• 1
  • 2
2011-08-09, 13:00
Medlem
hitochdits avatar
Jag måste gänga ett rör som är 2.5 cm i diameter, vart kan man göra detta? Har kollat igenom diverse byggvaruhus men finns inget som passar, Jula hade ett set men det känns overkill att betala 500 kr för något som jag kommer att använda en gång. Kan man vända sig till företag och fråga om dom kan göra det åt en? Vilken typ av företag isf, vvs?
Senast redigerad av hitochdit 2011-08-09 kl. 13:45.
Citera
2011-08-09, 13:08
Medlem
Beror nog på vad det är för rör. (vad ska det användas till?)

material m.m

utveckla dig gärna lite så vi vet vad det handlar om för rör.
Citera
2011-08-09, 13:09
Medlem
Du behöver ett gängsnitt. Finns lite olika beroendes på vad det är för material i röret. En vvs`are eller mekanisk firma kan fixa det åt dej. Eller så får man pynta ett gängsnitt och en gängkloppa (handtag att dra runt snittet med) Tror det finns billiga(re) på typ Biltema. Sen är det ju frågan vilken gänga du ska ha också?
Citera
2011-08-09, 13:15
Medlem
hitochdits avatar
Det är en framgaffel som är för lång, alltså behöver röret kapas och gängas om. Tror att det är stål.

Jo, jag vet att det kallas för gängsnitt. Jag kollade gängsnitten på Jula och dom som passade till 2.5 cm var endast i set, som kostade ca 500 kr. Antar att min bästa chans blir att dra till nåt VVS ställe och fråga där. Kan det kosta mycket tro?
Citera
2011-08-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitochdit
Det är en framgaffel till en cykel som är för lång, alltså behöver röret kapas och gängas om. Tror att det är stål.

Jo, jag vet att det kallas för gängsnitt. Jag kollade gängsnitten på Jula och dom som passade till 2.5 cm var endast i set, som kostade ca 500 kr. Antar att min bästa chans blir att dra till nåt VVS ställe och fråga där. Kan det kosta mycket tro?

kan funka om dom har nån gammal gängsnitt som ligger. många nya vvs-firmor använder sig bara av press och klämrings-koplingar idag. men kolla du, du kan ju ha tur. tror en vanlig bilverkstad skulle vara ett hetare tips.
Citera
2011-08-09, 13:21
Medlem
hitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteek
kan funka om dom har nån gammal gängsnitt som ligger. många nya vvs-firmor använder sig bara av press och klämrings-koplingar idag. men kolla du, du kan ju ha tur. tror en vanlig bilverkstad skulle vara ett hetare tips.
Jaha! Kan mekonomen funka tro?
Citera
2011-08-09, 13:25
Medlem
Citat:
Jaha! Kan mekonomen funka tro?

kan nog funka. om du bor i en lite mindre stad och om ni har en lokal bilverkstad så kolla där med. dom kan kanske gänga det gratis.
Citera
2011-08-09, 13:36
Medlem
Men vad ska du ha för gänga då? Pass`rej så det inte blir nån jävla rörgänga eller tum (om du nu inte ska ha det) Vet att VVS älskar jävliga gängor liksom

Lycka till!
Citera
2011-08-09, 13:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag måste gänga ett rör som är 2.5 mm i diameter

Citat:
Jag kollade gängsnitten på Jula och dom som passade till 2.5 cm var endast i set

Bestäm dig...
Citera
2011-08-09, 13:44
Medlem
Först och främst så bör du ta reda på vad det är för gänga du ska ha, VVS brukar använda sig av rätt egna dimensioner/koniska gängor och kommer förmodligen inte att ha de grejer du behöver till din framgaffel.
Citera
2011-08-09, 13:57
Medlem
hitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morris
Först och främst så bör du ta reda på vad det är för gänga du ska ha, VVS brukar använda sig av rätt egna dimensioner/koniska gängor och kommer förmodligen inte att ha de grejer du behöver till din framgaffel.
http://i55.tinypic.com/sble1e.jpg Såhär ser det ut. Man skruvar åt höger för att få på muttrar och dylikt, vet inte vad det kallas för? Har sett att det finns engelsk, fransk och italiensk gänga men har ingen aning om vilket jag har.
Citera
2011-08-09, 15:08
Medlem
Cykel? Ser så ut, fingänga med 1 mm stigning!? Förmodligen 1" x 24 TPI eller 25 x 1 mm
Knappast något du lär hitta hos Jula eller andra stora kedjor, kolla med någon RIKTIG cykelaffär
om dom kan hjälpa dig!

Eller köp ett vertyg här: http://www.reservdelshuset.se/?artnr=18-909-52
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här