2010-06-30, 16:48
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadLemon
En fråga bara. hur länge måste man vänta om man har tagit 100mg ritalin

innan man kan ta tramadol 100mg?

Fass kanske vet?
Citera
2010-06-30, 17:13
Medlem
Jag orkar inte läsa igenom tråden pga huvudvärk...

Har bara haft 50mg Tramadol kapslar den senaste tiden. jag har fått svälja ca 15 varje gång. Jag tål inte längre att svälja piller. Jag skulle ta en Ipren innan men började klökas. Det finns inte en chans att jag kan svälja mina kapslar längre. Men finns det något annat sätt att få i sig tramadol utan att behöva svälja kapslarna?
Jag är inte så påläst och inte alls kunnig inom opioder så ha förutseende. Jag orkar inte läsa så mycket heller pga värken.
Citera
2010-06-30, 18:27
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kottfras
Jag orkar inte läsa igenom tråden pga huvudvärk...

Har bara haft 50mg Tramadol kapslar den senaste tiden. jag har fått svälja ca 15 varje gång. Jag tål inte längre att svälja piller. Jag skulle ta en Ipren innan men började klökas. Det finns inte en chans att jag kan svälja mina kapslar längre. Men finns det något annat sätt att få i sig tramadol utan att behöva svälja kapslarna?
Jag är inte så påläst och inte alls kunnig inom opioder så ha förutseende. Jag orkar inte läsa så mycket heller pga värken.
öppna dom, rör ut pulvret i saft eller nåt annat starkt/koncentrerat smakämne, håll för näbben och svälj, eller så slutar du med skiten!
Citera
2010-06-30, 18:50
Medlem
Jo, jag har funderat på att sluta...
Citera
2010-06-30, 19:01
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kottfras
Jo, jag har funderat på att sluta...
Det låter ju helt klart som den bästa lösningen. Jag har förstått att många har rena heroinabstinenser när dom slutar med tram. Själv kan jag sluta från en dag till en annan även om jag ätit dom dagligen i flera veckor, men alla funkar ju olika. Hoppas att det löser sig för dig. Får man fråga om du tar dom för smärta eller för att bli svängd?
Citera
2010-06-30, 20:52
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
Tycker dock att det är lite sjukt av dig, som inte har nån aning om vad du snackar om, att lura in folk i bruk om gramdoser.

jag orkar definitivt inte föra diskussionen vidare men jag måste svara på dehär - jag har inte i nåt enda inlägg varken rekommenderat gram doser, eller förespråkat gramdoser. det måste du fått om bakfoten.

det är upp till var och en om man vill gå över rek. dos på 400mg.

jag vill bara inte folk ska nojja i onödan .
sen om du jobbar på en akutmottagning så är ju chanserna att du och jag ser på det hela väldigt olika - mkt stora.. naturligtvis.
Citera
2010-06-30, 22:45
Medlem
skjutsnutens avatar
Har ca 50 st 200mg tramadol som jag fått av en snubbe som har det utskrivet. Men nu är det så att jag går i metadonprgrammet i malmö.

Funkar dom fast man har metta, Jag antar inte?`Så då antar jag man får sälja dom?

Vilket pris man kan ta egentligen? Vig gav 15kr/st för 50mgs för många år sen men jag natar priset har ändrats en del.

Skulle uppskatta om nån kunde berätta vad man kan ta för dom ungefär. Använder aldrig tram eller har med det att göra direkt så de e lite svårt.

mvh
skjutsnuten
Citera
2010-06-30, 22:51
Medlem
WhenIAmQueens avatar
Hej på er, det finns säkert svar på detta någonstans, men hata mig för det om ni vill.

Jag har käkat tram ett tag nu (försöker hålla mig själv från att använda tyngre grejer, och det kändes som en bra lösning just då) men trots att jag har uppehåll för att nolla toleransen (eller sänka den) så får jag inte dendär kick-liknande känslan som jag fick i början.
Är just nu nere på 500mg/gång (var på 1,5g ett tag) och undrar, kan man på något vis få ut mer av trammen? Tex skjuta, köra upp i nödutgången eller liknande?
Och just med skjuta, ska man 'rena' det (har kapslar) eller något i den stilen?

Hjälp uppskattas.
Och ja, jag vet att jag använder för många paranteser.
Citera
2010-06-30, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
jag orkar definitivt inte föra diskussionen vidare men jag måste svara på dehär - jag har inte i nåt enda inlägg varken rekommenderat gram doser, eller förespråkat gramdoser. det måste du fått om bakfoten.

det är upp till var och en om man vill gå över rek. dos på 400mg.

jag vill bara inte folk ska nojja i onödan .
sen om du jobbar på en akutmottagning så är ju chanserna att du och jag ser på det hela väldigt olika - mkt stora.. naturligtvis.

Vad du inte verkar förstå är att den rekommendation som står i FASS hänvisar till normalt bruk, som guggliano påpekar. En "normal" tramadolbrukare som tar det endast mot smärta tar ju inte hela dosen på 400 mg på en gång, utan tar det utspritt under dagen.

Tar man tarmadol somm man ska finns det en liten risk att man får krampanfall, men ni som "knarkar" på det tar ju gramvis, på en gång. Och, min vän, ökar den där kramprisken markant.

Alla som krampar hemma och inte ringer efter ambulans eller söker vård kommer ju inte in "i statistiken". Gjorde de det skulle nog den där risken nämnas som vanlig.

Och jodå, det finns de som krampar på mindre doser än 400 mg. Jag hade tagit ca 300 mg, utspritt under dagen, när jag åkte på mitt krampanfall.

Så istället för att bara hålla på och tjafsa (och faktiskt göra bort dig en smula ) kan du kanske ta och fundera lite över vilka FASS är avsedd för...

@guggliano: strålande "faq"! Hoppas att det nu går in en gång för alla hur det fungerar med kramplösande, Tegretol osv.
Citera
2010-06-30, 23:45
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
.

jag tjafsar inte. jag vill bara inte att folk ska nojja i onödan.
sen har jag aldrig påstått att man ska ta 400mg per gång?

snarare tvärtom att man ska börja med 100mg och jobba sig uppåt tills man känner sig bekväm.
Citera
2010-07-01, 02:12
Bannlyst
Citat:

snarare tvärtom att man ska börja med 100mg och jobba sig uppåt tills man känner sig bekväm.

Där har du alldeles rätt, att man ska ta lite i början. Ursäkta att jag var lite taskig i mitt tidigare inlägg, pms...
Citera
2010-07-01, 19:01
Medlem
gugglianos avatar
Citat:

Ja, men tram har lång halveringstid, så risken finns, även vid utspritt intag att man krampar. Och tro mig, kukmätning på nätet är inget jag gillar men eftersom du så uppenbart "called me out" på det jag skrev kände jag att jag måste bita tillbaks. Sen vad beträffar EP-kramper och drog-/alkoholinducerade kramper, så har jag sett min beskärda del, och jag vet hur dessa behandlas vid intag på akuten, samt på vidare avsedd avdelning för problematiken, NIVA, MAVA, etc.

@Vanillia, jag minns att du skrev om magnesium en gång, och det stämmer faktiskt, men det är tydligen mer vid mindre spastiska ryckningar det används, om man är tom på vissa muskelkontrollerande mineraler, ryckningar som inte är Epileptiforma om jag fattade rätt. Det var i alla fall vad jag kunde utröna när jag läste igenom det. Och jag tror att det är såna ryck många här tar som förvarning till kramper när dom trammar och börjar skjutsa in iktorivil/diazepam till ingen nytta. skit samma. Ni gör i slutändan som ni vill, men nånstans borde ni ha snappat upp att opiater/opioider + benso leder till ökad risk för andningsdeppresion, så om ni skiter i min kramp-FAQ, varsågod, men risken för andningsdepp ökar som sagt vid hemmapulande med benso och opiatier, hej hopp och trevlig sommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in