2011-08-06, 14:25
Medlem
Hej!

Är riktigt sugen på att köpa en Furch. Jag har kollat runt på deras hemsida och Thomanns hemsida men inte blivit så mkt klokare.

1. Är westerngitarr=stålsträngad akustisk gitarr?

2. Vad kännetecknar Furch Durango-serien?

3. Har kollat på en Furch Dreadnought, hur skiljer sig den från Durango? (sökte på Dreadnought och fick fram att Martin började tillverka dessa som kännetecknas av en stor gitarrkropp)

4. Hur funkar det med inbyggda mickar på dessa gitarrer?

Mycket tacksam för svar!
Citera
2011-08-06, 16:09
Medlem
Noetlovskijs avatar
Furch är riktigt bra gitarrer till bra pris!

Westerngitarr är stålsträngad akustisk, ja.

Ang. skillnaderna så har jag inte så stor koll på det där.

Men mick finns så du kan köpa och sätta i ljudhålet eller helt enkelt be en gitarrbyggare eller liknande att installera ett system i gitarren. När de hade någon kampanj på Musikbörsen för några år sedan kunde man få ett paketpris med installation om man köpte till mik.
Citera
2011-08-07, 01:38
Medlem
simon4tws avatar
Jag har själv en Furch Durango 40 (Tror jag den heter). Den gick för dryga 6000 kr på Musikbörsen. Den spelar som en dröm, och bra strängar fick man på den dessutom. Snygg och billig för den kvalitet man får kan man väl säga!

Vad som skiljer Durangoserien från de andra vet jag inte, men jag antar att Durango är den billigaste varianten. Om man tittar här är det den mycket fina bruna gitarr man ser i bakgrunden, den med cutaway, som är min.

Även jag har funderat på att installera en LR-Baggs-mikrofon i ljudhålet någon gång i framtiden, det är nog ganska enkelt att göra själv tror jag.

Precis som Škodabilarna tillverkas Furchgitarrer i det underbara landet Tjeckien, och jag kan inte annat än starkt rekommendera Furch Durango! Fem stjärnor och en Staropramen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in