2011-08-09, 11:47
Medlem
Om jag har förstått det rätt så är momsen på silver i Tyskland mycket mindre än den i Sverige? Men samtidigt har de Tyska försäljarna uppnått sina kvoter till Sverige. Kan man därför åka till Tyskland och köpa fysiskt silver och ta med till Sverige?
Citera
2011-08-09, 11:51
Medlem
karatekungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiilan9
Om jag har förstått det rätt så är momsen på silver i Tyskland mycket mindre än den i Sverige? Men samtidigt har de Tyska försäljarna uppnått sina kvoter till Sverige. Kan man därför åka till Tyskland och köpa fysiskt silver och ta med till Sverige?
Tyskland är ju med EU så det är väl inga problem?
Tråden kanske skulle kunna flyttas till Juridik.
Citera
2011-08-09, 13:55
Medlem
Citat:

Ja det kan du. Och på coininvestdirects hemsida så står det i en orangeröd banner : "Unlimited amounts of silver coins at 7% VAT subject to collection in Germany "
Citera
2011-08-12, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AAgorander
Ja det kan du. Och på coininvestdirects hemsida så står det i en orangeröd banner : "Unlimited amounts of silver coins at 7% VAT subject to collection in Germany "

Okej så visst de vet att jag ska ta silvret utomlands så blir det högre moms? Jag antar att man måste betala momsen till den svenska tullen, eller kan man undgå det på något sätt ?
Citera
2011-08-12, 12:19
Medlem
Citat:
Okej så visst de vet att jag ska ta silvret utomlands så blir det högre moms? Jag antar att man måste betala momsen till den svenska tullen, eller kan man undgå det på något sätt ?

7% VAT är tysklands standardmoms på silver. Då både tyskland och sverige är med i EU behöver du inte betala någon moms till svenska tullen.
Citera
2012-01-05, 12:30
Medlem
Om man skulle beställa lite silver från Tyskland, kan då olika samhällsinstanser få reda på det?
Registreras det någonstans?
Citera
2013-06-22, 16:42
Medlem
Den tyska förbundsdagen har beslutat att höja momsen på silvermynt från 7% till 19% från 1 jan 2014. Beslutet motiveras av en tidigare bestämd harmonisering inom EU.

Källa:
http://deutsche-wirtschafts-nachrich...ilber-muenzen/
Citera
2013-06-22, 22:44
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silberfuchs
Den tyska förbundsdagen har beslutat att höja momsen på silvermynt från 7% till 19% från 1 jan 2014. Beslutet motiveras av en tidigare bestämd harmonisering inom EU.

Källa:
http://deutsche-wirtschafts-nachrich...ilber-muenzen/
Ni med koll finns det någon möjlighet att en 2011 silverkanin från random land men australien eller så skulle vara billigare i Tyskland? De handlas väl mer till samlarvärde än silvervärde så kanske inte.

Jag har för mig att en schweizisk sida hade rätt ok / bäst pris inkl. frakt hit men jag har ingen aning om vad den hette, men det kanske någon också kan hjälpa till med.

Vill eventuellt bara ha en på 1 oz så fraktkostnad är väl inte ointressant, så lågt pris som möjligt är bra =P

Kanske var här:
https://suissegold.ch/product.php?pr...cat=317&page=1

Bra pris med 200 men nu är de slut =P
Senast redigerad av annanmedlem 2013-06-22 kl. 22:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in