2011-08-07, 13:25
Medlem
otto-cashs avatar
Hittade denna sidan med bland annat "diana-" och "pinhole-objektiv" till digitalkameran.

http://photojojo.com/store/

Jag är i allra högsta grad en novis på området och undrar om det finns ett annat ord för pinhole lenses på svenska. Hittar nämligen inget på några svenska sidor och har därför svårt att jämföra priser etc. Någon som handlat via denna sida och kan utvärdera den åt mig samt informera mig om det finns andra sidor?

Borde ligga under köpråd inser jag nu.
Senast redigerad av otto-cash 2011-08-07 kl. 13:30. Anledning: Ser att jag lagt den i fel mapp.
Citera
2011-08-07, 14:04
Medlem
Hål- eller nålhåls-kamera/objektiv ungefär.
Citera
2011-08-07, 22:26
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Hålkamera, heter det väl. Riktigt vad objektivet heter vet jag inte. I den mån man ens kan kalla det ett objektiv, det innehåller ju inga linser eller andra optiska element...

Vill man göra ett billigt själv tejpar man en pappskiva direkt på objektivfattningen och gör ett litet nålstick i mitten. Instant pinhole! Tänk på att exponeringstiderna blir rätt långa, första försöken resulterar oftast i helt svarta bilder.
Citera
2011-08-07, 22:33
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Hålkamera, heter det väl. Riktigt vad objektivet heter vet jag inte. I den mån man ens kan kalla det ett objektiv, det innehåller ju inga linser eller andra optiska element...

Vill man göra ett billigt själv tejpar man en pappskiva direkt på objektivfattningen och gör ett litet nålstick i mitten. Instant pinhole! Tänk på att exponeringstiderna blir rätt långa, första försöken resulterar oftast i helt svarta bilder.

Alternativt borrar man ett hål i ett kamerahuslock så går det fint att skruva på och av utan tejp. De locken kostar väl inte många spänn

Annars förstår jag inte varför alla måste ha svenska sidor till allting. Allt sånt här köps på billigaste sätt på eBay för några tior, oftast med fri frakt från Kina... Visst, det tar två-tre veckor, men allt finns, det är skitbilligt och leveranserna har aldrig krånglat för mig i alla fall.
Citera
2011-08-08, 19:04
Medlem
otto-cashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Alternativt borrar man ett hål i ett kamerahuslock så går det fint att skruva på och av utan tejp. De locken kostar väl inte många spänn

Annars förstår jag inte varför alla måste ha svenska sidor till allting. Allt sånt här köps på billigaste sätt på eBay för några tior, oftast med fri frakt från Kina... Visst, det tar två-tre veckor, men allt finns, det är skitbilligt och leveranserna har aldrig krånglat för mig i alla fall.

Bra tänk. Damm i den analoga kameran är kanske lite charmigt, men inte i den digitala. Är därför jag helst skulle vilja köpa en variant där det inte är något faktiskt hål, men som du säger - ebay är kanske bästa vägen.

tack för hjälpen
Citera
2011-08-08, 20:16
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otto-cash
Bra tänk. Damm i den analoga kameran är kanske lite charmigt, men inte i den digitala. Är därför jag helst skulle vilja köpa en variant där det inte är något faktiskt hål, men som du säger - ebay är kanske bästa vägen.

tack för hjälpen

Jag vet inte vad du har för kamera? Den här är till Nikon men det finns nog till de vanligaste märkena om du söker. Här är en body cap med "dust barrier" som skyddar mot damm:
http://cgi.ebay.com/NIKON-F-DIGIS-DU...item5645691bb6
Citera
2011-08-09, 02:24
Medlem
bergsturks avatar
En inte helt dum ide är att borra ett ganska stort hål i ett kamerahuslock, limma/tejpa fast en bit aluminiumfolie på insidan, och sticka hål med en nål/syl (beroende på storlek) i aluminiumfolien. Du får ett fint runt hål och kan få det mycket litet, eller experimentera med flera hål etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in