Citat:
Ursprungligen postat av alternativt.
En sak att tänka på är: Är det ditt nuvarande JAG som tycker att det forna JAGet gjort fel, eller är det någon annan?
Den nuvarande människan framhäver en mental uppfattning av det forna jagets val eller annan upplevelse (oftast väldigt förvriden i förhållande till det faktiska förflutna), och tilldelar denna tankes innehåll negativitet, felhet. Och det är alltså den tilldelningen som jag tror är ovärd. Visst tankens innehållande verklighet stämmer inte överens med ens nuvarande värderingar, men varför måste man göra sig illa genom att.. jag vet inte hur jag ska förklara det.. "söka ett jag i det" eller nåt?
För det första så är den man är nu inte densamma som den man var då, så att tänka "Åh nej
jag gjorde denna hemska felaktiga saken" känns ju lite off. Det förflutna jag upplevde det, och man kan ju som inte vara säker på att denna delade samma värderingar som en själv nu, ibland kanske.. Men vafan, att man gick emot sina tycken om hur man ska vara.. kan man inte bara se det för det felsteg det är?
Jag menar.. man tog ett kliv som inte överensstämmer med ens tycken om hur kliv ska vara, är det verkligen nödvändigt att klubba till sig själv i huvudet för att man bättre ska bete sig som man tycker att man ska? Misstag förekommer hela tiden, för nästan alla, det är ju nästan en naturlag för människor, måste man slå sig själv när man skapar ett? Hjälper det att göra det hela bättre tillräckligt mycket? Jag vet inte, för mig känns det bara som ytterligare ett misstag..