket tid på marken.

Du har med andra ord sett en av de mest naturliga och vanliga situationer vad gäller rovfåglar man kan se i Sverige

Övriga svar på undringar:

Nej, den krockar inte med fönster
Ja, delar av populationer flyttar, de i norr flyttar till södra Sverige och av de i södra Sverige flyttar en del vidare söderut till Europa
Ja, det är vanligt att se ormvråkar intill, och i, samhällen och andra tättbebyggda områden.
Citera
2010-10-20, 21:27
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nej, den krockar inte med fönster

Varför inte?
Citera
2010-10-20, 21:57
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
Varför inte?

He, he jag misstänkte att jag skulle få äta upp det tvärsäkra påståendet.

Orsaken är att de så gott som aldrig befinner sig i situationer när de kan krocka med husfönster. De arter som krockar med fönster är ffa småfåglar (och upp till, säg trastar) som dels lever i buskage och träd runt husen och dels tämligen ofta hamnar i flyktsituationer (dvs de är byte åt andra djur) då de panikflyr. Blande rovfåglarna tror jag att sparvhök är den rovfågelart som hyfsat ofta krockar med fönster just för att den lever på att jaga småfågarna runt husen.

Sen är det klart att det går säkert att leta upp fall när även en ormvråk bevisligen har krockat med ett fönster någonstans, men det kan min själ inte vara många.
Citera
2010-10-20, 22:20
Medlem
Jag har sett ormvråkar sitta och softa på stängselstolpar som inte är högre än 1,5 meter, kanske inte är så ovanligt att dom håller sig närmre marken.
Citera
2010-10-20, 22:36
Medlem
The Barrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Du har med andra ord sett en av de mest naturliga och vanliga situationer vad gäller rovfåglar man kan se i Sverige

Nja, kom igen nu. Jag har sett rovfåglar många gånger, då har de alltid varit aerodynamiskt uppburna. Ibland har de suttit på en fast upphöjd plats och spanat. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin har sett en rovfågel uppehålla sig en längre stund så nära inpå tät bebyggelse (ca 7 meter ifrån huset), och jag har aldrig heller sett en rovfågel sitta på en sten och filosofera i en kvart, eller hur länge den nu satt där innan jag såg den, för att sedan spatsera vidare.

Ok att det kan vara naturligt beteende, men menar du verkligen att det är en av de vanligaste situationer man kan se rovfåglar i?

För övrigt, enligt wikipedia skall området jag bor i med råge vara häckningsområde, en bra bit ifrån skåne. Om vi antar att den egentligen skulle flytta, när brukar de sticka iväg?
Citera
2010-10-20, 22:41
Medlem
The Barrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qetl
Jag har sett ormvråkar sitta och softa på stängselstolpar som inte är högre än 1,5 meter, kanske inte är så ovanligt att dom håller sig närmre marken.

Om jag vore en ormvråk skulle jag nog digga en stängselstolpe vid en äng. Då sitter man ju relativt högt. Men jag skulle nog inte känna mig bekväm på en liten sten på en gräsplätt omgiven av 10 meter höga hus.

Men visst, våra småfåglar har ju inga problem med det, så det funkar kanske för rovfåglarna också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in