Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
jag orkar definitivt inte föra diskussionen vidare men jag måste svara på dehär - jag har inte i nåt enda inlägg varken rekommenderat gram doser, eller förespråkat gramdoser. det måste du fått om bakfoten.
det är upp till var och en om man vill gå över rek. dos på 400mg.
jag vill bara inte folk ska nojja i onödan .
sen om du jobbar på en akutmottagning så är ju chanserna att du och jag ser på det hela väldigt olika - mkt stora.. naturligtvis.
Vad du inte verkar förstå är att den rekommendation som står i FASS hänvisar till normalt bruk, som
guggliano påpekar. En "normal" tramadolbrukare som tar det endast mot smärta tar ju inte hela dosen på 400 mg på en gång,
utan tar det utspritt under dagen.
Tar man tarmadol somm man ska finns det en liten risk att man får krampanfall, men ni som "knarkar" på det tar ju gramvis, på en gång. Och
då, min vän, ökar den där kramprisken markant.
Alla som krampar hemma och inte ringer efter ambulans eller söker vård kommer ju inte in "i statistiken". Gjorde de det skulle nog den där risken nämnas som vanlig.
Och jodå, det finns de som krampar på mindre doser än 400 mg. Jag hade tagit ca 300 mg, utspritt under dagen, när jag åkte på mitt krampanfall.
Så istället för att bara hålla på och tjafsa (och faktiskt göra bort dig en smula

) kan du kanske ta och fundera lite över vilka FASS är avsedd för...
@guggliano: strålande "faq"!

Hoppas att det nu går in en gång för alla hur det fungerar med kramplösande, Tegretol osv.