2010-06-09, 05:26
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.tomte
inte startdos, har gått på tram/trad alldeles förlänge nu.

Känner knappt något på 800mg. dags att sluta en gång för alla. Saken är bara den att jag har ganska stor tillgång till tram/trad. Gratis med.

ojdå det var illa. go cold turkey i sällskap med lite iktorivil.
Citera
2010-06-09, 05:38
Medlem
f0cuss avatar
Jag har skrivit flera inlägg om detta tidigare men inte riktigt fått något svar.

En dag klockan 10.00 tar jag två tramadol (50mg + 50mg), efter ca en timme börjar jag må lite småilla men tänker inte så mycket på det då jag brukar vara illamående. Men exakt 12.00 ligger jag vid toaletten och spyr.
Spydde runt 16 gånger den dagen. Från klockan 12.00-18.00.

Kan passa på att nämna... Jag har anemi, B12 och järnbrist pga att jag inte äter kött.
Det var första gången jag någonsin tagit tramadol.
Jag har tjackat en del tidigare men haft uppehåll någon månad då jag också börjat må illa mot slutet. Hänt att jag spytt kanske två gånger, ungefär bara en timme efter första linan.

Och nu till frågan, varför spydde jag så?
Jag känner inte riktigt för att gå till läkaren med denna fråga, men det hoppas jag ni förstår.

Mvh,
Citera
2010-06-09, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
ojdå det var illa. go cold turkey i sällskap med lite iktorivil.

Vad menas?
Citera
2010-06-09, 08:13
Medlem
mr ems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
är det kapslar om 50mg eller tabletter på 100mg.
ifall det är kapslar börja med 100mg och ta sedan ca 150g i timmen för att ha ett stadigt skönt euforiskt rus hela tiden.

är det 100mg i tablettform måste du krossa dem noga och sen bomba dem. även där rekommenderar jag ca 150-200mg i timmen .

en tumregel med opioder/opiater - börja sakta sedan arbeta dig uppåt mot önskat rus.

det tar ändå ca 0.3-3h innan ruset stabiliserar sig. då märker du om du fått en för stor förstados eller för svag.

tack booze!

rapport fran igar:

korde en 50mg-kapsel och 40 min senare en till. blev darefter yr, och lite nojig - eftersom jag inte visste vad jag skulle forvanta mig. gick och lade mig i sangen for att sova. att jag ar asforkyld hade nog ratt fet inverkan: svettades floder, men nasan slutade rinna, hjartat slog saktare men hart som tusan, sag konstiga streck-monster nar jag stangde ogonen. slumrade darefter in och hade skitintensiva drommar, lag och tafsade pa tjejen hela natten lang. nar jag vaknade vid 4-tiden sa var svettandet och alla andra "obehagliga" effekter borta - kande mig bara glad, seg och lugn. steg upp just nu, har huvudvark - men vet inte om det ar forkylningen eller ngn sorts baksmalla fran kapslarna.

ska vanta med resten av burken till jag ar helt frisk igen!
ps. var aldrig sa imponerad av codein, och har inga storre forvantningar pa tramadol. tycker man blir for snurrig i bollen. har dessutom mild epilepsi, ngn annan som har erfarenheter av GTC och trammis?
Citera
2010-06-09, 13:08
Medlem
Yeahvlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Jag har skrivit flera inlägg om detta tidigare men inte riktigt fått något svar.

En dag klockan 10.00 tar jag två tramadol (50mg + 50mg), efter ca en timme börjar jag må lite småilla men tänker inte så mycket på det då jag brukar vara illamående. Men exakt 12.00 ligger jag vid toaletten och spyr.
Spydde runt 16 gånger den dagen. Från klockan 12.00-18.00.

Kan passa på att nämna... Jag har anemi, B12 och järnbrist pga att jag inte äter kött.
Det var första gången jag någonsin tagit tramadol.
Jag har tjackat en del tidigare men haft uppehåll någon månad då jag också börjat må illa mot slutet. Hänt att jag spytt kanske två gånger, ungefär bara en timme efter första linan.

Och nu till frågan, varför spydde jag så?
Jag känner inte riktigt för att gå till läkaren med denna fråga, men det hoppas jag ni förstår.

Mvh,

Ingen kan svara på varför du spydde. Det kan vara tusen faktorer som spelar in, men troligast är att just du reagerar så på tramadol.
Citera
2010-06-09, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.tomte
Vad menas?

Troligtvis menar han att ett outsinligt förråd av gratis tram ofelbart kommer leda till att du blir beroende. När du väl blivit det ska du sluta tvärt (köra "Cold Turkey") tillsammans med en massa Iktorovil.

Eller så menar han något helt annat och jag borde sluta försöka tolka folks texter.
Citera
2010-06-09, 13:13
Medlem
piskans avatar
För ungefär 1 vecka sedan kom jag över 3st 200mg Tramadol tabletter. Jag tog 2,5st dvs 500mg. Av någon konstig anledning fick jag inget märkbart rus. Det som istället hände var att jag var skitpigg och kunde inte sova. Hur som helst var jag tvungen att sova pga jobb dagen efter, så jag lägger mig i sängen och försöker sova. PAFF, vaknar till och bredvid mig sitter min flickvän och gråter och 4 ambulans personal står vid min sida och rycker i mig.
Jag pratar osammanhängande och frågar vad fan dom gör i min lägenhet. Tydligen hade jag legat och krampat i nära 15 minuter och fått andningsuppehåll i ca 1min och 30 sek. Så ilfart till sjukhuset där jag fick 2 stesolid och diverse blodprover för att kolla vad som var felet.

Jag har hört av ett par vänner som det har hänt samma sak med. Men jag har ätit tramadol förrut och även oxycontin, oxynorm, ( har hört att just tramadol kan orsaka EP-anfall) Till frågan hur som haver. Kan jag köra oxycontin / oxynorm nu utan att vara rädd för liknande upplevelser?
Citera
2010-06-09, 14:58
Medlem
mephedrons avatar
Tänkte försöka få Tramadol utskrivet på nästa läkarbesök pga enorma smärtor i nacken, axeln och överarmen som aldrig verkar vilja gå över. Har provat receptfria läkemedel såsom Ipren etc men har inte fungerat, vilket jag såklart också kommer säga till läkaren.
Vill ha Tramadol, men nu funderar jag lite på vad jag ska säga för inte få tex Voltaren istället. Läste i nån tråd att man ska säga att man är överkänslig mot just Voltaren för att slippa det (alltså att man fått det när man var yngre). Problemet är ju att han kanske frågar varför jag fick Voltaren då, och då måste jag ha ett bra svar till hands.
Jag bröt nyckelbenet som liten, är det en trolig anledning till att ha fått Voltaren?
Jag har SSRI utskrivet, är det ens säkert att han erbjuder Voltaren då? Står på FASS att de inte är lämpliga ihop, men hur allvarligt tar läkarna detta? Tack för svar.
Citera
2010-06-09, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Tänkte försöka få Tramadol utskrivet på nästa läkarbesök pga enorma smärtor i nacken, axeln och överarmen som aldrig verkar vilja gå över. Har provat receptfria läkemedel såsom Ipren etc men har inte fungerat, vilket jag såklart också kommer säga till läkaren.
Vill ha Tramadol, men nu funderar jag lite på vad jag ska säga för inte få tex Voltaren istället. Läste i nån tråd att man ska säga att man är överkänslig mot just Voltaren för att slippa det (alltså att man fått det när man var yngre). Problemet är ju att han kanske frågar varför jag fick Voltaren då, och då måste jag ha ett bra svar till hands.
Jag bröt nyckelbenet som liten, är det en trolig anledning till att ha fått Voltaren?
Jag har SSRI utskrivet, är det ens säkert att han erbjuder Voltaren då? Står på FASS att de inte är lämpliga ihop, men hur allvarligt tar läkarna detta? Tack för svar.

Tramadol är också olämpliga att ta ihop med SSRI, men det verkar du ju inte bekymra dig för...

Vill du få mindre ont eller vill du "flumma"? Voltaren kan nämligen vara mycket bättre än Tramadol, naturligtvis beronde på varför man har ont. Voltaren bekämpar inflammationer (som ofta orsakar smärta) och är då ett långt bättre alternativ än Tramadol som visserligen lindrar smärtan men inte "botar" den.

Men vill man bara ha tabletterna för att flumma är ju Voltaren inte så kul.

Men som sagt, Tramadol och SSRI är ingen bra kombination så du bör kanske be om något annat. Om du tar det allvarligt, alltså.
Citera
2010-06-09, 15:38
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Tramadol är också olämpliga att ta ihop med SSRI, men det verkar du ju inte bekymra dig för...

Vill du få mindre ont eller vill du "flumma"? Voltaren kan nämligen vara mycket bättre än Tramadol, naturligtvis beronde på varför man har ont. Voltaren bekämpar inflammationer (som ofta orsakar smärta) och är då ett långt bättre alternativ än Tramadol som visserligen lindrar smärtan men inte "botar" den.

Men vill man bara ha tabletterna för att flumma är ju Voltaren inte så kul.

Men som sagt, Tramadol och SSRI är ingen bra kombination så du bör kanske be om något annat. Om du tar det allvarligt, alltså.

Jag tar inte SSRI, får det utsrkivet bara. Låtsas som att jag äter dom. Skulle aldrig falla mig in att trycka i mig den där skiten.

Så man får inte Tramadol utskrivet om man har SSRI?
Jag vill ha det för att minska smärta samt att det är ångestdämpande (har provat tram och då blev jag både fri från ångest och smärtan i axeln), vilket jag inte antar Voltaren är?
Citera
2010-06-09, 15:49
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piskan
För ungefär 1 vecka sedan kom jag över 3st 200mg Tramadol tabletter. Jag tog 2,5st dvs 500mg. Av någon konstig anledning fick jag inget märkbart rus. Det som istället hände var att jag var skitpigg och kunde inte sova. Hur som helst var jag tvungen att sova pga jobb dagen efter, så jag lägger mig i sängen och försöker sova. PAFF, vaknar till och bredvid mig sitter min flickvän och gråter och 4 ambulans personal står vid min sida och rycker i mig.
Jag pratar osammanhängande och frågar vad fan dom gör i min lägenhet. Tydligen hade jag legat och krampat i nära 15 minuter och fått andningsuppehåll i ca 1min och 30 sek. Så ilfart till sjukhuset där jag fick 2 stesolid och diverse blodprover för att kolla vad som var felet.

Jag har hört av ett par vänner som det har hänt samma sak med. Men jag har ätit tramadol förrut och även oxycontin, oxynorm, ( har hört att just tramadol kan orsaka EP-anfall) Till frågan hur som haver. Kan jag köra oxycontin / oxynorm nu utan att vara rädd för liknande upplevelser?

ditt problem var att du fick depot tabletter. dem ger knappt ett märkbart rus men hjälper mot smärta.
vill du ha rus som 50mg i kapsel form MÅSTE du krossa tabletterna först och bomba dem. då får du ett fint rus efter ca 1-3h.

nu läste jag resten av din text. sammanfattar det såhär; ta inte tram fler ggr

ang ocycontin är det bara att prova sig fram. börja i små doser i vilket fall. 200mg tram som en första start dos är faktiskt ganska mkt. 100mg är perfekt att börja med.
Citera
2010-06-09, 15:53
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Jag tar inte SSRI, får det utsrkivet bara. Låtsas som att jag äter dom. Skulle aldrig falla mig in att trycka i mig den där skiten.

Så man får inte Tramadol utskrivet om man har SSRI?
Jag vill ha det för att minska smärta samt att det är ångestdämpande (har provat tram och då blev jag både fri från ångest och smärtan i axeln), vilket jag inte antar Voltaren är?

vadå skit? sen jag började ssri för ca 2 år sen så har jag inte haft en enda ångest attack eller panikångest attack. samt är min depression inte lika märkbar utan har en allmänt bättre positivitet i kroppen.
sen SSRI + tram = ökar risk för dels serotonin syndrom och sänker kramptröskeln.
så om du krampar vid höga doser tram utan SSRI ska du definitivt låta bli tramet.

om du nu vill använda skiten att flumma på. annars är väl citodon bättre i guess är inte så hemma på just smärtstillande i smärtstillande syfte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in