Hoppas ni får en underbar julafton med era nära och kära och lycka till med onsdagens V75'a på Solvalla, för er som tänker lira.
En minst sagt klurig omgång.
Dessa kuskar har vunnit inom V75-finalerna ett år tillbaka
Åke Svanstedt - 6 (9)
Erik Adielsson - 6
Jorma Kontio - 4
Johnny Takter - 5
Peter Untersteiner
Örjan Kihlström - 6
Peter Ingves - 2
Torbjörn Jansson - 4
Håkan Eriksson - 4
Johan Untersteiner
Björn Goop - 6
Thomas Uhrberg - 3
Per Lennartsson - 4
Leif Witasp
Stefan Söderkvist - 3
Steen Juul
Thierry Duvaldestin
Tom Horpestad - 2
Daniel Olsson
Olle Goop
Robert Bergh
FOTNOT: Jag har räknat med Stoeliten samt andra stolopp som finaler p.g.a de infinner sig i en finalomgång.
Harpers Hannover är också inräknat vilket ni kanske förstår.
De tre giganterna är i delad ledning; Erik, Örjan, Björn.
Föga överraskande, MEN jag brukar alltid säga att Åke är intresserad när det vankas finaler.
Siffran inom parentes är tränarsegrar (Nijo kör inte Åke alltid bästa hästen, konstigt vettu).
Samt 6 kusksegrar, detta ger ett snitt på att han kommer ta en tränarseger på onsdag, Giant Light någon?!
Man noterar också att det BARA är rutinerade kanoner, ingen uppstickare alls med undantag i Harpers.
Spårstatistik
Här räknar jag bort Harpers p.g.a volt.
Slutsatser man drar kring detta är väl att spår 4+5 är bäst vilket inte direkt kom som en chock.
Mer intressant att spår 1 är sämsta spåret samt att spår 10+11+12 är riktigt bra egentligen.
Nijo kanske har någon bra ursäkt till det? Betrodda hästart med usla spår om man ska tro statistiken
denn omgång är ju: Acclaim, Samtliga från spår 1,6,7 i avd 6+7 blir ju relativt hårt betrodda.
Utdelningsstatistik
Avrundat till jämnt tusental.
30 dec - 40 000:-
3 feb - 22 000:-
10 mars - 2000:-
21 april - 8000:-
26 maj - 1000:-
30 juni - 2000:-
11 aug - 19 000:-
29 sept - 200 000:-
10 nov - 22 000 000:-
I dem sju av nio senaste finalomgångarna gett under 40 tusen. Alltså, mycket favoriter.
Men de senaste två gångerna har det skjutit i höjden. Jag tycker det känns mer som en "100 000 krnors omgång än en 4000:- omgång.
Känns lite små-klurigt.
Iom baota-vinsten skjuter ju medelvärdet i höjden och det ligger på knappa 2.8 mkr per omgång för dessa nio.
Räknar man bort miljonvinsten blir medelvärdet 37 000:-.
Man kanske ska spela favoriter? Näää för tråkigt!
Med reservation för något fel i kring båda statistikanalyserna.
Nu till lite viktigare saker om ni inte ska stå där på onsdagskvällen med lång näsa, bör ni detta läsa.
När det är finaler ska man tänka på en sak - KUNG-ÅKE HAR I ORDNINGSTÄLLT.
Specifikt för denna omgång är att vi kanske kan vänta oss fler Harry Boyare? Julklapp typ, alltså kan favoriterna blir lite extra streckade.
När Gloster förstår att "ettan förlorade - tvåan vann" inte gäller längre så kommer segrarna antagligen dugga lite tätare än vad dem gör nu.
Tränaren Jan Hellstedt signalerar formtopp på Poison Composite och laddning, Örjan burkar vara intresserad då det är finaler.
Har vi en utdragen spetsstrid att vänta? Inte hlt omöjligt, vilket i sådana fall gynnar just Gloster, bland annat vill säga.
Smash Express ska vi inte glömma, får han loppet kan han speeda bra sista biten, likaså Golden Tilly, ketchupeffekt kanske?
Båda Lädrets två bör hitta slagläge om det går fort i början. Strecka många, även om plånboken inte är som fetast just nu.
Ston är ston. Strecka många här med, och bläddra. Nej det tycker jag då inte, Gooooop lär hålla Jodas Julia i trav.
Skulle den gunga har vi ett starkt motbud - Florence Broline. Även om Jodas står på benen har Åke laddat.
Här kan man gå kort, ta ställning eller fega? Om inte vinnaren återfinns bland dessa två, tja då får det nog bli en STOR gardering.
Vi noterar att universums hårdast matchade häst går ut i samma lopp, jag pratar självklart om Breeze Sign.
Otur med spåren tur i kärlek? Om det fanns något sådant ordspråk skulle What's Going On Ås vara tjejernas idol.
Eller vad sägs om dessa spåren hon haft i autostart i Sverige: 8-7-2-7-8-12-8-12. Nej låset 5+10 känns tryggt.
I den andra avdelningen liksom den femte hänvisar jag till min enda riktlinje, Kung-Åke. 2 Giant Light pratar jag om.
Blev tillbakadragen av ett ök senast i sista sväng, fast med massor. Luckan kom sent, hann ej accelerera.
Innan dess sjuk, ska gå framåt med lopp i kroppen och stallet är uppåt. Stefan upp, formkusk och underskattad de Luxé.
Detta ger honom bara mer och mer spelvärd. 15-20% antar jag är att vänta, detta är på tok för lite. Mycket tänkbar chansspik.
Letar man motbud så har man att göra, ett öppet lopp. Massimo Fling från en ny ryggresa kanske? King Goran övertygade senast,
men känns inte för mig som en "V75-final-vinnare". Catch The Flax var brutalt överspelad senast och var usel!
Nu blir det lopp på rulle, kanske inte ska nonchaleras. J.T Mulligan var ganska moralisk senast, dags nu? Trist läge dock.
12 Staro Allentown hade 75% vinster med en viss Goop, efter det har man en känsla av att han inte riktigt visat sitt kunnande?
Inte chanslös om han är på humör. Likaså här är det en jämn historia. Den vågade spikar Giant Light, den fega målar på.
En liten kul detalj kan vara det att tre gånger har spår 1 vunnit en V75 final i år (se statistiken).
Två av dessa gånger har Torbjörn Jansson gjort det. Janssons frestelse!
Silver är tunn. Klart det sämsta loppet av alla på lördag. Jewish Banker var mitt drag. Den ska strykas enligt Hanna.
Lovebite gick mycket bra senast, tvåa bakom en viss Earl Tilly som inte startar här, hade han gjort det hade nog oddsindikatorn visat 14 för 10.
Tipsetta! Men inte helt utan motbud; Baron Rols blandar och ger, släpps till spets av raketen Tap Dance? Inte chanslös då på långa vägar.
Just Tap Dance känns inte som en "V75-final-vinnare". Lädrets andra två orkar ju oftast bara 500m kortare än såhär.
Wiss Night Hawk var trea bakom E.T och Lovebite senast, måste ses med chans här om lite klaff. Fricken stänker ju in V75-segrar som
tomten delar ut julklappar nu nästan. Nerstruken ett spår, skräll! Goop är Goop, han ska alltid passas. Här kör han Harmonic Silvio.
Fel distans för denne herre, njae, men Goop är ju Goop. Klurigt detta med, kanske inte blir någon annandag jul att hänga i granen ändå.
2-3-8-9 känns som de fem höjer sig lite. Jag känner mig ganska trygg med de kusarna. Robis är bättre nu enligt stallet.
Sista V75-avdleningen är en vidöppen historia tycker nog många, men är den så svår?! Nej jag tycker nog inte det, om man vågar chansa lite.
Egola Boy, avslutade kanon senast och kanske inte ser Coolman utan tror han vinner? Kommer till spets efter 300m? Idé!
Coolman Crown var ju heroisk senast, men det borde sitta lite i benen. Ska givetvis räknas men blir hårt betrodd, chansas kanske bort.
Istället vill jag flagga lite för en annan Walmann-häst (som för övrigt har hela fyra (4!) hästar till start i denna finalen).
11 Blue Canyon, trivs som fisken i vattnet när det blir kallt, avgjorde på ett klart bra sätt senast. Gången dessförinnan trea.
Bakom stallkamraterna 5+12. Uppåtform! Kan vara en rolig rysare, får man 7%? Matrixens sko-historia skapade rubriker senast.
Skor på nu, vilket är et minus men den drar på sig streck - Örjan kör ju! Turnaround, knivigt läge men bra häst. Outsider.
Har man ingen riktig idé här så får man nog måla på lite medans den lilla killen med miljoner i tankarna nöjer sig med 5+11.
Goopen fixar spiken i Klass 3? Troligen spikar många denna. Struken för hälta inför senaste uppgiften. Oroar en aning.
Men Medin brukar ha frächsa saker i linorna när dem selas ut, given tipsetta och spikförslag. Men tokig som man är, miljoner i sikte.
Då kanske man får gardera denna kusen? Högt upp på tapeten hamnar 1 Sobel Alex (trots spåret), form finnes och var positiv som 2a bakom just Uptown Boko.
Men efter det... Blunda och peka? Spela personnr? Taxfree Booze var klart positiv senast, han har dock statistiken emot sig, kusk och spår.
Lighting Flighting har Jocke hållt högt vet jag, nu har han väl fått visa lite varför på sistone. Dessutom i människohänder nu, inte chsanslös.
Dessa höjer väl sig något över mängden om man garderar kanske, men jag säger som flera gånger förut, FETA PENNAN eventuellt!
Vi avslutar med guld. Om det blir bra bana (ingen smet) måste man ju säga Acclaim, TROTS att han inte står högt på min 'favorit-lista'.
Tidigast emot är den "lille krigaren" som han även kallas. Super Light förståss. Kanske kanske kan komma till ledning, hästen att slå?
Triton Sund visade bra takter senast och för ett år sedan var det just han som vann detta loppet. Inte golvad.
Nu ska jag göra något jag kommer få bära dumstrut åt efter, enligt Nijo. Gooooop är Gooooooop, och kankse kanske han kan sätta fart på sitt ekipage.
Flying Herkules har inte vunnit lopp efter att Arne Weise lämnade jul-fåtöljen åt yngre herrskap, MEN vad kan en vänsterhänt kusk hitta på här?
vill man bli ensam kanske en sådan kan vara vägen dit. Dessa fyra höjer sig i mina ögon. Jag kan inte hitta vinnaren någonannastans just nu i alla fall.
Eller jo, det skulle vara om Åke slängt ner Finders Keepers i hajbadet också då.
Tja, vad blir summan av kardemumman denna gång då?
Med tanke på att väderrapporter kan vara att invänta så är knappast systemet klart ännu.
Men i korta drag...
Vill understryka att detta skrev jag i lördags, så mina idéer har förändrats lite men statistiken är ju den samma i alla fall, hehe.
Lycka till! Jag återkommer.
Hur fan orkar du? Nåja kul att någon gör lite längre analyser, ska läsa den imorgon och se vad du tänker... inte för att det brukar påverka mina egna idéer men dock kul läsning, helt klart!
Hur fan orkar du? Nåja kul att någon gör lite längre analyser, ska läsa den imorgon och se vad du tänker... inte för att det brukar påverka mina egna idéer men dock kul läsning, helt klart!
Den dagen det lönar sig, då jag blir ensam med 7 rätt. Då förstår du nog med. Troligen lär jag aldrig bli ensam dock, men vinster kring 300 000 och uppåt kan jag nästan lova att jag lär få nån gång innan livet är slut, om jag inte blir överkörd snart.
Ang. väder...
Inget regn nu heller.
Ska iväg till släkt imorgon så kan inte posta systemet här innan, men räkna med att jag ligger bra till om: Gloster, Giant Light, Gigant Ly och Lovebite vinner
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!