2011-08-08, 15:25
Medlem
Min dator startar om sig i Windows 7 Ultimate 64 bit efter ett tag, även i felsäkert läge. Har laddat ner och installerat dom senaste BIOS och drivrutinerna för mitt moderkort, har även installerat dom senaste drivrutinerna för grafikkort, ljudkort och bildskärm. Datorn startar inte om sig i Windows XP som jag också har installerat i datorn. Ska jag ändra nåt i BIOS? Någon som har några idéer?

Datorspecifikationer
Datornamn: Fujitsu Siemens SCALEO 800S
Moderkort: ECS P4M800PRO-M (V1.0A)
Processor: Pentium D 950 3.40 Ghz (Socket 775 LGA)
RAM-minne: 2 st Kingston 2Gb 800 Mhz Retail
Grafikkort: ATI Radeon X1300 (256 Mb)
Ljudkort: Creative E-MU 0404 Digital Audio System
Bildskärm: Viewsonic VA1912w
Citera
2011-08-08, 17:50
Medlem
Provat ominstallera? Får du felmeddelande när den startar om eller den bara gör det? Ingen blåskärm?
Starta upp datorn och låt den stå en kvart-tjugo minuter. Starta sedan om den och gå in i bios. Leta upp tempen för CPU osv.
Citera
2011-08-08, 18:02
Medlem
Jag får upp en blåskärm innan som jag inte hinner läsa, jag såg att det stod nåt om shadowing och caching. Enligt SpeedFan så ligger temperaturen på CPU:n runt 30-40 grader (kan komma upp i 50-60 vid load), hårddiskarna 38-42 grader och ACPI 30 grader.
Citera
2011-08-08, 18:10
Medlem
Jag har förresten varit tvungen att ändra DRAM frequency i BIOS till 200mhz för att inte Windows 7 ska starta om sig med en gång.
Citera
2011-08-09, 09:10
Medlem
Låter som minnesfel.
Testat att stänga av shadowing och cache i BIOS?
Testat resetta CMOS och se om det gjort skillnad?
Testat andra minnen?
Testat att installera på en annan hårddisk och sett om felmeddelandet uppstår där också eller om det beror på minne + drivrutinskrångel?
Citera
2011-08-09, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMeMan
Låter som minnesfel.
Testat att stänga av shadowing och cache i BIOS?
Testat resetta CMOS och se om det gjort skillnad?
Testat andra minnen?
Testat att installera på en annan hårddisk och sett om felmeddelandet uppstår där också eller om det beror på minne + drivrutinskrångel?

Tack för förslagen TheMeMan men problemet kvarstår.
Har kollat runt i BIOS men hittar inga inställningar för shadowing och cache.
Har testat att resetta CMOS men det gjorde ingen skillnad.
Har testat att sätta in 2 st 512mb RAM-minnen istället men det gjorde ingen skillnad...
Citera
2011-08-10, 09:07
Medlem
Kan vara RAM-dimmen som är kass också. Prova att bara köra ett minne i Dimm A alt. ett minne i Dimm B.

Jag hade nog fan testat en ominstallation annars. Iaf på en annan disk så förlorar du inget.
Citera
2011-08-12, 23:11
Medlem
Har testat att ominstallera nu. Det var tydligen det jag behövde göra.
Tack för hjälpen TheMeMan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in