2011-08-06, 22:35
Medlem
Hejsan!

Jag vet att mina föräldrar har växlat kronor till dollar för många år sedan(10 år?) för att de trodde att den skulle växa och det skulle ge avkastning i framtiden.

Jag själv har ingen koll och kan inte mkt om ekonomi men hur ser det ut för dollarn nu egentligen? Bör man ta ut det man hade och växla över till kronor igen eller vad ska man göra? Låta det ligga och hoppas den blir stark igen, eller?

Och hur påverkar det som händer i USA idag dollarn? Finns det några stora risker?

Tror det handlade om cirka 30000-40000 dollar så det är inte skyhöga summor direkt men ändå

Tacksam för hjälp av kunniga!!
Citera
2011-08-07, 00:16
Medlem
30000 - 40000 dollar är ju mycket.. typ 250-300.000.. men svårt att säga vad man skall göra.. USA´s ekonomi verkar ju gå åt helvete.. men vem vet, den kanske blir stark igen.. is i magen eller panik.. vad köpte dom dollarn för sist ?
Citera
2011-08-07, 02:21
Medlem
Romanias avatar
Buffar lite smått... Hur kommer dollarn att fara i valutahandeln, upp eller ner. Med tanke på att det inte går jättebra med Usa-ekonomin i stort så borde den ju gå ner mot kronan eller vad tror ni?
Citera
2011-08-07, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romania
Buffar lite smått... Hur kommer dollarn att fara i valutahandeln, upp eller ner. Med tanke på att det inte går jättebra med Usa-ekonomin i stort så borde den ju gå ner mot kronan eller vad tror ni?

Nja, är visserligen inte en expert på nationalekonomi, men tror mig ändå ha tillräckligt goda kunskaper för att säga att ett att större dollarras gentemot kronan knappast är sannolikt. För det första så står dollarn lägre nu än den gjort i princip hela tiden de senaste 20 åren, den kan troligen inte falla så mycket mer, att den stigit något sedan bottennivåerna för ett par månader sedan förändrar inte detta nämnvärt. För det andra så missgynnas en liten, exportberoende valuta som kronan om det blir en internationell kris, spararna söker sig då till större valutor som upplevs som tryggare. Ironiskt nog kan alltså problemen i USA leda till att dollarn stärks gentemot kronan. Måste dock tillstyrka att detta, liksom allt annat i världsekonomin, i nuläget är i ett mycket osäkert läge, även om jag skulle bli förvånad om kronan stärktes kraftigt gentemot dollarn.
Citera
2011-09-22, 18:14
Medlem
Driftkuckus avatar
Ja vad tror ni egentligen? kommer dollarn att fortsätta stiga? Den ligger på nästan 7 kr nu, fast det är ju fortfarande lågt. Vill inte att den ska tokstiga upp mot 10, 11 kr.... inte än iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in