• 1
  • 2
2011-08-07, 15:47
Medlem
mahasukas avatar
Us of A fick i dagarna sitt kreditbetyg sänkt och de börser som har varit öppna har sjunkit som stenar, skribenter i de stora dagstidningarna talar om att de goda dagarna är över osv osv.

Skulle vara kul om vad folk tänker om lån och räntor, de som sitter på dyra bostadslån, är de rökta ifall räntor börjar stiga i takt med nivåerna på 90 talet ? eller kommer pappa staten in och räddar dem ?

Är det dags att plocka ut geväret och flytta ut på landet för att bli självförsörjande kanske ?

Också: Vilka yrkeskategorier anser ni kommer få det tuffast framöver ?
Citera
2011-08-07, 16:04
Medlem
Börskrascher kommer och går. Nu rusar alla åt samma håll, men när alla plockat ut sina riskpengar och inte ser några vettiga investeringsalternativ så återgår det sakta till det normala. Men ett till två år framöver kommer det att vara oroligt skulle jag tro.
Citera
2011-08-07, 16:24
Medlem
Hotdangs avatar
Det har hänt liknande innan, fast de har tagit sig helt andra uttryck. Även då satt folk och spekulerade om just denna gången var "the big one", som i slutändan tar kål på hela systemet. Några år senare var det business as usual. Man gör en liten lagändring, staten ingriper och när allting rullar på igen, pressas staten än en gång att ta bort några av de viktigaste ändringarna.

Det enda jag tycker är synd med börskrascher, bankernas växande inflytande i politik och dessa situationerna i allmänhet är att ingen kommer på tanken att reformera. Ingen lär sig att när man låter marknaden bli för oreglerad är det medelmänniskan som tar smällen, varje gång. Statusen idag är inte den värsta, men det ser samtidigt väldigt mörkt ut om man ser tillbaka en 50-60 år.

Men vad vet jag, detta kan mycket väl vara krisen som tar kål på systemet. Det skadar ju aldrig att ha en plan B i dessa tider, men det måste inte innebära att bli Bear Grylls.
Senast redigerad av Hotdang 2011-08-07 kl. 16:27.
Citera
2011-08-07, 17:02
Medlem
miklons avatar
När det gäller bolån så lär den direkta effekten av det här bli att Riksbanken avstår sina planerade räntehöjningar, så på kort sikt blir det nog inte värre.

Sen ska man komma ihåg att USA:s skuldsättning inte är något omedelbart problem, eftersom räntorna är mycket låga för USA. Vad som är etter värre är den finansieringsproblematik man skjutit framför sig. När pengarna inte räcker till att betala pensioner och andra åtaganden lär det bli problem. Den omedelbara lösningen på det kommer ju sannolikt vara att trycka mer pengar, men då riskerar man ju hyperinflation och kraftigt försämrad levnadsstandard, vilket lär skapa stora oroligheter i USA.

I Sverige har vi samma finansieringsproblem, men möjligen inte lika stort.
Citera
2011-08-07, 17:09
Medlem
Jag tror vi här i Sverige kommer klara oss ganska hyffsat. Våra biltillvekrare ägs inte längre av amerikaner. Och eftersom vi har varit visa nog att inte gå med i EMU eller liknande har vi en relativt stark valuta, som visserligen inte är jättebra för exporten, däremot blir importmarknaden mer intressant, eftersom priserna sjunker för oss då valutakurserna sjunker mot kronan, vilket ger bättre marginaler och eventuellt lägre konsumentpriser.

Jag skulle tro att såvida regeringen fortsätter vara sparsamma med skattekakan och inte bjuda alla på kafferep så kommer vi klara oss bra.
Citera
2011-08-07, 17:28
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
Jag tror vi här i Sverige kommer klara oss ganska hyffsat. Våra biltillvekrare ägs inte längre av amerikaner. Och eftersom vi har varit visa nog att inte gå med i EMU eller liknande har vi en relativt stark valuta, som visserligen inte är jättebra för exporten, däremot blir importmarknaden mer intressant, eftersom priserna sjunker för oss då valutakurserna sjunker mot kronan, vilket ger bättre marginaler och eventuellt lägre konsumentpriser.

Jag skulle tro att såvida regeringen fortsätter vara sparsamma med skattekakan och inte bjuda alla på kafferep så kommer vi klara oss bra.
Jag vill minnas att vi är med i EMU men inte har euron som valuta.

Jag hoppas verkligen att inte RB låter sig vikas som de gjorde senast utan fortsätter sina planerade räntehöjningar. Sjunker räntorna ner mot ATL igen så kommer folk helt plötsligt ha råd att belåna upp sig ännu mera vilket kommer slå betydligt hårdare mot oss på sikt än vad som kommer göras annars.

Det är dags att folket får sig en lektion i privatekonomi och lär sig att man inte lånar för konsumtion eller låter boendekostnaden vara för hög när räntorna fortfarande är väldigt låga historiskt sätt. Gemene man behöver även skaffa sig ett sparande (som gärna består utav minst 25% av sina lånebelopp eller 50% av sin årsinkomst).
Citera
2011-08-07, 17:31
Medlem
Rektangels avatar
Med tanke på att våra bostadspriser hålls uppe av bankkrediter,kanske man bör tänka sej för.
En stor del av våra banker är inte lika solventa som förr och undrar om de på sikt kan finansiera den nya generationen av bostadsköpare,eller om de nya yngre generationera då måste finansiera sitt bostadsköp med större andel eget sparande.

Hur påverkar detta bostadspriserna och lär vi inom nån tid se ett nytt jämviktläge där bostadspriserna inte längre kan finasieras med lån till var och en med hög inkomst utan främst med genom eget sparande.

Är bankerna tillräckligt solventa för att hålla priserna uppe på denna nivå när slutligen 40-talisterna går ur tiden? Har de nya yngre generationerna tillräckliga inkomster för att på sikt kunna betala för sitt boende på nuvarande prisnivå även om räntorna inte stiger?

Är inte nästa yngre generation som nu växer upp dömda till att leva under sämre förutsättningar och ekonomiska villkor än denna äldre 40-talistgeneration som nu snart går ur tiden och vars bostäder snart bjuds ut av diverse dödsbodelägare och till stor del är betalda och ofinansierade?

Kan våra banker som nu är mindre solventa på sikt finansiera de nya generationerna av bostadsköpare, så att priserna hålls uppe? Vad händer om kapitalmarknaden genom kreditförluster driver upp räntenivån? Är detta den sista varningen vi nu ser när börserna återigen skakar och destabiliseras och marknaden återigen efterfrågar billiga krediter..som inte finns?
Senast redigerad av Rektangel 2011-08-07 kl. 17:50.
Citera
2011-08-07, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan

Jag hoppas verkligen att inte RB låter sig vikas som de gjorde senast utan fortsätter sina planerade räntehöjningar. Sjunker räntorna ner mot ATL igen så kommer folk helt plötsligt ha råd att belåna upp sig ännu mera vilket kommer slå betydligt hårdare mot oss på sikt än vad som kommer göras annars.

Det är dags att folket får sig en lektion i privatekonomi och lär sig att man inte lånar för konsumtion eller låter boendekostnaden vara för hög när räntorna fortfarande är väldigt låga historiskt sätt. Gemene man behöver även skaffa sig ett sparande (som gärna består utav minst 25% av sina lånebelopp eller 50% av sin årsinkomst).
Just detta med bostäderna är ett känsligt ämne. Hyresbristen är påtaglig i storstäderna i detta land. Många är tvugna att välja mellan att bo tillsammans hela släkter som man gör utomlands eller ta ett banklån. Däremot tror jag många tjänar på att binda räntorna på lång tid av den anledningen att om alla har bundna räntor VET personerna vad räntan kommer bli de närmaste åren och kan därmed spara pengar för att förbereda sig på högre räntor efter bindningstiden.

Och för en som var med på 90-talet (var en av få som inte förlorade på den krisen) så tycker jag gott räntan kunde ligga på en 4-5 % i alla fall. Mentaliteten har förändrats, numera river man ut kök och badrum var 5e år, förut kunde man ha samma kök i 10-15 år minst innan byte skedde. Renoveringshysterin är nog det som är riktigt farligt, eftersom man lånar för att förbättra huset. När sedan en ny köpare kommer rivs det nästan nya köket ut igen och ett nytt belånat kök sätts in i dess ställe.

Själv byggde jag mitt hus för mer än ett decenium sedan och badrum och kök är orginal och fortfarande funktionsdugliga. Och lån har jag inga, jag kan alltså inte förlora på mitt boende. Hur många finns det som är helt lånefria idag? Mycket få, skulle jag tro.
Citera
2011-08-07, 17:52
Medlem
allt.o.ingets avatar
Stimulanspaket har vi ju redan testat för inte alls särskilt länge sedan och det fungerade inte och kommer aldrig att fungera. En marknad måste kunna stå på egna ben utan stimulanser. En marknad som inte kan stå på egna ben utan stimulanser är dömd att kollapsa, det är bara en fråga om tid.

Jag skulle vilja påstå att det hela är ett ekonomiskt politiskt krig mellan banker och stater. Bankerna vill sänka staterna för att tillskansa sig den suveräna makten som staterna sitter på och staterna har gjort sig beroende av bankerna och måste rätta sig efter bankernas önskemål för att inte själva falla ner i gropen. Det är en stor politisk omvälvning på gång.
Citera
2011-08-07, 18:07
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan

EMU är inte någon egen union, utan ett befogenhetsområde inom EU och det omfattar alla medlemsstater i EU, men i olika omfattning beroende på om man är med i valutasamarbetet eller inte.

Det intressanta för vår del är att EU inte har beslutanderätt över vår monetära politik, däremot så har vi skyldighet att samordna vår ekonomiska politik med övriga EU.
Citera
2011-08-07, 20:33
Medlem
xply1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
Jag tror vi här i Sverige kommer klara oss ganska hyffsat. Våra biltillvekrare ägs inte längre av amerikaner.
Tänker du att det kommer gå bra för Saab nu?
Citera
2011-08-07, 21:09
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xply1
Tänker du att det kommer gå bra för Saab nu?

SAAB är ett skämt. Nu är ytterligare en finanskris under uppsegling och vem ska i framtiden ha råd att finanisiera det bolagets förluster? Om det blir kreditåtstamingar kan man ju undra över vilka de är som har råd att betala för bilen...kontant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in