2011-08-07, 01:30
Bannlyst
Hejsan!

Jag skriver i hopp om att få hjälp med ett bra workflow i After Effects.

I en film jag redigerar för tillfället behöver jag använda mig utav Warp Stabilizer samt Twixtor. Problemet är att dessa två effekter går inte att använda samtidigt, så hur bär jag mig åt?

Just nu har jag först använt Warp Stabilizer först, sedan renderat ut den med Quicktime format, med codec H.264 för att sedan lägga in den färdiga renderingen i AE igen och då använda mig utav Twixtor för slow-motion effect för att sedan återigen rendera ut den.

Är det såhär man måste göra? Eller finns det ett enklare sätt?
Jag skulle också uppskatta om någon kunde tala om i vilket format man bör rendera i när man arbetar på det här sättet för att förlora så lite kvalitet som möjligt. Jag är alltså inte ute efter ett slutgiltigt resultat, utan jag lär göra den slutgiltiga renderingen i Sony Vegas.

Tack.
Senast redigerad av feedtheyouth 2011-08-07 kl. 02:20.
Citera
2011-08-07, 07:14
Medlem
Fan det låter som ett jobbigt skitproblem! Råkade se tråden alldeles nyss och har inte testat Twixtor själv ännu... skulle i och för sig kanske gå att lösa. Vet att After Effects har "huge problems" med att samköra olika plugs från t.ex. Trapcode!

Vet dock inte om jag vill lägga så jävla mycket stålar på att bara testa... får nog gälla ett skarpt projekt i så fall.

Dock vill jag fråga dig en sak eftersom jag tycker att både After Effects och Premiere CS4 är extremt långsamma speciellt när man redigerar HD. Upplever du att Vegas är snabbare?
Citera
2011-08-07, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DixiePrick
Fan det låter som ett jobbigt skitproblem! Råkade se tråden alldeles nyss och har inte testat Twixtor själv ännu... skulle i och för sig kanske gå att lösa. Vet att After Effects har "huge problems" med att samköra olika plugs från t.ex. Trapcode!

Vet dock inte om jag vill lägga så jävla mycket stålar på att bara testa... får nog gälla ett skarpt projekt i så fall.

Dock vill jag fråga dig en sak eftersom jag tycker att både After Effects och Premiere CS4 är extremt långsamma speciellt när man redigerar HD. Upplever du att Vegas är snabbare?

Oj, det är väldigt svårt att säga. Jag är betydligt mer van att jobba med Sony Vegas så därför upplever jag att Sony Vegas är snabbare. Men sedan jobbar jag ju också med helt olika saker i de båda programmen. Sony Vegas är mer lätthanterligt, du lägger ju ex. bara på färdiga effekter sedan har du möjlighet att dra i lite olika spakar och arbeta med keyframes.

Jag hoppas inte jag besvärar dig med att säga att jag själv har ju inte direkt betalat för Twixtor, utan jag googlade runt efter en crack-version. Jag har inte hunnit arbeta med så mycket än där Twixtor verkligen kommer till användning, men i framtiden när jag har mindre utgifter skulle jag definitivt kunna betala för en sak som Twixtor.

Kolla in den här; http://vimeo.com/16340475

Edit: Hittade denna http://www.salleurl.edu/~st18187/sto...-5-for-AE.html
Citera
2011-08-07, 14:58
Medlem
LasseLarssons avatar
Har inte så mycket erfarenhet av Twixtor, så det kan jag inte hjälpa dig med.
Men ska du rendera ut en sekvens och arbeta på den igen och inte vill förlora någon information, så rendera ut det i en .exr eller .tif sekvens. Tar betydligt mer plats, men du förlorar ingen kvalitet som du gör med h264.
Jag renderar alltid ut saker i bildsekvenser och aldrig i filmer, utan renderar ut filmer när allt är färdigklippt och ska skickas iväg.
Citera
2011-08-07, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LasseLarsson
Har inte så mycket erfarenhet av Twixtor, så det kan jag inte hjälpa dig med.
Men ska du rendera ut en sekvens och arbeta på den igen och inte vill förlora någon information, så rendera ut det i en .exr eller .tif sekvens. Tar betydligt mer plats, men du förlorar ingen kvalitet som du gör med h264.
Jag renderar alltid ut saker i bildsekvenser och aldrig i filmer, utan renderar ut filmer när allt är färdigklippt och ska skickas iväg.

Åh perfekt! Precis det svaret jag sökte. Vad är egentligen skillnaden på .tif och .exr? Samt går dessa format att plocka in direkt i Sony Vegas?

Edit: Skulle du ha möjlighet att ägna någon minut åt att skriva vilka inställningar du använder för ex. OpenEXR Sequence" det skulle verkligen uppskattas!

Format Options etc, bör man välja compression = none?
32-bit float?
Luminance/Chroma?
Senast redigerad av feedtheyouth 2011-08-07 kl. 15:11.
Citera
2011-08-07, 15:50
Medlem
LasseLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feedtheyouth
Åh perfekt! Precis det svaret jag sökte. Vad är egentligen skillnaden på .tif och .exr? Samt går dessa format att plocka in direkt i Sony Vegas?

Edit: Skulle du ha möjlighet att ägna någon minut åt att skriva vilka inställningar du använder för ex. OpenEXR Sequence" det skulle verkligen uppskattas!

Format Options etc, bör man välja compression = none?
32-bit float?
Luminance/Chroma?

Den största skillnaden mellan tiff och exr är egentligen att exr stödjer fler kanaler, samt är floating point (32 -bit float).
Tiff klarar bara av att innehålla kanalerna RGBA, medan man kan baka in oändligt antal kanaler i en exr om man så önskar. Detta används dock mest inom 3d när man ska göra multipass compositing. Då är det smidigt om man kan baka in alla passen i en enda exr sekvens istället för att ha en separat sekvens för varje pass.

Tiff ska nog inte vara några problem att skicka rakt in i Vegas, är lite osäker på exr dock.

Jag väljer alltid att baka in en alpha kanal, dvs. i AE RGB+A i rullmenyn.
Jag brukar köra på zip16 i compression.

Citat:
Compression methods

There are 3 general types of lossless compression built into OpenEXR, with two different methods of Zip compressing. For most images without a lot of grain, the two Zip compression methods seem to work best, while the PIZ compression algorithm is better suited to grainy images. The following options are available:

None
Disables all compression.
Run Length Encoding (RLE)
This is a basic form of compression that is comparable to that used by standard Targa files.
Zip (per scanline)
Zip style compression applied to individual scanlines.
Zip (16 scanline blocks)
Zip style compression applied to blocks of 16 scanlines at time. This tends to be the most effective style of compression to use with rendered images that do not have film grain applied.
PIZ (wavelet compression)
This uses a new combined wavelet / Huffman compression. This form of compression is quite effective when dealing with grainy images, and will often surpass any of the other options under grainy conditions.
PXR24 (24 bit data conversion then zipped compression)
This form of compression from Pixar converts data to 24 bit then uses Zip compression. It is lossless for half and 32bit integer data and slightly lossy for 32bit float data.
B44
This form of compression is lossy for half data and stores 32bit data uncompressed.
B44A
An extension to B44 where areas of flat color are further compressed. Regular B44 compresses uniformly regardless of image content.

Bara att välja vilken som passar dig bäst

32-bit float är ganska onödigt ifall du inte har filmat i något rå format. Det float innebär är att du har väldigt mycket mer information att ta ifrån, speciellt vid grading. Man kan dra lite extra i inställningarna utan att färgerna spricker. Men som sagt, har du inte filmat i rå format är det onödigt att välja float, eftersom du ändå inte har informationen där från början.

Luminance/Chroma har jag faktiskt inte utforskat, antar att du får ut en svartvit bild då.

Men eftersom jag antar att du inte tänker baka in en massa kanaler, så skulle tiff funka utmärkt.
Senast redigerad av LasseLarsson 2011-08-07 kl. 15:55.
Citera
2011-08-07, 15:56
Bannlyst
Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2011-08-07, 16:56
Bannlyst
Vad menas med detta;

"Output color depth exceeds project color depth."

Vad påverkas?
Senast redigerad av feedtheyouth 2011-08-07 kl. 17:03.
Citera
2011-08-07, 18:45
Medlem
LasseLarssons avatar
Citat:
Vad menas med detta;

"Output color depth exceeds project color depth."

Vad påverkas?

Det menas med att din comp är inställd till 16 eller 8 bitas färg och exr renderas ut i 32-bitar. Påverkar inte bilderna på något sätt.
Citera
2011-08-07, 18:48
Bannlyst
Citat:
Det menas med att din comp är inställd till 16 eller 8 bitas färg och exr renderas ut i 32-bitar. Påverkar inte bilderna på något sätt.

Okej tack!
Jag skev ett PM till dig också där jag undrade hur du importerar .exr-filerna tillbaka in i After Effects. Har du möjligen någon bra guide att hänvisa till?

Jag googlade men fann inget.
Citera
2011-08-07, 23:50
Medlem
LasseLarssons avatar
Citat:
Okej tack!
Jag skev ett PM till dig också där jag undrade hur du importerar .exr-filerna tillbaka in i After Effects. Har du möjligen någon bra guide att hänvisa till?

Jag googlade men fann inget.

Ah såg det nu, tar det här ifall fler undrar.

Du importerar bildsekvenser precis som vanligt. Det är viktigt att du renderar ut sekvensen på rätt sätt också. Är din comp 200 frames lång, så ska du döpa filen till hejbaberiba.###.exr.
# tecknen motsvarar hur många frames du har. After Effects gör detta automatiskt, så oftast behöver man inte tänka på det.

## = 10 tal ex. 45 frames
### = 100 tal ex. 345 frames osv.

Du markerar den första bilden i sekvensen tex. hejbaberiba.001.exr. Sen kryssar du i "exr sequence" för att få med alla andra bilderna.
Sen är det bara att göra så på alla dom andra sekvenserna också.

Eftersom bildsekvenser kan innehålla en Alpha kanal, så kommer du att få upp en ruta hur du vill hantera Alpha kanalen. Eftersom det inte är 3d renderat material du ska ha in, så kan du välja vad du vill. Guess brukar funka bra om man inte riktigt vet.
Citera
2011-08-08, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ah såg det nu, tar det här ifall fler undrar.

Du importerar bildsekvenser precis som vanligt. Det är viktigt att du renderar ut sekvensen på rätt sätt också. Är din comp 200 frames lång, så ska du döpa filen till hejbaberiba.###.exr.
# tecknen motsvarar hur många frames du har. After Effects gör detta automatiskt, så oftast behöver man inte tänka på det.

## = 10 tal ex. 45 frames
### = 100 tal ex. 345 frames osv.

Du markerar den första bilden i sekvensen tex. hejbaberiba.001.exr. Sen kryssar du i "exr sequence" för att få med alla andra bilderna.
Sen är det bara att göra så på alla dom andra sekvenserna också.

Eftersom bildsekvenser kan innehålla en Alpha kanal, så kommer du att få upp en ruta hur du vill hantera Alpha kanalen. Eftersom det inte är 3d renderat material du ska ha in, så kan du välja vad du vill. Guess brukar funka bra om man inte riktigt vet.

Tack så hemskt mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in