2011-08-07, 12:20
Medlem
Satangkais avatar
Jag får skylla mig själv som inte hänger med tillräckligt bra.. Hade för några dagar sedan runt miljonen i fonder(allmansf. 4 och Handelsbanken sverigefonden) men det gick ju ner som satan såg jag idag.

Nu är det så att jag tänkt köpa en bil för närmare 200 000kr och hade tankar på att helt enkelt ta ut ca. 150k från fonderna istället för att ta ett lån...

Men ja, vad gör jag bäst i detta läget?

Har i övrigt huslån på knappa 1,4milj och allmänt bra ekonomi.

Tacksam för råd.
Citera
2011-08-07, 16:22
Medlem
svengörans avatar
En fundering bara, Är det inte en ekonomisk katastrof att sitta med dom beloppen i en Allemansfond samtidigt som du har 1,4 mille i lån på huset?
Senast redigerad av svengöran 2011-08-07 kl. 16:30.
Citera
2011-08-07, 16:53
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
En fundering bara, Är det inte en ekonomisk katastrof att sitta med dom beloppen i en Allemansfond samtidigt som du har 1,4 mille i lån på huset?
Ett huslån på 1,4 miljoner är ingen katastrof såvida löpande inkomster kommer in på kontot. Det hade varit värre om beloppen i fråga vad x5.

Personligen hade jag nog skjutit upp bilköpet några år med tanke på hur situationen ser ut idag. Då hade jag nog hellre tagit de 200k och amorterat en liten klumpsumma på huslånet istället.

Men vill du åka fint i ett par år så låna inte om du inte behöver
Citera
2011-08-07, 20:02
Medlem
Satangkais avatar
Citat:
Nej det tycker jag inte? Jobbigt att jag nu bör vänta ett bra tag innan jag rör fonderna(som jag ser det) Pengar ramlar in så jag klarar huslånet utan problem.

Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Ett huslån på 1,4 miljoner är ingen katastrof såvida löpande inkomster kommer in på kontot. Det hade varit värre om beloppen i fråga vad x5.

Personligen hade jag nog skjutit upp bilköpet några år med tanke på hur situationen ser ut idag. Då hade jag nog hellre tagit de 200k och amorterat en liten klumpsumma på huslånet istället.

Men vill du åka fint i ett par år så låna inte om du inte behöver
Jo givetvis är det bästa att vänta med att köpa bil och fortsätta åka den betalda ~50kkr bil jag åker idag, men det är nu jag är ung och det är nu jag vill ha en sån här bil med.

Hursomhelst är det att utöka huslånet som är det "smartaste" i ett sånt här fall?

Edit. eller menade du att det är smartast att INTE låna m a o ta ut fonder ändå?
Senast redigerad av Satangkai 2011-08-07 kl. 20:04.
Citera
2011-08-07, 20:22
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satangkai
Nej det tycker jag inte? Jobbigt att jag nu bör vänta ett bra tag innan jag rör fonderna(som jag ser det) Pengar ramlar in så jag klarar huslånet utan problem.

Det jag tänkte på är att huslånet kanske kostar dig mer än vad du får i avkastning av din Allemansfond, Du har gått minus i flera år på att inte ha betalat på huslånet istället för att ha din Allemansfond.

Eller har jag fel?
Citera
2011-08-07, 20:49
Medlem
Satangkais avatar
Citat:
Det jag tänkte på är att huslånet kanske kostar dig mer än vad du får i avkastning av din Allemansfond, Du har gått minus i flera år på att inte ha betalat på huslånet istället för att ha din Allemansfond.

Eller har jag fel?
Jag har tänkt i samma banor, skulle ju kunna betala in typ 1/3 eler halva lånet för att minska räntekostnaden, men aldrig göra av med alla fonder. Det är ju inte så dumt att ha stålar den dagen det händer något som inte tcäks av försäkringen eller att jag blir sugen att byta bergvärmepump osv. ja du förstår...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in