Citat:
Ursprungligen postat av
Rouchs
Tja
Har en liten fundering och behöver experternas åsikter.
Jag har senaste perioden lidit av ångest. Jag vet inte om det är en "naturlig" ångest, eller om det är en ångest som framkallats pga mitt sätt att tramma på senaste perioden.
Sättet jag trammat på senaste perioden har ungefär sett ut så här:
Tram 3 dagar i streck, paus 1 dag. Tram 4 dagar i streck, paus 2 dagar, tram 3 dagar i streck, paus 3 dagar, tram 3 dagar i streck, paus 1 dag osv.
Kan jag ha jiddrat lite med hjärnan när jag hållit på såhär? Att hjärnan aldrig hinner anpassa sig till en ny verklighet då den först får tram i sig, sedan slutar få tram, sedan får den tram igen, sedan slut igen osv. Kan jag ha spökat med hjärnans balans då jag aldrig gett den en chans att "hitta rätt" vilket får mig i dag att ha ångest och vara lite smådeprimerad? Har ni inte rört tram på cirka tre dagar. Kan inte sätta fingret på om detta är en vanlig ångest eller om det har o göra med sättet jag agerat på.
Kan också säga att jag inte känner någon klassisk at symptom, dock en ångest jag burit på i ett tag.
Tramadolet kunde ibland också ta bort min ångest helt och ibland även förvärra den.
Tramadol är ju känt för att ha serotonerga effekter, såsom minskad ångest som kan påminna lite om SSRI. Tror mer att du håller på att få abstinens, det brukar vara väldigt svårt att veta i början om man faktiskt börjar bli beroende eller om man faktiskt är sjuk eller får andra problem som kanske är på riktigt.
Jag tror att det är pga dina långa perioder med bara fåtals dagar emellan som du börjar utveckla ett beroende. Rekommenderar dig starkt att inte fortsätta på samma sätt, alternativt dra ned på det / längre pauser emellan. Fortsätter du kommer du nog ändå tillslut sitta där i träsket som många andra gör. Inte för att hålla på med moral, men det är oftast så det börjar för de flesta.
Du borde sluta helt innan det blir värre.
Edit: Har du inga klassiska ATbesvär, så kan det ändå vara en början till en och att du snart börjar uppleva fysiska symtom också. Alternativt att hjärnan påverkas så pass mycket av Tramadolet så det blir som en bergochdalbana, en obalans med serotonin som annars i vanliga fall brukar yttra sig i just ångest och / eller depression.