2004-08-30, 16:07
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djleafer
enligt Chuck så hade Bruce inga höga sparkar i Jeet Kune Do innan de började träna tillsammans, men Bruce insåg nyttan, och lade till dom.

höga sparkar = över midjan. typ. inte 3 dm över huvudet.

fast han var ju van vid att sparras med Benny the Jet Urquidez , som var typ 3 äpplen hög

Enligt vad jag hört så lärde sig Bruce white crane tekniker innan han lämnade Kina och det var där sparkarna kom ifrån. Kommer inte ihåg källan dock

Det låter konstigt att Chuck skulle ha lärt nån annan att sparka. Du tänker inte på Bill Wallace?
Citera
2004-08-30, 16:12
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
Memnok, verkar som du kommer behöva smaka på min drunken monkey technique om vi ses på FB göteborg

Följande står att läsa på http://www.beijingwushuteam.com/

How is wushu related to kung fu and taijiquan? "Wushu" is the correct term for all Chinese martial arts therefore kung fu and wushu were originally the same. During the last thirty years, wushu in Mainland China was modernized so that there could be a universal standard for training and competing. In essence, much emphasis has been placed on speed, difficulty, and presentation. Consequently, wushu has become an athletic and aesthetic performance and competitive sport, while "kung fu" or traditional wushu remains the traditional fighting practice. Taijiquan is a major division of wushu, utilizing the bodies internal energy or "chi" and following the simple principle of "subduing the vigorous by the soft."

I see you´re using an old style, I wonder where you learned it.... Do you think your drunken monkey can defeat me?

Du har väl lite rätt då, men bara för att beijing wushu team tycker att det som de håller på med är wushu så lär man inte sudda ut 1000-tals års historia bara genom ett par hemsidor och en "standardisering".
Citera
2004-08-30, 17:16
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
I see you´re using an old style, I wonder where you learned it.... Do you think your drunken monkey can defeat me?

clan in the front
Citera
2004-08-30, 22:57
Medlem
MindBlowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
När bruce lee har handen ca 10cm ifrån en killes bröstkorg också står han till killen utan någon stats med handen,också flyger killen 2m bort!!!
HUR I HELA HELVETE går det till?!?

10cm , borde det inte vara 3" ?
Da ar det val inte till storsta delen axlen vi pratar om for att flytta motstandaren utan mera en korrekt utford hoftrorelse i kombination med en mindre arm/axel rorelse.

Och ja , det fungerar , och ar inte allt for svart och lara sig. Har till och med for mig att han namner denna rorelse redan under sin tidiga studieperiod da han kom till staterna och borjade skriva sin forsta bok inom sjalvforsvar.
Citera
2004-08-31, 06:39
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindBlown
10cm , borde det inte vara 3" ?
Da ar det val inte till storsta delen axlen vi pratar om for att flytta motstandaren utan mera en korrekt utford hoftrorelse i kombination med en mindre arm/axel rorelse.

Och ja , det fungerar , och ar inte allt for svart och lara sig. Har till och med for mig att han namner denna rorelse redan under sin tidiga studieperiod da han kom till staterna och borjade skriva sin forsta bok inom sjalvforsvar.

Tekniken syftar till att öka hastigheten och effekten av handens rörelse genom att kumulativt addera kraft från varje roterande axel i kroppen. Detta innebär att man lägger vrist,knä,höft, axel och armens kraft i EN rörelse.
Citera
2004-08-31, 10:03
Bannlyst
ursäkta att jag stör kamsportsexperterna med min korkade fråga
men om man nu smockar till nån så att personen i fråga flyger iväg så måste man väl också träffa denna person med någon av sina kroppsdelar?
Citera
2004-08-31, 10:09
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
ursäkta att jag stör kamsportsexperterna med min korkade fråga
men om man nu smockar till nån så att personen i fråga flyger iväg så måste man väl också träffa denna person med någon av sina kroppsdelar?

hehe, nope det är det som kallas för ninja-magi

Givetvis så har man fysisk kontakt med personen, det spektakulära med one-inch-touch är snarare att ansatsen för slaget är så kort en inch i riktiga livet är ca2.5cm ( på internet är en inch ca 1cm )
Citera
2004-08-31, 19:04
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
En amerikansk KARATE mästare annars var det rätt. Bruce Lee var känd för sitt kritiska sätt mot Karate och dess utövare. Han var en hård kritiker mot de sk hårda stilarna och missade sällan en chans att slåss med karatekas.
Dock så blev han motsägelsefullt nog en god vän till Chuck Norris, Bob wall med flera typiska karatesnubbar.

han sa i en intervju att han inte utövade karate nå mer,"i dont teach karate anymore,becouse i dont belive there is such thing as like chines way of fighing or japanes way of fighing,or whatever.Becouse if you do not have stile you just say,here i am as a humanbeing,how can i express my self,totaly and completey?!?"

säger mig inte så mycket men,men...Men han är juh bruce lee,så vhan kan juh inte ha fel
Citera
2004-08-31, 19:09
Medlem
Baskis avatar
Och för att klara upp det där emd sparka över midjan så har jag fr mig att det var så här:Att bruce lee tränade bara att sparka under midjan och det gjorde han hela tiden,men sen fråga en kille varför han aldrig sparka över midjan och då börja han med över och under midjan sparkar!
Citera
2004-08-31, 21:39
Medlem
Mack Bolans avatar
Citat:
han sa i en intervju att han inte utövade karate nå mer,"i dont teach karate anymore,becouse i dont belive there is such thing as like chines way of fighing or japanes way of fighing,or whatever.Becouse if you do not have stile you just say,here i am as a humanbeing,how can i express my self,totaly and completey?!?"

säger mig inte så mycket men,men...Men han är juh bruce lee,så vhan kan juh inte ha fel

Han sa följande (under en känd intervju med Pierre Burton):
"[...] you see, actually, I do not teach, you know, karate, because I do not believe in styles anymore. I mean I do not believe that there is such thing as, like, a Chinese way of fighting or a Japanese way of fighting--or whatever way of fighting, because unless a human being has three arms and four legs, we will have a different form of fighting. but, basically, we only have two hands and two feet. so styles tends to, not only separate man-because they have their own doctrines and the doctrine became the gospel truth that you cannot change! but, if you do not have styles, if you just say, "here I am as a human being, how can I express myself totally and completely?"--now that way, you won't create a style because style is a crystallization."
Citera
2004-09-01, 15:04
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack Bolan
Han sa följande (under en känd intervju med Pierre Burton):
"[...] you see, actually, I do not teach, you know, karate, because I do not believe in styles anymore. I mean I do not believe that there is such thing as, like, a Chinese way of fighting or a Japanese way of fighting--or whatever way of fighting, because unless a human being has three arms and four legs, we will have a different form of fighting. but, basically, we only have two hands and two feet. so styles tends to, not only separate man-because they have their own doctrines and the doctrine became the gospel truth that you cannot change! but, if you do not have styles, if you just say, "here I am as a human being, how can I express myself totally and completely?"--now that way, you won't create a style because style is a crystallization."

Det var väldigt intressant för i den filmen jag har säger han bara det jag sa i inlägg ovanför
Citera
2004-09-01, 16:14
Medlem
Mack Bolans avatar
Citat:
Det var väldigt intressant för i den filmen jag har säger han bara det jag sa i inlägg ovanför

Isåfall är det klippt. Jag har hela intervjun och det där är ungefär exakt vad han säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in