• 1
  • 2
2011-08-05, 21:26
Medlem
Coolcittes avatar
Ni vet säkert vilken reklamfilm jag menar, den där med Sensodyne (tror jag), där en tandläkare intygar att det är en fantastisk produkt. Tandläkaren använder ett röstläge som låter väldigt förställt och onaturligt. Replikerna låter även som om dom levereras under pistolhot. Det klipps även helt otroligt mycket, i princip mellan varje ord, vilket leder till att reklamfilmen känns väldigt oseriös på något sätt. Miljön och "kulissen" ser också väldigt skum ut.

Varför gör man en reklamfilm på det här sättet? Något som är väldigt viktigt för ett företag som säljer en produkt är ju att bygga upp en tillit hos konsumenten och verkligen visa att produkten är något som alltid fungerar och som man kan lita på. Sensodynes reklam är ju till och med värre än TV-shops skit och det är nästan som att man vill säga "vi är en bluff!!!"

Tänker alltid på detta varje gång jag den reklamfilmen dyker upp.
Citera
2011-08-05, 21:30
Medlem
frimanniskas avatar
Jag har tänkt samma tanke, den är så dålig så att man mår illa!

En teori är ju att Sensodyne till vilket pris som helst vill etsa sig fast i våra minnen så att vi kommer ihåg och känner igen deras produkt. Genom att ha en ful, jobbig och irriterande reklam gör de oss engagerade och det leder till att vi minns.

Men det kan lika gärna vara så att de själva tycker att den är helt fantastisk, att de saknar självinsikt.
Citera
2011-08-05, 21:37
Medlem
DoOrDoNots avatar
Jag undrar vem tandläkaren är? Vad säger arbetskamraterna?
Citera
2011-08-05, 21:40
Medlem
Mr.Maazes avatar
Den sensodynereklamen där de har helt konstiga vinklar och är filmad i svart/vit är ju om möjligt än sämre.
Citera
2011-08-05, 21:53
Medlem
talgoxens avatar
Men vad fan.

Är inte syftet att det ska vara en dogmakänsla vilket gör att det ska kännas äkta?
Citera
2011-08-05, 21:56
Medlem
Moff .. es avatar
Kanske väldigt OT (?) men Sensodyne har jag använt många, många år för mina känsliga tandhalsar. Och det har hjälpt.

100 år innan det gjordes reklam om detta.

OnT; Sen har jag hört/läst att rösten/ljudet i en reklam gör det mesta för att slå igenom.
Citera
2011-08-05, 22:16
Medlem
OleYellers avatar
Ord! "Svaja-med-kameran-tricket" är i play också... "Då känns det äkta!" Att någon har anlitat en dyr reklambyrå och dessa överbetalda sopor i mediabrillor har satt sig ner och brainstormat fram denna totalt värdelösa reklamfilm är något som får mig att tappa tron på mänskligheten. Får jag någonsin problem med tandhalsarna så borstar jag hellre tänderna i bajs än att stötta det här tydligt efterblivna tandkrämsmärket med mina surt förvärvade kronor.

Ska man störa mig med reklam så får man se till att göra det bra! Allt annat bojkottas. Har bojkottat en del produkter jag egentligen gillar...
Citera
2011-08-05, 22:32
Medlem
karmamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoOrDoNot
Jag undrar vem tandläkaren är? Vad säger arbetskamraterna?

Om du syftar på reklamen med tjejen (Marie Lindgren) så är det min tandläkare. Belägen på Mäster Samuelsgatan vid Stureplan. Hon har alltid rekommenderat tandkrämen iaf. Reklamen suger.
Citera
2011-08-08, 11:06
Medlem
Jag har en kompis som gjort över 100 reklamfilmer.
När internationella företag med dito varumärken som
tex Colgate beställer en film så får regissören EXAKTA
anvisningar. Man kan tycka att filmerna är märkliga
på många sätt men de fungerar! Märkligt nog. Tänker
tex på den senaste filmen där man provar tandkräm
mot ilningar i tänderna i en galleria...

Ps. Coca Cola/Pepsi eller tuggummi med ungdomar
i snabbt tempo, massor av bildbyten, stränder,
sol, hav... Alla klassiska ingedienser som vi sett i
årtionden. FUNKAR! Även om vi inte tror det. Men kanske
är man väldigt konservativa och inte vill prova nytt? Ds.
Citera
2011-08-09, 00:44
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goriot
Jag har en kompis som gjort över 100 reklamfilmer.
När internationella företag med dito varumärken som
tex Colgate beställer en film så får regissören EXAKTA
anvisningar. Man kan tycka att filmerna är märkliga
på många sätt men de fungerar! Märkligt nog. Tänker
tex på den senaste filmen där man provar tandkräm
mot ilningar i tänderna i en galleria...

Ps. Coca Cola/Pepsi eller tuggummi med ungdomar
i snabbt tempo, massor av bildbyten, stränder,
sol, hav... Alla klassiska ingedienser som vi sett i
årtionden. FUNKAR! Även om vi inte tror det. Men kanske
är man väldigt konservativa och inte vill prova nytt? Ds.

Det funkar pga att alla som tycker att reklamen är värdelös inte bojkottar skiten, vilket vore helt rätt att göra.

Reklam är ett störelsemoment som avbryter program och filmer. Görs det inte på ett bra sätt så ska märket bojkottas, enligt mig. Det är inte bara på ren princip, det finns bra och acceptabel reklam. Jag tycker märken sänker sig själva genom att anlita och acceptera undermåliga reklambyråer. Reklambudgeten hamnar i slutändan på priset. Därför ska det göras på ett talangfullt sätt, annars förtjänar de inte våra slantar. På samma sätt kan man stötta företag som gör det bra, om nu produkten når upp till ens krav.
Citera
2011-08-09, 00:49
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Det funkar pga att alla som tycker att reklamen är värdelös inte bojkottar skiten, vilket vore helt rätt att göra.

Reklam är ett störelsemoment som avbryter program och filmer. Görs det inte på ett bra sätt så ska märket bojkottas, enligt mig. Det är inte bara på ren princip, det finns bra och acceptabel reklam. Jag tycker märken sänker sig själva genom att anlita och acceptera undermåliga reklambyråer. Reklambudgeten hamnar i slutändan på priset. Därför ska det göras på ett talangfullt sätt, annars förtjänar de inte våra slantar. På samma sätt kan man stötta företag som gör det bra, om nu produkten når upp till ens krav.

Själv har jag under många år bojkottat alla tandkrämsmärken som gör sådan reklam. Har aldrig köpt Pepsodent, Colgate o.likn. Jag bojkottar mycket som man gör reklam för. Har t.ex. aldrig köpt en Magnumglass då de gjorde så mycket reklam för dessa när de kom. Skulle aldrig köpa Gevalia heller.

Tror inte att de som gör reklam tänker som vanligt folk. Iaf inte som jag för jag reagerar tvärt om när jag ser reklam. Undviker det och köper något annat.
Citera
2011-08-09, 01:05
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Själv har jag under många år bojkottat alla tandkrämsmärken som gör sådan reklam. Har aldrig köpt Pepsodent, Colgate o.likn. Jag bojkottar mycket som man gör reklam för. Har t.ex. aldrig köpt en Magnumglass då de gjorde så mycket reklam för dessa när de kom. Skulle aldrig köpa Gevalia heller.

Tror inte att de som gör reklam tänker som vanligt folk. Iaf inte som jag för jag reagerar tvärt om när jag ser reklam. Undviker det och köper något annat.

Samma här! Både Magnum och Gevalia kan dra åt helvete. Speciellt Gevalia som även passar på att förstöra riktigt bra låtar med sin skamlösa reklam.

Om alla var som oss så vore problemet ur världen. Starta klubb? Alla vet ju att Flashbackklubb slår fejjbokgrupp 7 dagar i veckan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in