Lite tankar inför lördagen:
Avd1:
Chili Ås är startsnabb och på Ludde låter det som att han bara släpper till Åkes
Power Nap som varit riktigt bra. Imponerade senast på solvalla och är helt enkelt en toppchans.
Motbuden förutom Chili är nog
Pelle Pirat som kan ta ledningen från springspår och därifrån biter han ifrån sig bra.
Casander Boy och
Leonas Yeti har båda bra form och kan vinna med klaff.
Avd2: Öppet lopp där det snackas en del om
Indiana Brave som är nedstrucken ett spår nu. Pappa Åke kör loppets bästa (?) häst, men kan bli överflygad. Untersteiner har två intressanta hästar,
Carmen Launcher som gick i mål med sparat senast och som ska köras i ledningen, och
Gentle Love som gjorde ett kanonlopp senast. 2 andra hästar som är värda att nämna är Luddes
Victoria Island som vann lätt senast, ska kanske köras
barfota nu. Och
Vitresse Söndervang som haft toppchans om spåret varit bättre, dock nedstrucken ett spår nu.
Avd3: Enligt mig räcker det med tre streck här: 1,5 och 7.
Turnaround var lysnade efter galopp och tog ned Maid for Tag från dödens. Ludde säger att
Triton är "utan chans" att vinna från dödens på Turnaround. Dock frågetecken om Ludde kan svara ut Lugauers häst.
Triton Sund ska dock i normal form vinna detta loppet, men frågan är just hur formen är.
Sen har vi
Adams Hall som såg riktigt bra ut i sin årsdebut, men hamnar lite på vingel härifrån. Kan dock blanda sig i segerstriden om klaff.
Avd 4: Sämsta loppet för dagen och här går jag på Sydsvenskans travexpert Lennart Bengtsson som spikar
Amber Diablo. Hästen gjorde en strålande årsdebut och ska ha toppchans i detta loppet. Värsta motbudet ser ut att vara
Kelle Jo, som dock är väldigt ojämnt.
Avd 5: Ett tänkbart singelstreck i
Le Vent A Change som gjorde debut för Ludde senast, och vann med
9(!!) längder. Ludde säger att han blir
besviken om hästen inte vinner. Känns som att distansen kanske är lite för kort, men fortfarande toppchans. Åkes
Voodoo Hornline och Stig-Eriks
Manstones´s Rose värsta motbuden i mina ögon.
Avd 6: Äntligen framspår för
Hoity Toity Face som är riktigt startsnabb och kan ta ledningen. Därifrån tror jag hon blir svårslagen. Ska man gardera finns det dock många motbud.
Catch The Flax som vill ha ett lopp på rulle precis som
Max Hugo,
Bull Trapp som klättrat i klasserna,
Imola November som Ludde väljer före kapable
He´s A Gangster. Roliga strecket är
Western Heikant som Åke sitter upp på
för första gången.
Avd 7: Här har vi en häst som lika bra kunde ha tävlat några lopp tidigare i kvalet till Olympiatravet. Nämligen fartmonstret
Quarcio du Chene. Stallet säger att hästen kunde ha vunnit förra loppet trots galopp, om han fått en lite bättre resa. Nu är det ett bättre startspår jämfört med förra starten och Björn behöver bara hitta en bra position innan han 700 meter kvar drar ut hästen i tredjespår och då....då får han hålla i sig. Hästen springer ju för fan lika snabbt på medel som vissa hästar i detta loppet gör på kort distans.
Mycket kvar att fundera över, men detta var en bra början