2011-08-06, 21:30
Medlem
Kalla mig nybörjare eller vad ni vill men är verkligen osäker på hur jag ska göra

Har lån på en bostadsrätt, bottenlån och toppenlån, sammanlagt cirka 1.1 miljoner

Nu väntar en "spännande" tid framöver.. Har inga av lånen bundna.

Tänker tillexempel på att USA har fått sitt kreditvärde nedgraderat. Antar att detta kommer påverka mig på ett eller annat sätt..

Hur kommer räntan att påverkas framöver här hemma? kommer den gå upp? kommer den gå ner? eller kommer den att stanna kvar på nuvarande nivå för att sedan inte höjas lika mycket som man hade förutspått?

Tacksam för svar..
Citera
2011-08-06, 22:10
Medlem
Svårt att säga utan att veta något om din ekonomi.
Citera
2011-08-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Svårt att säga utan att veta något om din ekonomi.

Det jag undrar lite över är mest är om jag nu binder och sen så visar det sig att räntorna går ner, ja då förlorar jag ju pengar.. Tvärtom då om räntan stiger som en "raket" ^^

Ska man binda bottenlånen kanske i ett år och sen se hur det går?
Citera
2011-08-06, 22:58
Medlem
Sedigoms avatar
Det är den eviga fråga för alla med lån. Ser man över en längre tid är det klart att det blir billigast att köra rörligt. Men då skall du ha råd att klara höjningar - kanske stora - under vissa perioder. Har du små marginaler, men kan betala den bundna räntan, är det tryggare. Det blir som att köpa en försäkring. Sen får man se om man behöver den.

Frågar du en bank eller liknande säger de alltid en del bunden och en del rörlig. Självklart svar som de kan stå för, eftersom det aldrig är riktigt fel. Proffsråd ger inget. Ett exempel på att ingen vet: När det var som värst 2008 hörde jag en "bankman" som band till 6 %. Pengarna skulle snart ta slut trodde han. Räntan gick ner till ca 1 % i stället. Det blev dyrt!

Om du tänker binda låter 1 år kort tycker jag. Blir det problem kommer de att vara längre än så. Själv tror jag att vi kommer att se låga räntor länge, men vem vet..
Citera
2011-08-06, 22:58
Medlem
klinger75s avatar
Beror helt på vilka marginaler du har , men jag skulle nog binda hälften
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in