2011-08-08, 19:00
Medlem
sneakydudes avatar
Kan man ställa in en diskmaskin i ett skåp, och köra den med stängd skåpslucka, eller blir det en alldeles vedervärdig värmebildning som maskinen kan ta skada av?
Citera
2011-08-08, 19:13
Moderator
Tystnads avatar
Läs installationsanvisningen till maskinen så framgår det vad som gäller för just din maskin.

Det finns diskmaskiner avsedda att "byggas in" är dock inget jag själv installerat speciellt ofta.

Värmen tror jag inte är största problemet utan det är den varma fuktiga luften som kan skada köksinredningen på sikt.
Citera
2011-08-08, 19:16
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Läs installationsanvisningen till maskinen så framgår det vad som gäller för just din maskin.

Det finns diskmaskiner avsedda att "byggas in" är dock inget jag själv installerat speciellt ofta.

Värmen tror jag inte är största problemet utan det är den varma fuktiga luften som kan skada köksinredningen på sikt.

Men alltså, de flesta diskmaskiner (förutom bänkdiskmaskiner) är väl inbyggda? De står ju inklämda mellan två skåp eller en spis. Då borde ju varenda en skapa fuktskador eller?
Citera
2011-08-09, 20:29
Medlem
trehundras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Men alltså, de flesta diskmaskiner (förutom bänkdiskmaskiner) är väl inbyggda? De står ju inklämda mellan två skåp eller en spis. Då borde ju varenda en skapa fuktskador eller?
lite skillnad på att stå öppet i ett rum intill spis/köksskåp och inne i ett skåp där det inte finns någon ventilation överhuvudtaget. alstrar värme/kondens som troligtvis sätter sig på insidan likt vattendroppar och sväller träet.

men vad är det som säger att man inte kan köra med luckan öppen just under disktiden?
Citera
2011-08-09, 22:54
Medlem
När man är osäker på tekniska lösningar gällande diskmaskiner är det alltid bäst att ringa tillverkaren och fråga. Så sneakydude ring de som tillverkat din diskmaskin och be att få tala med en tekniker. Dom kan garanterat svara på din fråga.

Sen är det bra och kolla upp med försäkringsbolaget och höra vad dom säger. Orsakar diskmaskinen en vattenskada - vilket är vanlig orsak - och dom anser att du inte monterat den enligt deras anvisningar får du inte ut ett enda öre i ersättning utan får pynta allt ur egen ficka.
Citera
2011-08-10, 17:59
Medlem
sneakydudes avatar
Tack för era svar. Har forskat lite och jag tror jag ger fan i alltihop. Blev påmind om att maskinen släpper ut vattenånga när den kör torkprogrammet och det kommer att sluta i katastrof. Gör rut-avdrag och tar hit en polack istället. Tack å hej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in