• 1
  • 2
2011-08-05, 23:08
Medlem
Janhedens avatar
Jag hade tänkt att träna inför ett eller ett par triathlonlopp nästa år, men vet inte riktigt var jag bör lägga mest krut. En lagom start kan vara ett triathlon-lopp likt det i Åhus nästa söndag. 400m simning, 20km cykel och 5km löpning.

Idag springer jag milen på runt 44 minuter och har nyligen slängt mig i bassängen och rivit av de 16 längderna på runt 11,30. Cyklingen har jag inte provat än eftersom jag helt enkelt inte har någon ordentlig cykel att trampa på.

Min plan är att ta en crawlkurs till hösten och få ner simtiden till runt 10 minuter. De två milen på en hyfsad hoj ska man väl kunna riva av på 45 minuter och slutligen ta de 5 kilometrarna på 22 minuter. Sluttiden bör i så fall landa på 1h15min till 1h20min.

Någon som har tips och tankar att dela med sig av till mig? Alla tips och idéer mottages tacksamt.
Citera
2011-08-06, 12:52
Medlem
Sujoks avatar
Är också enormt sugen på att testa på triathlon. Dock så har jag börjat i andra änden. Har köpt en cykel och är i början av min träning. Cykeltränar till vinter och går över till löpträning. Sen får jag se vad jag tar mig an nästa säsong.
Citera
2011-08-06, 16:12
Medlem
Fennarns avatar
I högstadiet var de årligt triathlon med skolan som jag deltog i. 500m simning, 10km cykel och 5km löp om jag minns rätt. Det är en riktigt härlig känsla att genomföra ett och jag tycker defenitivt att du ska göra det.
Fokusera mest på det du är svagast på (i mitt fall var det simning). Men samtidigt förbättra de andra två. Gör ett schema och lägg upp villken dag du tränar vad. typ, Måndag: simning, tisdag: löpning osv.

Ha så roligt och lycka till.
Citera
2011-08-07, 21:41
Medlem
Sujoks avatar
Någon som genomfört en Iron man som kan berätta lite om själv loppet och era förberedelser.
Citera
2011-08-08, 00:09
Medlem
Janhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Är också enormt sugen på att testa på triathlon. Dock så har jag börjat i andra änden. Har köpt en cykel och är i början av min träning. Cykeltränar till vinter och går över till löpträning. Sen får jag se vad jag tar mig an nästa säsong.

I vilken prisklass la du dig på cykeln, och vilka egenskaper på cykeln bedömde du som viktigast? Jag är helt grön på området.

Gjorde ett simpass igår och kom faktiskt under 11 minuter på de 16 längderna. Då var det 2 längder "tarzan-crawl" och 14 längder bröstsim. Vet inte om ett par speedos eller liknande badbyxor kan kapa några sekunder på tiden.
Citera
2011-08-08, 00:16
Medlem
Janhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennarn
I högstadiet var de årligt triathlon med skolan som jag deltog i. 500m simning, 10km cykel och 5km löp om jag minns rätt. Det är en riktigt härlig känsla att genomföra ett och jag tycker defenitivt att du ska göra det.
Fokusera mest på det du är svagast på (i mitt fall var det simning). Men samtidigt förbättra de andra två. Gör ett schema och lägg upp villken dag du tränar vad. typ, Måndag: simning, tisdag: löpning osv.

Ha så roligt och lycka till.

Jag skulle kunna genomföra loppen redan nu, men jag vill ha en tid som jag inte ska behöva skämmas för.

Har inte provat cyklingen än, men misstänker att det är simningen som jag måste fila på. Fast om man istället tittar på vilken del som tar längst tid så är det cyklingen. Det kanske är smartare att kapa 5-6 minuter på en väl genomförd cykeldel iställer för 2 minuter på teknikträngen av crawl.

Kommer förmodligen att satsa en hel del på konditionsträning till vintern (löpband etc) och kör kanske en mer strukturerad träning först i slutet av mars.
Citera
2011-08-13, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janheden
I Vet inte om ett par speedos eller liknande badbyxor kan kapa några sekunder på tiden.

Vad simmar du i då? Badshorts?
Jag tror du vinner på att ha på dig en våtdräkt på 400m. Den tar ca 20 sek att få av sig och är du ovan simmare så går det bra mycket bättre med den. Testa annars en speedsuit. En dräkt som som funkar i vattnet och som du sen har på dig genom hela loppet.

Jag kör själv bara långdistans och har inte testat en sådan men de verkar funka bra.
Citera
2011-08-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Någon som genomfört en Iron man som kan berätta lite om själv loppet och era förberedelser.

Jag har genomfört några stycken. Vad undrar du över?
Tänker du på förberedelser innan själva tävlingsdagen eller förberedelser för loppet veckorna/månaderna innan?
Citera
2011-08-13, 22:11
Medlem
Janhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sitata
Vad simmar du i då? Badshorts?
Jag tror du vinner på att ha på dig en våtdräkt på 400m. Den tar ca 20 sek att få av sig och är du ovan simmare så går det bra mycket bättre med den. Testa annars en speedsuit. En dräkt som som funkar i vattnet och som du sen har på dig genom hela loppet.

Jag kör själv bara långdistans och har inte testat en sådan men de verkar funka bra.

Nja, jag hade en tanke på att simma i mina löparbrallor, eller liknande, av cykelbyxmodell. Förmodligen tänker jag nybörjaraktigt och tokigt men jag tänkte spara tid på att inte byta kläder. Jag vet inte hur mycket det eventuellt kommer att skära in i ljumskarna eller liknande under cyklingen och löpningen.

Distansen som jag än så länge tittar på är tämligen kort och jag inbillar mig att brallorna inte hinner ge mig några skavsår.
Citera
2011-08-13, 22:26
Medlem
Fennarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janheden
Nja, jag hade en tanke på att simma i mina löparbrallor, eller liknande, av cykelbyxmodell. Förmodligen tänker jag nybörjaraktigt och tokigt men jag tänkte spara tid på att inte byta kläder. Jag vet inte hur mycket det eventuellt kommer att skära in i ljumskarna eller liknande under cyklingen och löpningen.

Distansen som jag än så länge tittar på är tämligen kort och jag inbillar mig att brallorna inte hinner ge mig några skavsår.
Ta ett par relativt tighta badshorts. Löparbrallor rekommenderas inte.
Citera
2011-08-14, 00:07
Medlem
Janhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennarn
Ta ett par relativt tighta badshorts. Löparbrallor rekommenderas inte.

Kan du rekommendera några? Något i stil med dessa? http://www.produktsajten.se/Product/...&SearchString=
Citera
2012-10-20, 08:55
Medlem
brotucks avatar
Ja, man får gratulera Lisa Nordén för VM-guldet!

Inget dåligt år för henne - först OS-silver och sen VM-guld.

Starkt jobbat!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in