Mitt hushåll är vi chokladälskare, av fin choklad. Senaste påfundet är att ha 100% choklad i maten, den vi har är en Carenero av Willie's supreme cacao som ger en lite fyllig och "bränd" smak imo.
Har det i det mesta med köttfärs, typ tacos, paj, köttfärssås m.m.
Någon annan som börjat med detta påfund och kan ge tips på maträtter man kan ha choklad i?
Kan vara gott o ha vissa "mörka" rödvins baserade grytor. Dock river man i de på slutet innan servering. Finns en tendens att chokladen spricker och grynar sig annars.
Jag kan tycka de är gott o ha i en fin mörk choklad i en boeuf bourguignon eller coq au vin. BLir väldigt gott.
Praktiserade på ett 2** ställe i Bordeaux för länge sedan, där servera dom vaktel som var bakad och sedan doppad i vit choklad som sedan rullades i ett tryffel strössel :P rätt kaxigt och någorlunda gott
Senast redigerad av Nemjung 2011-08-07 kl. 19:18.
Eh, något för någon som inte är über1337 på matlagning? =P Är ute efter mindre avancerade recept än vaktel... Typ vardagsmat men där choklad kan vara en bra krydda om man säger så... annars ös på!
Btw diggar marinad-idén, att jag inte kom på det själv!
Angående rödvin: tips på ett billig och bra matlagningsvin? (dricker inte vin annars men i mat så tycker jag det är mumma)
Vissa har choklad i sin Texas Chili. Jag tror att t ex restaurangen Texas Longhorn har det. Googla så hittar du recept på denna lättlagade och riktigt goda maträtt.
"willy wonka" som i Willie, han som gör willie's supreme cacao =)
har böckerna han skrivit, dock är de lite väl avancerade för mig =/
Tack för tipsen, meddelar vid nästa försök, ska nog testa på pyttipanna (findus) med lite choklad idag faktiskt!
Hahaha det lätt inte gott! Ser framför mig en en blaskig ''pyttipanna'' med massor av smält choklad över. Det är bra att exprementera, men snälla; gör EGEN pytt fan!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!