Jag köpte häromdagen en lackad orange kastrull antagligen från kockums el. liknande på second hand. Den ser ut att vara lite använd, men på vilket sätt vet jag inte. Den är lackad på hela utsidan inklusive bottnen som ju annars brukar bara vara utan lack, så alltså typ bara svart från metallen. Frågan är alltså, är det meningen att man ska kunna ställa den på en varm platta eller vad kan hända då? kan man paja kastrullen? Eller tom spisen?
Har själv en lackerad, oval kastrull (heter något speciellt) och den funkar hur bra som helst. Brukar laga chili con carne och andra grytor i den. Lacken har dock skrapats bort på vissa ställen då jag använt metallredskap för att röra om med.
Så undvik helst dessa redskap och använd något i plast istället.
Och ja, den tål givetvis värme på både spisplattor och i ugn.
oj jag uttryckte mig nog lite luddigt Jag menar att kastrullen e lackad i botten fast på undersidan, utsidan, den delen som är mot själva plattan. Det är det som är så konstigt!
så att den är emaljerad på undersidan är normalt? slits det bort med tiden för att sedan bli svart?
Alltså, det är en helt vanlig gjutjärnspanna under det du kallar "lacken" Om du är rädd om den och inte repar den emaljerade ytan så kommer den att hålla sig så under väldigt lång tid. Undvik metallredskap och handdiska den, så kommer du att inse att en emaljerad gryta är en mycket trevlig kompis att ha i köket.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!