2011-08-05, 13:31
Medlem
Käkade en underbart god grillad biff på en grillkrog utomlands för nåt år sedan.
Tror den hette Rib Eye, påminde om entrecôte i smak osv, men i mitten av köttbiten var det ett runt ben (rörben, benpipa) är väl det som är ögat antagligen ?

Frågan är vad är den svenska motsvarigheten på Rib-Eye ? en del påstår att det är entrecôte,
men jag har aldrig sett ett ben i mitten på en entrecôte.
Eller har jag käkat nåt annat ?
Citera
2011-08-05, 13:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Hult
Käkade en underbart god grillad biff på en grillkrog utomlands för nåt år sedan.
Tror den hette Rib Eye, påminde om entrecôte i smak osv, men i mitten av köttbiten var det ett runt ben (rörben, benpipa) är väl det som är ögat antagligen ?

Frågan är vad är den svenska motsvarigheten på Rib-Eye ? en del påstår att det är entrecôte,
men jag har aldrig sett ett ben i mitten på en entrecôte.
Eller har jag käkat nåt annat ?
Entrecote.

~Paul~
Citera
2011-08-05, 14:00
Medlem
Sigstens avatar
T-bone steak brukar ha en sådan. Kanske var en sån?
Citera
2011-08-05, 14:10
Medlem
T-Bone har ju ett T-ben i mitten med file´n på ena sidan.

Om det är entrecôte, var är då benet, skär man alltd bort det i sverige ? jag har inte sett nån entrecôte med ett runt hål i mitten ?
Citera
2011-08-05, 15:11
Moderator
rotadents avatar
Kött styckas olika i olika länder, det är nog därför. I vissa länder har jag för övrigt ätit Sirloin som har påmint väldigt mycket om entrecote (insprängt fett etc.), medan i andra länder har det varit mer som typ ryggbiff. Jag blir aldrig riktigt klok på det där och det verkar skilja sig åt.
Citera
2011-08-05, 17:18
Medlem
dePauls avatar
Rib Eye är helt enkelt entrecote i översättning. Det så kallade benet i mitten är inget annat än det fett som ger Rib Eye själva namnet. Ett välhängt kött har en hård fettklump i mitten som antar en något gulaktig färg och fast form. Därav missuppfattningen att det rör sig om ett ben.

http://www.bonappetit.com/images/tip..._of_meat_h.jpg

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in