2011-08-08, 10:55
Medlem
Hej,

Jag är ung, och har sparat ihop lite pengar.

Just nu finns pengarna på en fond på min bank. Stratega 10 heter den:

http://service.nordea.com/nordea-ope...d+STRT10SE)))&

Mitt mål är att fortsätta lägga undan pengar varje månad. Tanken är att kunna investera i en bostadslägenhet.

Jag pratade med min bank, och dom tyckte det var uppenbart att jag skulle behålla pengarna i fonden.

Jag vill inte spela med mina pengar, och det är säkerhet jag är ute efter. Vad tycker ni? Ska jag behålla pengarna i fonden, eller flytta dom till mitt förmånskonto? Finns det bättre alternativ?

Mina kunskaper är inte så bra i det här ämnet, så tips mottages gärna.
Citera
2011-08-08, 11:05
Medlem
Du som är likvid kanske borde överväga köp av aktier, kanske välja sådana med hög förväntad utdelning, det är köparnas marknad nu när det faller på börsen. Om du är nojig och inte vill se dina sparpengar sjunka innan det stiger på börserna igen kan du överväga en bra hedgefond som kan tjäna pengar i alla börsklimat; Brummers Multi Strategy-fond är bra. De svåraste "klimaten" är när det inte finns någon tydlig trend, men just nu är det tydlig negativ trend; detta kan dock komma att skifta snabbt eller gå över i en slagig period.
Citera
2011-08-08, 11:39
Medlem
Kan du förklara lite mer i detalj vad en hedgefond är och varför jag skulle använda mig av den?
Citera
2011-08-08, 12:04
Medlem
Hedgefonder är en grupp fonder med friare eller bredare investeringsmöjligheter än aktiefonder, räntefonder och blandfonder. Hedgefonder är en stor grupp, så dessa får nästan studeras var för sig, innan man vet vad de tjänar pengar på. En vanlig aktiefond har allt eller det mesta av fondmedlen placerade i aktiebolag. När aktiebörserna faller så faller aktiefonderna. Räntefonderna har en säkrare avkastning, mindre risk, men på sikt i gengäld nästan alltid lägre avkastning än hyfsade aktiefonder. Blandfonder kan ha tillgångar bland både aktiebolag och räntepapper.

Hedgefonder kan använda en stor mängd tillgångar för investering: aktier, räntepapper, valutahandel, derivat, råvarupapper, belåning/blankning osv osv; men det varierar mellan olika sorters hedgefonder, så man kan inte vara alltför kategorisk eller generell när det slutligen kommer till att välja ut en hedgefond, man måste kolla den enskilt och se - vad tjänar just denna fond på, i vilken marknad och till vilken risk. Poängen med bra hedgefonder är att de kan tjäna pengar även när aktiebörserna faller eller när marknaden inte följer någon tydlig trend. Om inte annat så kan de iallafall parera allmänna börsfall.

Avkastning och risk är intimt relaterade i teoribildningen kring sparande. Ju högre risk man tar desto större potential till vinning (och förlust). En rationell sparare vill ju få bästa möjliga avkastning till minsta möjliga risk, eller hur? Genom att kombinera olika sorters tillgångar kan man dra ner risken i sitt sparande, men förmodligen minskar man också den potential till stor vinning man kanske drömmer om. Sparande är inte gambling. Den förnuftige väljer sparande så att den riskjusterade avkastninge blir så hög som möjligt, vare sig det gäller att få värdestegring vid börsuppgång eller dämpa värdeminskning (eller rent av få värdeökning) vid allmänna börsfall. Hedgefonder tjänar inte sällan bäst just när aktiemarknaderna faller som mest. Det finns stora skillnader mellan olika hedgefonder. Ett "nyckeltal" för riskjusterad avkastning är det så kallade "Sharpe ratio", höll utkik efter den när du letar olika sorters fondsparande. Lycka till!
Citera
2011-08-09, 11:42
Medlem
Grejen är väl att jag har noll kunskap eller intresse av sådant här för tillfället. Är det inte då bättre om jag bara tar ut skiten ur fonden och sparar på mitt konto istället?
Citera
2011-08-09, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gibbsso
Grejen är väl att jag har noll kunskap eller intresse av sådant här för tillfället. Är det inte då bättre om jag bara tar ut skiten ur fonden och sparar på mitt konto istället?

Just nu är det ju inte läge att sälja, dom allra flesta fonder har ju rasat kraftigt dom senaste veckorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in