• 1
  • 2
2011-08-08, 17:46
Medlem
Hejsan! Jag har sedan jag varit ung haft en yrsel som hållit i i ungefär 7-8 år.

Yrseln har varit konstant där, men på olika nivåer hela tiden.
Yrseln är en slags obehagskänsla, det känns inte som att hela rummet snurrar, men det känns som att det gungar i takt med hjärtslag osv likt när man har åkt båt.

Vissa nätter har den slagit till och hela rummet har snurrat, detta har resulterat i att den blivit mycket starkare i flera månader efteråt, vilket gör det omöjligt för mig att veta när jag klarar av att göra saker.
Jag har väl ett ganska deppigt förflutet, min pappa har varit sjuk ända sen min födsel och doktorer har aldrig vetat vad felet var, så jag har haft en sängliggandes fadersfigur, vilket i mina ögon är lika bra som att inte ha någon alls.

Jag är en kille som alltid varit väldigt intresserad av att sitta vid datorn. Jag kan sitta upp till 8+ timmar ibland och jag tror att många känner igen sig. Men nu på sistone har yrseln hindrat mig även från att sitta vid datorn, jag kan ej sitta här vid datorn utan att känna att yrseln förvärras och jag får väldiga obehagskänslor.

Jag känner ett starkare obehag just då jag spelar spel såsom quake eller wow, men mindre då jag bara sitter vid facebook eller dyl. Jag är inte mycket för att motionera osv men jag försöker att gymma då jag kan och har tid.

Jag är mest orolig för att yrseln ska vara lika stark då jag måste använda min dator inom skolämnen osv. Jag blev undersökt för detta då jag var mindre, de röntgade mitt huvud, kollade mitt blodsocker och alla värden. Jag har blivit undersökt för värdena på senaste tiden men jag har inte gått lika mycket på djupet som jag gjorde när jag var mindre.

Är det någon som har en liknande, eller har haft något liknande problem? Denna yrsel tar över mitt liv och gör mig deprimerad vid olika tillfällen, jag har dock mycket bra nära och kära som hjälper mig, men jag känner mig väldigt instabil och VILL bli av med denna yrsel, för jag orkar verkligen inte mer. Varje dag blir som en kamp, från att jag vaknar till att jag ska sova.

Tack på förhand..
Citera
2011-08-08, 18:01
Medlem
Japp.

Detta känner jag absolut igen. Förvisso så sitter jag inte vid datorn i flera timmar om dagen, men får sådanna obehags känslor när jag i bland står i en kö och i bland på jobbet. Men vet att detta är en typ av stress symptom. jag vet inte om du får samma känsla, men när jag går ut från den plats jag har blivit yr på så försvinner känslan.

Svårt att bedömma vad din orsak kan vara, men vågar nästan utesluta att det är en slags innre stress då oftast man kan få sådanna känslor. Grejen är de att svimma är markant liten, fast man tror det med största sannolikhet.
Citera
2011-08-08, 18:13
Medlem
Jag har inte alls haft det så stressigt, men jag kan känna ångest till och från. Dels på grund av att detta problem varit med mig så länge.

Jag har aldrig ens ramlat på grund av denna yrsel, men ändå är det så obehagligt att den fortfarande är kvar, och det är det som jag är rädd för. Att behöva leva med den hela livet.
Citera
2011-08-08, 19:36
Medlem
Har man ångest till och från så blir de en form av stress en innre stress. Man behöver inte känna sig stressad.
Citera
2011-08-08, 20:26
Medlem
Hur är det med andningen? Ja när du är yr. Andas du manuellt då eller?

Jag andas manuellt väldigt mycket och det går hand i hand med yrsel. Mest på grund av min panikångest.

Jaja innan ni börjar flippa: Andas manuellt dvs när du tänker aktivt på att andas. In ut in ut osv. Sedan andas vi automatiskt till exempel när vi sover eller när vi inte tänker på att just andas. Därför är andningen halv automat. Du kan ta kontrollen över det.
Citera
2011-08-08, 21:31
Medlem
Yrsel är inte kul att leva med... Jag kan en del om yrsel. Det skulle kunna vara en form av psykogen yrsel, men det måste det verkligen inte vara. Vad gäller röntgen av hjärnan så är det ett rätt grovt verktyg som inte behöver vara till särskilt stor hjälp om det enda symptom man känner är yrsel.

Har du några andra symptom än yrsel? Ångest? Huvudvärk? Migrän? Blir yrseln bättre i några situationer? Värre i andra?
Citera
2011-08-09, 12:09
Medlem
Yrseln är där konstant som sagt så jag tänker inte speciellt på att andas osv, jag gör det automatiskt. Jag får ångest då yrseln dyker upp pga att jag blir så orolig osv, men jag har också haft lite ångest angående livet och vanliga problem också. Yrseln är värst på morgonen då jag stiger upp, och den blir bättre ifall jag åker fordon som "skakar" mycket (buss, bil) då det inte känns lika mycket som att allt rör sig, eftersom det faktiskt gör det.
Citera
2011-08-09, 13:31
Medlem
Hur började yrseln för dig?

Citat:
Mal de Debarquement Syndrome (MdDS) or disembarkment syndrome is a rare disorder of perceived movement that most often develops following an ocean cruise, other type of water travel, or motion experience including plane flights and train travel. For a few, there is no known motion event; the onset appears to be spontaneous. MdDS persists for months to years.

Common symptoms include a persistent sensation of motion such as rocking, swaying, tumbling, and/or bobbing. This sensation of motion is often associated with anxiety, fatigue, difficulty maintaining balance, unsteadiness, and difficulty concentrating (impaired cognitive function). Often, the motion sensation seems to disappear when riding in the car or participating in other motion experience.

Vet inte vilka andra former av yrsel som gör att man mår bättre i rörelse. Även migränyrsel kan ge denna effekt vad jag vet. Ångest räcker inte som enskild förklaring för kronisk yrsel av det här slaget, inte om man inte går runt med kraftig ångest mer eller mindre konstant.

Det att du säger att rummet snurrar tyder på att det inte är ovanstående citat. Har du gått till en ÖNH-läkare med yrsel som specialområde?

Har du migrän?
Senast redigerad av Micke_hs 2011-08-09 kl. 13:43.
Citera
2011-08-09, 13:48
Medlem
Har ej migrän, jag menade aldrig att skriva att hela rummet snurrade, det känns som att någonting rör sig på något sätt. Det är så länge sen yrseln började men jag tror det började en natt då det kom plötsligt.
Citera
2011-08-09, 14:12
Medlem
Hur blir det vid alkoholintag? Har du testat bensodiazepiner typ valium/clonazepam? Tryptizol eller effexor?

Jag har också kronisk "yrsel". Min är inte så himla farlig den är där jämt men jag har väl lärt mig leva med den, men visst kan gungandet vara ångestframkallande, fast inte så mycket längre för mig.

Jag blir helt yrselfri av t.ex. alkohol och även vissa bensodiazpeiner, men min yrsel är inte sjukt stark så har ingen lust att gå på zombiedroger hela livet bara för det...
Citera
2011-08-09, 14:14
Medlem
Jag brukar kunna dricka alkohol ungefär som en vanlig människa, men vid stadierna då det blir MYCKET värre och jag knappt kan sitta vid datorn brukar jag undvika alkohol då jag inte känner att det är värt det.

Jag har ingen aning om vad det sista du sa är. Jag tar atarax (?) som är ångestdämpande vid behov.

edit:
Mal de Debarquement Syndrome låter läskigt likt det jag har. Dock känns det som det förvärras bara för att jag sitter vid datorn. Kan scrollning osv på facebook etc bidra till detta tro?
Senast redigerad av Fiskplums 2011-08-09 kl. 14:23.
Citera
2011-08-09, 14:35
Medlem
Ja många har problem med datorn vad jag vet. Jag antar att du inte har en gammal crt-skärm iaf utan en lcd (goes without saying lite kanske).

Personligen upplever jag inget problem med datorn vid t.ex. intensiva spel osv men jag kan bli mer gungig efteråt däremot. Är så med de flesta rörelseaktiviteterna för mig, normal under bilfärd men mer gungig efter; sitter jag på bio så känner jag ofta inget alls men efteråt så gungar det på mer ett tag. 3d-bio gjorde mig först jävligt yr men så vande jag mig, men efteråt gungade det som fan.

Konserter är svåra för mig, var på tung konsert i våras och det kändes som att jag tog en hiss ned till helvetet varje gång basisten spelade något. Fick dricka mig ganska full så kändes det mindre (bäst är dock benso men hade inte med mig några då för hade inte väntat mig så mycket problem).

Har du MdDs finns det tyvärr inget botemedel. Är värt att testa tryptizol och effexor samt bensodiazepiner (cloanzepam är den som hjälper oftast men andra kan hjälpa om den inte gör det). Även andra antidepressiva kan vara värda att testa om man pallar men finns egentligen ingen större evidens för något annat än tryptizol ibland och framför allt clonazepam då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in