• 1
  • 2
2011-08-08, 19:06
Medlem
Då skulle jag inte dött själviskt och i onödan om jag visste han hade 50% chans att klara sig
Citera
2011-08-08, 19:08
Medlem
Vet inte om kompisen är vid medvetande men enligt din beskrivning skulle jag värdera hans chanser till 25% för överlevnad förutsatt att jag tar livet av mig. Jag skulle singla slant (hoppas att jag har ett mynt!) och om kompisen är vi medvetande skulle han få välja krona eller klave och måste gissa rätt två gånger i rad (=25%). Annars singlar jag åt honom och kör på det, rätt ska vara rätt!

Man skulle kunna anta att det förmodligen innebär mycket mer lidande för mig att ta död på mig själv som är oskadd än han som ligger halvt medvetslös eller medvetslös. Det skulle kunna vara ett argument för att ta död på kompisen rakt av, sen är man ju ens säker på att han överlever även om jag offrar mig.
Att båda dör är meningslöst enligt mig så det är inget alternativ att ligga där och dö av syrebrist vilket torde vara ganska smärtfritt, men som sagt meningslöst.

Två svar är ju egentligen inte ok i såna här frågor så jag skulle välja det första alternativet, men det andra alternativet är också rimligt enligt mig.
Senast redigerad av qvintusgul 2011-08-08 kl. 19:10.
Citera
2011-08-08, 19:10
Medlem
Marsovs avatar
Grejen är ju att man knappast vet att om 3 timmar kommer hjälpen, men om vi båda lever tar syret slut om endast 2 timmar.

Så från det så antar jag att vi hade suttit där tills vi båda dog.
Citera
2011-08-08, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qvintusgul
Vet inte om kompisen är vid medvetande men enligt din beskrivning skulle jag värdera hans chanser till 25% för överlevnad förutsatt att jag tar livet av mig. Jag skulle singla slant (hoppas att jag har ett mynt!) och om kompisen är vi medvetande skulle han få välja krona eller klave och måste gissa rätt två gånger i rad (=25%). Annars singlar jag åt honom och kör på det, rätt ska vara rätt!

Man skulle kunna anta att det förmodligen innebär mycket mer lidande för mig att ta död på mig själv som är oskadd än han som ligger halvt medvetslös eller medvetslös. Det skulle kunna vara ett argument för att ta död på kompisen rakt av, sen är man ju ens säker på att han överlever även om jag offrar mig.
Att båda dör är meningslöst enligt mig så det är inget alternativ att ligga där och dö av syrebrist vilket torde vara ganska smärtfritt, men som sagt meningslöst.

Två svar är ju egentligen inte ok i såna här frågor så jag skulle välja det första alternativet, men det andra alternativet är också rimligt enligt mig.

Han brutit bennet och slagit i huvudet men är vid medvetandet

testa värderingsfråga nr 2 också https://www.flashback.org/t1621331
Citera
2011-08-08, 19:23
Väldigt svår fråga väljer nog att döda min kompis och själv överleva om han ändå har brutna ben och är halvt medveten
Citera
2011-08-08, 19:48
Medlem
rosenrasandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W011
Och med att göra det så tar du ju ändå livet av dig själv. Då kan du skona din vän och ta livet av dig direkt. Med att inte göra någonting så tar du livet av två, och då skulle jag se hans död som ditt fel. Dödade du honom för att själv överleva är nog mer rätt än att låta er båda dö.
Jepp. Men jag skulle fortfarande inte ha "styrkan" att ta mitt eget liv. Att inte göra något klarar alla av. Vet att det låter lite ologiskt haha.
Citera
2011-08-08, 20:01
Citat:
Ursprungligen postat av rosenrasande
Jepp. Men jag skulle fortfarande inte ha "styrkan" att ta mitt eget liv. Att inte göra något klarar alla av. Vet att det låter lite ologiskt haha.

Är väll dumt att ni båda dör?
Citera
2011-08-08, 20:33
Medlem
Antebanteseans avatar
2. Mördat min polare och överlevt själv. Sedan gått ut offentligt med vad som hände i grottan istället för att för att folk skulle undra och sprida rykten om mig.

Sedan om jag blir dömd i domstol får det bli så. Då har jag i alla fall handlat sanningsenligt och straffet får väl bli en gottgörelse till min kompis som jag faktiskt mördade..

Slutligen får jag också se till så gott jag kan att hans barn får det gott ställt.
Citera
2011-08-09, 00:12
Medlem
rottenbones avatar
Min bästa vän hade nog tagit självmord direkt detta senario påbörjats

Men i annat fall är jag rätt säker på att min bästa vän inte skulle kunna leva med att:
1.jag skulle vara död
2. se mig dö
3. jag skulle dö för hans skull.

Fast jag vet inte hur han skulle bli efter ett barn... Kanske man fick sätta livet till
Citera
2011-08-09, 04:57
Medlem
" Ledsen broder, naturen har talat. En av oss maste do och jag ar den med stenen i handen. Har du nogot jag ska vidarebefodra till nagon?"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in