2010-05-31, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pekoral
Fick då ett krampanfall på Tramadol igår. Brukar normalt sett vara uppe i doser som 1500mg odyl men igår tog jag enbart 650. Ett par timmar efter intaget då hade jag svimmat och en vän hade hittat mig krampandes på köksgolvet med en halvt upprökt cigarett bredvid mig. Hade enligt min väns utsago varit helt blå i ansiktet dessutom
En tripp till sjukhuset blev det. Fick höra hur skadligt det är, bla bla bla.
Problemet är att jag hade käkat stesolid för att inte få kramper.

Sen nu säger folk att jag inte kan käka tramadol längre för att jag mest troligast kommer få kramper igen... Stämmer detta?
Är det Kratom jag måste börja missbruka då?
Det gör fan ont i hjärtat att få höra att man inte kan käka trammisar längre.

"Bla bla bla"? Är det så du ser på de varningar du fått? Varför undrar du då om du vågar fortsätta tratta i dig tramadol, du verkar inte ta några varningar på allvar så varför ska någon svara dig?

Ja, du får ursäkta att jag låter "sur", men jag blir faktiskt det på sådant här!

Du säger att du hade tagit Stesolid för att undvika kramp, du kanske märkte att det inte hjälpte ett dugg? Det är ju precis detta guggliano har försökt säga ett antal gånger: det hjälper inte att ta Stesolid eller annat i förebyggande syfte mot kramp! Kramplösande läkemedel måste tas under själva krampanfallet! Jag skulle vilja se den som lyckas äta tabletter under ett krampanfall...

Varför måste du över huvud taget missbruka något? Tycker du inte att du fått tillräckligt med dåliga erfarenheter av ett missbruk?
Citera
2010-05-31, 13:37
Medlem
Pekorals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
"Bla bla bla"? Är det så du ser på de varningar du fått? Varför undrar du då om du vågar fortsätta tratta i dig tramadol, du verkar inte ta några varningar på allvar så varför ska någon svara dig?

Jag säger klart och tydligt att jag inte vågar äta Tramadol igen, och letar efter en efterföljare helt enkelt. Jag använder inte bara Tramadol för att flumma med utan även mot kronisk smärta och om jag går till min läkare just prick nu och säger "tjena, jag har knarkat tabletterna jag fått och behöver starkare grejer så ge mig typ oxycontin" så lär jag inte få detta.

Jag behöver något smärtdämpande som är lätt att få tag i emellan mina receptkontroller.
Citera
2010-05-31, 14:39
Bannlyst
Citat:
Jag säger klart och tydligt att jag inte vågar äta Tramadol igen, och letar efter en efterföljare helt enkelt. Jag använder inte bara Tramadol för att flumma med utan även mot kronisk smärta och om jag går till min läkare just prick nu och säger "tjena, jag har knarkat tabletterna jag fått och behöver starkare grejer så ge mig typ oxycontin" så lär jag inte få detta.

Jag behöver något smärtdämpande som är lätt att få tag i emellan mina receptkontroller.

Fast det sade du inte i ditt förra inlägg. Det satte ju saken i ett annat läge. Det var ditt "bla bla bla" som gjorde mig lite grinig. Jag fick bara intrycket att du inte tar varningar på allvar, ber om ursäkt om jag fick fel intryck!

Nej, du har alldeles rätt, du lär inte få fler eller starkare av din läkare just nu. Men kan du inte prata med din läkare och bara säga att du fick ett krampanfall, man måste inte överdosera för att få ett sådant. Säg att du fick ett krampanfall och att du inte vågar ta Tramadol igen efter detta, så du vill prova något annat. Och det måste ju inte vara OxyContin, har du provat Kodein?

Jag har ätit Tradolan i smärtlindrande syfte och lyckades få ett krampanfall efter att ha tagit mindre än vad läkaren föreskrivit. Efter det vågade jag givetvis inte ta det mer, fick Citodon (kodein är verksamt ämne, om du inte redan vet det) istället. Jag tyckte att de var/är mycket bättre. Somliga säger att kodein är något starkare än tramadol, huruvida det stämmer vet jag inte. Jag tycker att det är mycket bättre än "tram", i alla fall. Dessutom slipper man ju kramprisken.

Jag ber än en gång om ursäkt för att jag var grinig nyss. Jag vet att jag ofta är något av en moraltant här i forumet, detta beror till viss del på att jag faktiskt är en tant ( ) men också på att jag har egen erfarenhet av hur det är att vara missbrukare/beroende av smärtstillande. Det är inte roligt... Dels är det ett mindre h-e att ständigt jaga tabletter, dels är det ett stort h-e när man väl ska sluta med eländet.

Jag slösade många år på den där jakten på tabletter, och den dag jag äntligen lyckades bli fri var en av de bästa dagarna i mitt liv.

Ja, jag skulle kunna skriva en mindre novell här men tror jag avstår. Ingen har bett mig...

Jag tänker inte komma med fler oombedda råd nu.

Ber om ursäkt för mitt griniga inlägg.
Citera
2010-05-31, 17:21
Medlem
Pekorals avatar
Citat:
Fast det sade du inte i ditt förra inlägg. Det satte ju saken i ett annat läge. Det var ditt "bla bla bla" som gjorde mig lite grinig. Jag fick bara intrycket att du inte tar varningar på allvar, ber om ursäkt om jag fick fel intryck!

Ser man på, mitt misstag. Något som jag måste ha skrivit någon annanstans då!

Citat:
Nej, du har alldeles rätt, du lär inte få fler eller starkare av din läkare just nu. Men kan du inte prata med din läkare och bara säga att du fick ett krampanfall, man måste inte överdosera för att få ett sådant. Säg att du fick ett krampanfall och att du inte vågar ta Tramadol igen efter detta, så du vill prova något annat. Och det måste ju inte vara OxyContin, har du provat Kodein?

Oxycontin har jag ju provat och är något jag gillar, men inget jag lär få utskrivet. Har aldrig haft möjligheten att få prova Kodein än så länge, tyvärr.
Det är väl inte samma kramprisker med tramadol som med andra receptbelagda opioider?

Citat:
Jag har ätit Tradolan i smärtlindrande syfte och lyckades få ett krampanfall efter att ha tagit mindre än vad läkaren föreskrivit. Efter det vågade jag givetvis inte ta det mer, fick Citodon (kodein är verksamt ämne, om du inte redan vet det) istället. Jag tyckte att de var/är mycket bättre. Somliga säger att kodein är något starkare än tramadol, huruvida det stämmer vet jag inte. Jag tycker att det är mycket bättre än "tram", i alla fall. Dessutom slipper man ju kramprisken.

Låter som något jag ska försöka lirka fram då i sådana fall.
Dessa läkemedelsflummande som jag håller på med är inget krav, och inget jag har hållit på med i evigheter heller, det känns bara skönt att veta att man efter en jobbig arbetsdag kan komma hem och smälla i sig ett par tabletter och sjunka ner i soffan och må bättre än aldrig förr.
Jag är en s.k hobbyknarkare. När jag väl gick på tramadol så överdoserade jag medvetet kanske en gång i veckan, oftast på helgerna - ibland två gånger i veckan. Det varierade man jag överskred aldrig den gränsen. Viss måtta måste det vara!

Citat:
Jag ber än en gång om ursäkt för att jag var grinig nyss. Jag vet att jag ofta är något av en moraltant här i forumet, detta beror till viss del på att jag faktiskt är en tant ( ) men också på att jag har egen erfarenhet av hur det är att vara missbrukare/beroende av smärtstillande. Det är inte roligt... Dels är det ett mindre h-e att ständigt jaga tabletter, dels är det ett stort h-e när man väl ska sluta med eländet.

Hehe, jag tog inte illa upp - höjde väl på ögonbrynet lite kanske men du är förlåten. Min jakt på tabletter fortsätter enbart om läkaren vill skriva ut andra läkemedel, annars får jag helt enkelt ta och sluta. Jag vill inte köpa av kranar och liknande då jag inte stödjer den sortens verksamhet.
Citera
2010-05-31, 17:30
Medlem
gugglianos avatar
Kära människor, jag lovar att detta är sista gången jag skriver detta, och ni får tro't om ni vill, men detta kommer ur en neurologs mun direkt till mitt söta öra, så det ska väl vara sant dårå. Vi kan väl kalla det en kramp-FAQ

Vid kraftiga kramper (grand mal) där patienten förlorat medvetandet och inte är kontaktbar efter 2 minuter skall kramplösande ges rektalt (vanligaste klysman är väl diazepam) eller oralt (midazolam buccal) mellan kind och tandrad eller intravenöst. Man bör även kontakta ambulans, om patienten återfått medvetandet får ambulanspersonalen göra bedömningen om patienten skall tas med för observation, det är dock mer regel än undatag att dom tar med patienten. Många har efter 5 min. krampande inte koll på personnummer, var dom befinner sig, kanske inte ens ett namn, eftersom man ännu inte kommit upp i 100% medvetande, detta är normalt men otäckt. Vissa patienter blir väldigt oroliga, andra blir rent aggressiva, det är individuellt.

Är patienten fortfarande inte kontaktbar, utan fortfarande krampar när ambulanspersonalen anländer ges i regel kramplösande intravenöst, eftersom vi nu är uppe i ganska lång tid, låt säga 10-12 min krampande om man bor nära sjukhuset, och det finns nu risk för bestående hjärnskada, generellt finns den risken vid alla kramper som pågår längre än fem minuter.

De "snarkljud" som en intensivt krampande patient ger ifrån sig är tecken på kramper i andningsvägarna, och det är inte ovanligt att man blir blå i ansiktet. Kommer dessa ljud på en gång är det bara in med klysman som gäller, och ring, är ni två så delar ni såklart upp det där, men annars får man väl hålla telefon mot axeln. Skydda patientens huvud och kropp från att slå i golv, möbler, etc. Man ska inte stoppa nåt i munnen på dom fastän dom maler med käkarna, det kan fösvåra andningen, samt ge upphov till tandskador.

Får man vad man tror är krampkänningar så är det bara att skjutsa in kramplösande och förvarna omgivningen. Vanliga tecken är syn-/hörsel-/ och känselbortfall, overklighetskänsla, domningar. Om nån börjar stirra tomt framför sig och mala med käkarna eller famla efter nåt att ta tag i så är det ganska säkert på gång.

På sjukhuset görs eventuellt en CT och kanske även ett EEG, men det senare görs sällan på en gång. Det brukar man kallas till senare, om man under observation inte visar fler tendenser till kramper.

Och så slutligen sticker jag svärdet i myten om att man "kan ta lite tegretol/ergenyl/fenantoin etc" vid tramtillfällena, för då höjer man kramptröskeln. Det är en sanning med modifikation, visst, dessa läkemedel höjer kramptröskeln, om man tar dom kontinuerligt, och dom har i regel en redig räcka biverkningar som inte är så festliga, samt att dom kan sänka kramptröskeln om man tar dom lite nu och då. Om börjar ta dom kontinuerligt ska man för allt i världen inte bryta tvärt med dom, då det också medför stor risk för kramperTa mindre tram istället, eller ännu bättre, ta inte medicin som du inte fått av din läkare.

/Guggliano
Senast redigerad av guggliano 2010-05-31 kl. 17:35.
Citera
2010-05-31, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
Kära människor, jag lovar att detta är sista gången jag skriver detta, och ni får tro't om ni vill, men detta kommer ur en neurologs mun direkt till mitt söta öra, så det ska väl vara sant dårå. Vi kan väl kalla det en kramp-FAQ

Vid kraftiga kramper (grand mal) där patienten förlorat medvetandet och inte är kontaktbar efter 2 minuter skall kramplösande ges rektalt (vanligaste klysman är väl diazepam) eller oralt (midazolam buccal) mellan kind och tandrad eller intravenöst. Man bör även kontakta ambulans, om patienten återfått medvetandet får ambulanspersonalen göra bedömningen om patienten skall tas med för observation, det är dock mer regel än undatag att dom tar med patienten. Många har efter 5 min. krampande inte koll på personnummer, var dom befinner sig, kanske inte ens ett namn, eftersom man ännu inte kommit upp i 100% medvetande, detta är normalt men otäckt. Vissa patienter blir väldigt oroliga, andra blir rent aggressiva, det är individuellt.

Är patienten fortfarande inte kontaktbar, utan fortfarande krampar när ambulanspersonalen anländer ges i regel kramplösande intravenöst, eftersom vi nu är uppe i ganska lång tid, låt säga 10-12 min krampande om man bor nära sjukhuset, och det finns nu risk för bestående hjärnskada, generellt finns den risken vid alla kramper som pågår längre än fem minuter.

De "snarkljud" som en intensivt krampande patient ger ifrån sig är tecken på kramper i andningsvägarna, och det är inte ovanligt att man blir blå i ansiktet. Kommer dessa ljud på en gång är det bara in med klysman som gäller, och ring, är ni två så delar ni såklart upp det där, men annars får man väl hålla telefon mot axeln. Skydda patientens huvud och kropp från att slå i golv, möbler, etc. Man ska inte stoppa nåt i munnen på dom fastän dom maler med käkarna, det kan fösvåra andningen, samt ge upphov till tandskador.

Får man vad man tror är krampkänningar så är det bara att skjutsa in kramplösande och förvarna omgivningen. Vanliga tecken är syn-/hörsel-/ och känselbortfall, overklighetskänsla, domningar. Om nån börjar stirra tomt framför sig och mala med käkarna eller famla efter nåt att ta tag i så är det ganska säkert på gång.

På sjukhuset görs eventuellt en CT och kanske även ett EEG, men det senare görs sällan på en gång. Det brukar man kallas till senare, om man under observation inte visar fler tendenser till kramper.

Och så slutligen sticker jag svärdet i myten om att man "kan ta lite tegretol/ergenyl/fenantoin etc" vid tramtillfällena, för då höjer man kramptröskeln. Det är en sanning med modifikation, visst, dessa läkemedel höjer kramptröskeln, om man tar dom kontinuerligt, och dom har i regel en redig räcka biverkningar som inte är så festliga, samt att dom kan sänka kramptröskeln om man tar dom lite nu och då. Om börjar ta dom kontinuerligt ska man för allt i världen inte bryta tvärt med dom, då det också medför stor risk för kramperTa mindre tram istället, eller ännu bättre, ta inte medicin som du inte fått av din läkare.

/Guggliano

Som vanligt applåderar jag ditt inlägg. Hoppas bara att någon äntligen kan börja ta dig på allvar. Jag vill också trycka lite extra på detta;

Det du säger om att man inte får bryta om man väl börjat ta exempelvis Tegretol kontinuerligt kan jag backa upp med vad min husläkare sade till mig när jag vill sluta med Tegretol (äter det mot neurologisk smärta): Hon påpekade att man inte får sluta tvärt med sådan medicinering eftersom man då kan få "epilepsianfall" (antar att hon menade krampanfall, men hon sade faktiskt epilepsianfall och Tegretol är ju faktiskt en epilepsimedicin, så helt fel ute var hon inte). Om nu någon skull misstro vad du säger, vilket jag ju aldrig kan tro. Har ju liksom aldrig hänt förr, menar jag...
Citera
2010-05-31, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ser man på, mitt misstag. Något som jag måste ha skrivit någon annanstans då!

Ja, för i ditt första inlägg skrev du i alla fall inget om det. Men strunt i det, vi gjorde misstag båda två!

Citat:
Oxycontin har jag ju provat och är något jag gillar, men inget jag lär få utskrivet. Har aldrig haft möjligheten att få prova Kodein än så länge, tyvärr.
Det är väl inte samma kramprisker med tramadol som med andra receptbelagda opioider?

Ja, de flesta tycks gilla OxyContin. Jag inser inte charmen med det, mådde bara dåligt av det när jag fick testa.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med din sista mening, såvitt jag vet är det bara tramadol som innebär kramprisk? Men det kanske är just det du menar?

Citat:
Låter som något jag ska försöka lirka fram då i sådana fall.
Dessa läkemedelsflummande som jag håller på med är inget krav, och inget jag har hållit på med i evigheter heller, det känns bara skönt att veta att man efter en jobbig arbetsdag kan komma hem och smälla i sig ett par tabletter och sjunka ner i soffan och må bättre än aldrig förr.
Jag är en s.k hobbyknarkare. När jag väl gick på tramadol så överdoserade jag medvetet kanske en gång i veckan, oftast på helgerna - ibland två gånger i veckan. Det varierade man jag överskred aldrig den gränsen. Viss måtta måste det vara!

Som sagt, med den erfarenhet jag har av beroende är det lätt att jag ofta är något av en moraltant här. Ibland kanske det blir lite för mycket, men hellre är jag moraltant en gång för mycket än en gång för lite. Jag vet som sagt vilket h-e det är att vara beroende...

Men så länge du själv har insikten att det måste vara viss måtta är det ju bra.

Citat:
Hehe, jag tog inte illa upp - höjde väl på ögonbrynet lite kanske men du är förlåten. Min jakt på tabletter fortsätter enbart om läkaren vill skriva ut andra läkemedel, annars får jag helt enkelt ta och sluta. Jag vill inte köpa av kranar och liknande då jag inte stödjer den sortens verksamhet.

Som sagt, det blev nmissförstånd från bägge håll. Dock överreagerade jag nog lite grann. Bra att jag är förlåten i alla fall!

Det är bra att du inte vill stödja "kranverksamhet", en litet varningens pekfinger vill jag dock höja för att även läkare kan vara "kramar". Och ofta inser man inte det, man tycker ju att så länge de skriver ut är det ju grönt. Men jag ska inte moralisera mer nu (i alla fall inte just nu... ).

Jag tror vi förstår varandra.
Citera
2010-05-31, 19:14
Bannlyst
Jag har flummat på opiater i ungefär en vecka nu, med aldrig blandat med något och aldrig tagit över 2000mg per 4 timmar, börjar tröttna lite på ruset, det är verkligen inte något distinkt rus, det ända häftiga är när man noddar men det går aldrig när man försöker, då måste man typ dygna så kommer det på morgonen.

Får man större effekt av att blanda tramadol och kodein än att ta en större dos med en av dom? Korspotens?

Är det safe att blanda dom?

Hur mycket tramadol kan man ta på en gång utan att vara orolig för andningsdepression om man har riktigt rejält svårt att bli påverkad? Jag kan ta 2000mg nu utan att känna något speciellt förrutom lite bättre humör. Alltid varit extremt svårpåverkad.
Citera
2010-05-31, 19:21
Medlem
Modifys avatar
Vissa pratar om att man kan få kramper (som i värsta fall kan leda till döden?) vid hög dos Tram.
Är det något som stämmer? Finns det några farliga biverkningar av att inta lite för mycket Tram eller är det ett ganska säkert preparat när det kommer till överdosering osv?
Citera
2010-05-31, 19:49
Medlem
Pekorals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modify
Vissa pratar om att man kan få kramper (som i värsta fall kan leda till döden?) vid hög dos Tram.
Är det något som stämmer? Finns det några farliga biverkningar av att inta lite för mycket Tram eller är det ett ganska säkert preparat när det kommer till överdosering osv?

Jag kan meddela att jag senast i fredags fick mitt första krampanfall på Tramadol, och då hade jag inte ens tagit så pass mycket som jag brukar göra, utan kanske hälften av det.
Jag hade tappat medvetandet samtidigt som jag stod under fläkten i köket och rökt en cigarett, kraschat rakt ner i golvet och legat i ett krampanfall i drygt 5 minuter (ansikte och läppar hade börjat bli blåa) för att jag sedan på något sätt kravlat mig till toalettstolen och börjat spy som en galning (medvetandet återkom någon gång när jag låg i toalettstolen och kräktes).

Så ja, man kan få kramp av tram och det KAN leda till döden men då ska man ha ett riktigt långt anfall.
Citera
2010-05-31, 20:27
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modify

Se en liten faq om kramper i inlägg #17262 på föregående sida
Citera
2010-05-31, 21:16
Medlem
Modifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
Se en liten faq om kramper i inlägg #17262 på föregående sida

Ok, förekommer kramper enbart på Tramadol eller gäller det alla typer av opiater/opioider?
Syftar främst på Kodein då jag är mest sugen på att testa det inom en snar framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in