Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Ångesten visar att man på något sätt valt fel efter sina värderingar eller att man helt nkelt ångrar det rätt mycket. Om man då tänker tilblaka occh får den känslan är det större chans att man inte gör om det än om man bara helt sonika resonar sig till att alternativ A var sämre än B.
Resonerar man blir det mest en objektiv bild där man väger för och nackdelar, kasta in lite ångest och du får din personliga upplevelse. Sen får du ångest för att det oftast strider mot något inom dig. Det blir mer learning by doing. Har du engång bränt dig lär man sig mycket bättre att hålla sig borta än om någon bara sagt det till en. Samma sak tror jag det är med ångest, har man en gång upplevt stor ångest så håller man sig borta från det i längre utsträckning än att bara resonera fram det.
A: Du misshandlar en person med några kompisar. Efteråt så tänker du att, nää det kanske inte var så bra. Du hamnar i en liknande situation igen.
B: Du misshandlar en person med några kompisar och får stor ångest effteråt. Du hamnar i en liknande situation igen.
Vilken av alternativen är det störst chans att du resonerar bort tidigare upplevelser och gör det igen? jag tror ångest är som en förstärkning av vårat samvete. Därav en viktig komponent för ett bättre handlande. Det är väll där vi skiljer oss åt lite
Jag tror det räcker med påminnelsen om hur negativt det var att utföra handlingen, jag tror inte att det negativa känslotillståndet som kan följa av påminnelsen (ångest) spelar en avgörande roll när det kommer till huruvida man gör om det eller inte. Om jag bränt mig på spisen så mår jag inte dåligt, får ångest, av minnet av detta. Jag blir påmind om att det smärtade att göra det, och väljer att inte lägga handen mot plattan igen. Dålig parallell men samma sak tycker jag gäller i andra situationer som t.ex. misshandeln: Man minns hur upplevelsen av att misshandla någon var; för jävlig, och så vet man att det är en oönskad upplevelse som man inte bör utsätta sig själv för igen. Jag ser bara inte varför detta inte räcker och varför det är nödvändigt att skapa mer lidande i form av ångest av minnet för att man ska dra den betydande lärdomen ur minnet.
Men alla fungerar på sitt eget sätt, så det är väll så här långt vi kommer.