2004-08-30, 08:54
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
På vilket vis då?

Ponera följande:
"Svennis" beslutar sig för att lära vidare sin filosofi om hur man taktiskt bäst skall styra ett fotboll-lag.
Han samlar denna kunskap i böcker och instruktions filmer och skaffar sig elever i sin lära som han kallar "Sven Kune Do"
Han filosoferar friskt runt conceptet med att slå tunnlar på motståndare och att skruva in hörnor m.m
Hur mycket han än förändrar och tänjer i conceptet så är det dock fortfarande fotboll det handlar om.
På samma sätt resonerade Bruce runt Jeet Kune Do:n . Det är lösa concept runt hur man bäst slår en jabb eller hur man lockar fram öppningar i garden hos en motståndare som är southpaw när man själv slåss ortodox m.m.
Däremot så är Jeet Kune Do jävligt smart och logiskt skrivet och jag kan intyga att det funkar mycket bra i sparring tex, för att inte säga jävligt bra.
Citera
2004-08-30, 09:28
Awaiting Email Confirmation
Hidekis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
jag känner igen det första?!?
Är kung fu en svensk översättningen eller nått helt annat?!?

Kung fu är det amerikanska namnet på wushu/wusu som än en uråldrig kinesisk kampkonst.

Jeet Kune Do är förmodligen kinesiska(?) Och betyder ”The Way of the intercepting fist”.
Citera
2004-08-30, 10:08
Medlem
om ni hade kollat på dokumentären som gick på ZTV förra veckan så hade ni fått höra hur en amerikansk judo-mästare hade blivit utsatt för det där slaget, och han fattade ingenting... han bara flög iväg.
Citera
2004-08-30, 11:18
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djleafer
om ni hade kollat på dokumentären som gick på ZTV förra veckan så hade ni fått höra hur en amerikansk judo-mästare hade blivit utsatt för det där slaget, och han fattade ingenting... han bara flög iväg.

En amerikansk KARATE mästare annars var det rätt. Bruce Lee var känd för sitt kritiska sätt mot Karate och dess utövare. Han var en hård kritiker mot de sk hårda stilarna och missade sällan en chans att slåss med karatekas.
Dock så blev han motsägelsefullt nog en god vän till Chuck Norris, Bob wall med flera typiska karatesnubbar.
Citera
2004-08-30, 12:58
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hideki
Kung fu är det amerikanska namnet på wushu/wusu som än en uråldrig kinesisk kampkonst.

Jeet Kune Do är förmodligen kinesiska(?) Och betyder ”The Way of the intercepting fist”.

hmmm inte riktigt rätt. Kung fu är precis som du säger inget riktigt ord. Wushu däremot är en modernisering av Shaolin som är den uråldriga kampsporten. Wushu är inte mycket äldre än 100 år och alltså med kampsportsmått bara en spermie åldersmässigt
Citera
2004-08-30, 15:30
Medlem
Memnoks avatar
Nu börjar det bli dags att reda ut begreppen: Wushu är ett samlingsnamn för alla kinesiska kampkonster, shaolin syd och nord, tai-chi, wing chun, fuiken white crane, tiger boxing och så vidare. Det kan vara hur gamla kampsporter som helst.

Kung fu/ gung fu är ett kinesiskt begrepp som betyder ungefär "att vara mycket bra på något".

Angående one-inch punch är det inte något stort mysterium, det handlar bara om att använda axeln i slaget. Visserligen flyger inte folk lika långt när jag gör det som när bruce gör det.

Sov ni under kampsportsundervisningen i skolan eller?
Citera
2004-08-30, 15:47
Medlem
Shallows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3tter
Jeet Kune Do?
Kung Fu?

Nu har jag inte läst hela tråden eftersom jag delvis är trött och jävligt less på Bruce Lee duktig eller inte temat.

Bruce tränade Wingtsun kuen kung fu under great grandmaster Yip Man från början. Det är också därifrån one inch punch kommer ifrån, och innebär i stort sett att du har en "inch" till målet. Detta är dock en förvanskad version av en teknik I Wingtsun, (som jag inte minns vad den heter för tillfället men återkommer om det.)

Enligt "rykten" (som vanligt när det gäller Bruce och hans kunskaper,) Så nekades Bruce att lära sig de högre graderna i Wingtsun av någon anledning.

Sen kokade han ihop Jet kune do (stavning?) Som han baserat på en himla massa olika kampsproter. (återkommer om detta också)
Citera
2004-08-30, 15:50
Medlem
Shallows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
En amerikansk KARATE mästare annars var det rätt. Bruce Lee var känd för sitt kritiska sätt mot Karate och dess utövare. Han var en hård kritiker mot de sk hårda stilarna och missade sällan en chans att slåss med karatekas.
Dock så blev han motsägelsefullt nog en god vän till Chuck Norris, Bob wall med flera typiska karatesnubbar.

Att vara kritisk mot Karate är något som går hand i hand med Wingtsun har jag noterat. Många utövare av Wingtsun är onödigt kritiska till andra system, särskilt karate.

Bruce skulle tydligen blivit imponerad av att Chuck kunde sparka så högt och samtidigt kraftfullt. Är det nått de gärna nöter in i skallen på en i WT så är det att höga sparkar är värdelöst.

Edit: Om någon är mer nyfiken på Bruce så kan ni bege er hit dä ämnet ältats av och an i evigheter! http://www.kampsport.se/forum/search.php
Citera
2004-08-30, 15:59
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shallow
Bruce skulle tydligen blivit imponerad av att Chuck kunde sparka så högt och samtidigt kraftfullt. Är det nått de gärna nöter in i skallen på en i WT så är det att höga sparkar är värdelöst.

Chuck sparka högt?... titta på oktagon , han sparkar som en HOSSA! Däremot var han bevisligen en duktig fighter, men en showkicker var han INTE.
Citera
2004-08-30, 16:02
Medlem
Citat:
Chuck sparka högt?... titta på oktagon , han sparkar som en HOSSA! Däremot var han bevisligen en duktig fighter, men en showkicker var han INTE.

enligt Chuck så hade Bruce inga höga sparkar i Jeet Kune Do innan de började träna tillsammans, men Bruce insåg nyttan, och lade till dom.

höga sparkar = över midjan. typ. inte 3 dm över huvudet.
Citera
2004-08-30, 16:04
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nu börjar det bli dags att reda ut begreppen: Wushu är ett samlingsnamn för alla kinesiska kampkonster, shaolin syd och nord, tai-chi, wing chun, fuiken white crane, tiger boxing och så vidare. Det kan vara hur gamla kampsporter som helst.

Kung fu/ gung fu är ett kinesiskt begrepp som betyder ungefär "att vara mycket bra på något".

Angående one-inch punch är det inte något stort mysterium, det handlar bara om att använda axeln i slaget. Visserligen flyger inte folk lika långt när jag gör det som när bruce gör det.

Sov ni under kampsportsundervisningen i skolan eller?

Memnok, verkar som du kommer behöva smaka på min drunken monkey technique om vi ses på FB göteborg

Följande står att läsa på http://www.beijingwushuteam.com/

How is wushu related to kung fu and taijiquan? "Wushu" is the correct term for all Chinese martial arts therefore kung fu and wushu were originally the same. During the last thirty years, wushu in Mainland China was modernized so that there could be a universal standard for training and competing. In essence, much emphasis has been placed on speed, difficulty, and presentation. Consequently, wushu has become an athletic and aesthetic performance and competitive sport, while "kung fu" or traditional wushu remains the traditional fighting practice. Taijiquan is a major division of wushu, utilizing the bodies internal energy or "chi" and following the simple principle of "subduing the vigorous by the soft."
Citera
2004-08-30, 16:06
Medlem
Shallows avatar
Citat:

Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg. Vad jag menade med att sparka högt var i stort sett alla sparkar över midjan, Eftersom Bruce tränade WT från början, och i WT får man tydligt förklarat för sig att höga sparkar inte är att effektivt.
(är ifs upp till var och än att avgöra) Så om Chuck demonstrerat för Bruce att sparkar över midjan inte nödvändigtvis är klena/värdelösa/onödiga bla bla bla.

Ifs så sparkar ju Chuck högt! Har du aldrig sett Walker texas ranger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in