Flashback bygger pepparkakshus!
2016-02-07, 14:52
Medlem
klybans avatar
Jag är med på det en gång i alla fall

V64
Mantorp
Söndag 2016-02-07
Start: 16:10
Avd
1: 3 Åhlunda Survivor
2: 10 Donato E.
3: 2, 5
4: 4, 8, 11, 12
5: 3, 5, 6, 7
6: 2, 4

1x1x2x4x4x2 = 64 rader.
Citera
2016-02-07, 15:36
Medlem
tchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.
Förmodligen är väl jag inte den ända travintresserade här på spelforumet. Efter ännu en helg med 4 rätt så hoppas jag på bättring. Tips,resultat och övrigt snack om trav i denna tråden.

Dagens rad på V64:

1: 2,4

2: 10

3: 2,4,10,11

4: 4,8,11,13

5: 1,3,5,6,7

6: 2,4,6
Citera
2016-02-07, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Insatsfördelning och streckfördelning, finns det någon tråd om detta någonstans?

Körde dubbel idag på DD1 9 och DD2 5, nian satt fint i första.
Men georgie mae var för bra för augustus F, det måste vara Augustus F tur snart.
Gjort många bra lopp nu, utan att få vinna trots utmärkta insatser.

Och vad tycker ni om bedrägeri som ATG pysslar med på V64 söndag, och slå i bongotrumman om 10miljoner till en ensam vinnare?
Hur många ensamma vinnare finns det på V64 per år?
Sen skriver man såhär i pressutskicket:
"Pressutskicket inför V64 med Grand Slam säger nämligen att loppen väljs ut för att bli så oförutsägbara som möjligt vilket kräver mer skicklighet från den som spelar”."
Folk som spelat en del trav, vet detta betyder lottolopp.
Sen kontrar med att de har två nya experter, vad faan hjälper det?
För tippar vi som experter, så kommer det likt förbannat aldrig bli en ensam vinnare.

Håller inte alls med dig där att det handlar om lotto då det blir mer oförutsägbara lopp. Älskar att de lagt in lördagsloppet i ett lopp på V75 varje lördag. För oss som tippar efter en hel del statistik så är detta guld värt ;-) Tycker man ska få extra betalt för all tid man lägger ner genom att gå igenom all statistik. Perfekt! är mitt ord :-D
Citera
2016-02-07, 23:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Halling
Håller inte alls med dig där att det handlar om lotto då det blir mer oförutsägbara lopp. Älskar att de lagt in lördagsloppet i ett lopp på V75 varje lördag. För oss som tippar efter en hel del statistik så är detta guld värt ;-) Tycker man ska få extra betalt för all tid man lägger ner genom att gå igenom all statistik. Perfekt! är mitt ord :-D
Självfallet blir det lotto i vissa lopp, givetvis inte alla.
Dessa lopp hjälper det inte alltid att lägga tid på.
Man behöver lägga tid på loppen för lära sig, säger inget om detta.
Sen inte glömma det sportsliga, där vi får se skithästarnas skithäst.
Ta min spik idag i första, såg ut som en mordvinnare, men sen visade det sig att det var en häst man aldrig driver.
Sen la jag ner ca 3minuter på systemet, då jag var uttråkad och ville bara ha nått att titta på.
Så klagar inte på mitt dåliga spel.

Dock är det jag motsätter mig mest, är dessa 10miljoner, som antagligen aldrig kommer betalas ut.
Genial affärsidé, dock ser jag det som ett bedrägeri mot spelarna.
Senast redigerad av klyban 2016-02-07 kl. 23:47.
Citera
2016-02-07, 23:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Självfallet blir det lotto i vissa lopp, givetvis inte alla.
Dessa lopp hjälper det inte alltid att lägga tid på.
Man behöver lägga tid på loppen för lära sig, säger inget om detta.
Sen inte glömma det sportsliga, där vi får se skithästarnas skithäst.
Ta min spik idag i första, såg ut som en mordvinnare, men sen visade det sig att det var en häst man aldrig driver.
Sen la jag ner ca 3minuter på systemet, då jag var uttråkad och ville bara ha nått att titta på.
Så klagar inte på mitt dåliga spel.

Dock är det jag motsätter mig mest, är dessa 10miljoner, som antagligen aldrig kommer betalas ut.
Genial affärsidé, dock ser jag det som ett bedrägeri mot spelarna.

ATG har förvandlat travet till en blandning av Postkodmiljonären och Bingolotto. Självklart är skitkanalen TV4 inblandad.
Citera
2016-02-08, 08:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
ATG har förvandlat travet till en blandning av Postkodmiljonären och Bingolotto. Självklart är skitkanalen TV4 inblandad.
Såg nu att dom sätter igång den där "V75 Boost", den är verkligen efterlängtad
Varför inte förbättra nått för spelaren istället, som tex streckfördelning, så vi kan se hur folk VERKLIGEN sätter sina streck.
Än denna meningslösa insatsfördelning som inte säger ett enda jävla skit till spelaren, i vad som är spelvärde i och inte.

Sen funderar jag redan när man började med detta, och det är ökat antal lopp/tävlingstillfällen.
Det blir ju slentrian i det hela, då det gått lite överstyr.
Enda som jag funnit lite roligt i detta område, är att man kan spela i andra länder.

Sen bör ATG på nått sätt försöka få upp prispengarna lite, då jag upplever det stått lite still ett tag.
Nu pratar jag om överlag.
De som har världshästar, verkar att de är de enda som fått tydliga höjningar.

Virtuell´t trav, sluta med detta genast, ett ytterligare bedrägeri.
Priset var i travmagasinet, när en person hade ringt in och svara på en fråga tror jag.
Och så skulle det avgöras hur mycket han vann, så kommentera dom detta virtuella travlopp som det vore riktigt lopp.
Och sen sa fruntimmer i programmet "Trav är trav" när han fick sämsta vinsten, blev uppriktigt riktigt jävla förbannad.
Citera
2016-02-08, 18:13
Medlem
Tycker faktiskt att V75 Boost kan bli lite trevligt för oss som brukar landa runt 5 rätt.
Även fast chansen för att träffa 3 nummer i följd inte lär hända särskilt ofta.
Men om man väl lyckas kan det bli en rätt fin vinst.
Citera
2016-02-08, 19:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckan
Tycker faktiskt att V75 Boost kan bli lite trevligt för oss som brukar landa runt 5 rätt.
Även fast chansen för att träffa 3 nummer i följd inte lär hända särskilt ofta.
Men om man väl lyckas kan det bli en rätt fin vinst.
EN på TUSEN.
Citera
2016-02-08, 19:58
Medlem
klybans avatar
DD
Inlämnat: 2016-02-08, 19:56
Umåker
Avd
1: 1, 10
2: 4 Athos Amok
Citera
2016-02-08, 23:58
Medlem
Ren idioti med boost.. 0.137% chans..För de pengarna du köper boost under en månads v75 spel (120kr totalt) kan du istället skriva ett system för 120kr. Chansen att få en vinst är betydligt större med ett genomtänkt system för 120kr än att köpa boost..
Senast redigerad av Eruannon 2016-02-09 kl. 00:29.
Citera
2016-02-09, 17:10
Medlem
Citat:
Såg nu att dom sätter igång den där "V75 Boost", den är verkligen efterlängtad
Varför inte förbättra nått för spelaren istället, som tex streckfördelning, så vi kan se hur folk VERKLIGEN sätter sina streck.
Än denna meningslösa insatsfördelning som inte säger ett enda jävla skit till spelaren, i vad som är spelvärde i och inte.

Sen funderar jag redan när man började med detta, och det är ökat antal lopp/tävlingstillfällen.
Det blir ju slentrian i det hela, då det gått lite överstyr.
Enda som jag funnit lite roligt i detta område, är att man kan spela i andra länder.

Sen bör ATG på nått sätt försöka få upp prispengarna lite, då jag upplever det stått lite still ett tag.
Nu pratar jag om överlag.
De som har världshästar, verkar att de är de enda som fått tydliga höjningar.

Virtuell´t trav, sluta med detta genast, ett ytterligare bedrägeri.
Priset var i travmagasinet, när en person hade ringt in och svara på en fråga tror jag.
Och så skulle det avgöras hur mycket han vann, så kommentera dom detta virtuella travlopp som det vore riktigt lopp.
Och sen sa fruntimmer i programmet "Trav är trav" när han fick sämsta vinsten, blev uppriktigt riktigt jävla förbannad.

Streckfördelningen visade inte på något sätt hur insatserna var fördelade.

För vinnarspelet är det ODDSET som visas. Ingen har någonsin efterfrågat en tabell som visar antalet lagda vinnarspel per häst.

Streckfördelningen visade hur många ggr en häst var spelad helt utan hänsyn till hur stora systemen är. En enkelrad gav lika mycket avtryck i streckfördelningen som ett system på 50000 rader. Det är exakt samma sak som att ett vinnar-spel på 5 kr skulle räknas lika mycket som ett på 1000 kr.

Det enda som insatsfördelningen inte klarar är kopplingen till systemvärdesutvecklingen längs med omgången. Men det beror på att ATG ( av både tekniska skäl och kostnadsskäl ) envisas med att hålla fast vid systemvärdet istället för att gå över till det helt överlägsna radvärdet. ( Efter sista avdelningen sammanfaller systemvärde och radvärde! ).

När det gäller spelvärdesbedömning kunde du inte vara mer fel ute. Det är nämligen EXAKT tvärtom.
Streckfördelningen säger inget och insatsfördelningen säger allt.

Exempel:
1000 inlämnade system. Omsättning 100000kr

5 hästar i V75-1. För enkelhetens skull säger vi att det är ett helt jämnt lopp där vi bedömer att alla 5 hästarna har 20% vinstchans och nu gäller det att läsa av var spelvärdet ligger.

Streckfördelning:
1:90%
2:7%
3:1%
4:1%
5:1%

450+700+1350+2500+95000

Insatsfördelning:
1:0.45%
2:0.70%
3:1.15%
4:2.50%
5:95.00%

Vilken häst ligger spelvärdet på i V75-1? Kan det ens bli så här olika?

1: Spelad på 900 enkelradssystem
2: Spelad på 70 st 10-kronorssystem
3: Spelad på 10 st 135-kronorsystem
4: Spelad på 10 st 250-kronorssystem
5: Spelad på 10 st 9500-kronorssystem

Självklart. Även om det här är ett konstruerat exempel så visar det varför streckfördelningen inte ens nödvändigtvis visar rätt favorit. Det är nämligen inte så att den häst som är spelad flest ggr är rätt favorit. Naturligtvis är det den häst som har mest INSATS på sig som är rätt favorit.

Om du spikar #1 så möter du 900 andra enkelrader i kampen om att vinna 7rätts-potten. Om du spikar #5 så möter du 190000 andra enkelrader.

Gammalt tillbaka på papperskupongstiden fanns det inget alternativ till streckfördelning genom manuell sortering. Sedan levde den nödlösningen tyvärr kvar in på 80-talet när ATG uppgraderade sina system.

Sedan insatsfördelningen blev huvudmått på spelet ( den hade funnits tillgänglig i nästan 1½ år innan de tog bort streckfördelningen! ) har spelarna "tvingats" att använda rätt siffror och därmed spela bättre.

"Spiken" i kistan för streckfördelningen var när den 6e mest spelade hästen i ett V86-lopp toppade streckfördelningen. Förklaringen till detta är att den var spik på ett väldigt stort antal enkelradssystem.

Eftersom streckfördelningen ibland var rent vilseledande och berodde på vilken grad av reducerade system som var inlämnade valde man att enbart visa den alltid korrekta insatsfördelningen som inte påverkas alls av inlämnings-metod. Samma 900 rader blir alltid 450kr oavsett om de sitter som enkelradssystem eller på en och samma kupong helt enkelt.
Citera
2016-02-10, 12:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Streckfördelningen visade inte på något sätt hur insatserna var fördelade.

För vinnarspelet är det ODDSET som visas. Ingen har någonsin efterfrågat en tabell som visar antalet lagda vinnarspel per häst.

Streckfördelningen visade hur många ggr en häst var spelad helt utan hänsyn till hur stora systemen är. En enkelrad gav lika mycket avtryck i streckfördelningen som ett system på 50000 rader. Det är exakt samma sak som att ett vinnar-spel på 5 kr skulle räknas lika mycket som ett på 1000 kr.

Det enda som insatsfördelningen inte klarar är kopplingen till systemvärdesutvecklingen längs med omgången. Men det beror på att ATG ( av både tekniska skäl och kostnadsskäl ) envisas med att hålla fast vid systemvärdet istället för att gå över till det helt överlägsna radvärdet. ( Efter sista avdelningen sammanfaller systemvärde och radvärde! ).

När det gäller spelvärdesbedömning kunde du inte vara mer fel ute. Det är nämligen EXAKT tvärtom.
Streckfördelningen säger inget och insatsfördelningen säger allt.

Exempel:
1000 inlämnade system. Omsättning 100000kr

5 hästar i V75-1. För enkelhetens skull säger vi att det är ett helt jämnt lopp där vi bedömer att alla 5 hästarna har 20% vinstchans och nu gäller det att läsa av var spelvärdet ligger.

Streckfördelning:
1:90%
2:7%
3:1%
4:1%
5:1%

450+700+1350+2500+95000

Insatsfördelning:
1:0.45%
2:0.70%
3:1.15%
4:2.50%
5:95.00%

Vilken häst ligger spelvärdet på i V75-1? Kan det ens bli så här olika?

1: Spelad på 900 enkelradssystem
2: Spelad på 70 st 10-kronorssystem
3: Spelad på 10 st 135-kronorsystem
4: Spelad på 10 st 250-kronorssystem
5: Spelad på 10 st 9500-kronorssystem

Självklart. Även om det här är ett konstruerat exempel så visar det varför streckfördelningen inte ens nödvändigtvis visar rätt favorit. Det är nämligen inte så att den häst som är spelad flest ggr är rätt favorit. Naturligtvis är det den häst som har mest INSATS på sig som är rätt favorit.

Om du spikar #1 så möter du 900 andra enkelrader i kampen om att vinna 7rätts-potten. Om du spikar #5 så möter du 190000 andra enkelrader.

Gammalt tillbaka på papperskupongstiden fanns det inget alternativ till streckfördelning genom manuell sortering. Sedan levde den nödlösningen tyvärr kvar in på 80-talet när ATG uppgraderade sina system.

Sedan insatsfördelningen blev huvudmått på spelet ( den hade funnits tillgänglig i nästan 1½ år innan de tog bort streckfördelningen! ) har spelarna "tvingats" att använda rätt siffror och därmed spela bättre.

"Spiken" i kistan för streckfördelningen var när den 6e mest spelade hästen i ett V86-lopp toppade streckfördelningen. Förklaringen till detta är att den var spik på ett väldigt stort antal enkelradssystem.

Eftersom streckfördelningen ibland var rent vilseledande och berodde på vilken grad av reducerade system som var inlämnade valde man att enbart visa den alltid korrekta insatsfördelningen som inte påverkas alls av inlämnings-metod. Samma 900 rader blir alltid 450kr oavsett om de sitter som enkelradssystem eller på en och samma kupong helt enkelt.
Att veta insatsfördelningen är inget annat än kuriosa och ger ingen reell information som är direkt användbar.

Eftersom insatsfördelningen och streckfördelningen sammanfaller i enskilda travlopp och vinnarspel(
1 streck 1 krona, då oddset som ges är vad en satsad krona ger tillbaka.).
Så är det ett meningslöst exempel.

Dina räkneexempel visar mycket tydligt, i hur kass insatsfördelningen är.
Där man inte kan hitta ett spelvärde, spelvärde för mig är när min rad ökar i värde.
Och det lär den inte göra i insatsfördelningen, för där får man en indikation att häst ett är lite spelad.
Och då att spela på denna häst skulle ge bra betalt, vilket den uppenbart inte gör.
Streckfördelningen visar ALLTID i vilken häst som är favoriten blandspelarna.
Insatsfördelningen kan bli så tokig att det går mot ditt exempel.

Fortfarande kan bara 10st av dessa 190000 rader bli 7rätt, medan dessa 900 kan samtliga bli sju rätt.
I streckfördelningen så såg man vilka hästar som betalar sig bättre att spela på om de går in.
Det kan du inte göra i en insatsfördelning, och när man inte kan se vilka hästar som betalar sig om de går in.
Vart är då spelvärdet?

Hade denna hästen vunnit i ditt V86 exempel, så hade fler delat på 8-rättspotten.
Simple as that.
Jag tror du undervärderar enkelraden, enkelraden tar lika stor del av 8-rättspotten som 19000 raders systemet som också bara blir en åtta.

Och det sista där, undrar jag om du ens reflekterade i vad du skrev.
Där kan ju 900 enkelrader bli 900st 7 rätt, om du gör om detta till ett enskilt system så kan dessa bara bli en ENDA sjua.
Om jag spelar så finner jag inget värde i att veta om vart folk satt sina pengar, utan vart dom satt sina streck.

Sen om man ska mötas lite, så finns det givetvis brister i streckfördelningen också.
Dock är den betydligt bättre att visa värde och värdestegringar, än veta om att det finns en snubbe eller två som satt massa pengar på en häst som bara kan generera en eller två stycken 7 rätt.

Radvärde låter helt horribelt, nu vet man vad din kupong är värd om man har alla rätt.
Varför skulle man vilja ha en fiktiv siffra, som inte ska sammanfalla om man har alla rätt?
Är detta att du nedvärderar "enkelraden" igen?
Du är medveten att denna enkelrad tar lika stor del av 7 rätts potten som detta 19000 raders system(och är dom duktiga så tar dom 900 andelar ur 7rättspotten)?
Eller tänker du som så "aha, en enkelrad den är för svår att få in, så den bryr vi oss inte om".
Så uppvärderar man en kupong bara för det råkar vara spelat mer på, som man ändå inte får mer än en sjua på.

Och till sist, så ser jag inte varför vi inte har bägge tillgängliga.
Det är ju knappast några avancerade saker vi pratar om.
Men med tanke på hemsidan de nu har, så kanske det är det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in