• 1
  • 2
2011-08-05, 01:11
Medlem
Hej!

Jag ska spela in en skiva hemma. Däremot så gör jag som de flesta misstag när jag spelar. Jag har hört att professionella spelar in två gånger och sedan "plockar ut" det bästa.

Försökte göra detta med Audacity men det gick ju inte alls bra. Kopierade från ena, tog bort ungefär* lika stort intervall på den andra och klistrade in.

*Problemet är att man kan inte göra det exakt, vilket gör att hela låten hamnar ur synk!

Någon som vet ett program man kan göra såhär med? Eller om ni har andra tips på hur man kan göra för att slippa fel i inspelningen. För övrigt handlar det om bas och gitarr.
Citera
2011-08-05, 01:15
Medlem
diemydarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaskeradMannen
Hej!

Jag ska spela in en skiva hemma. Däremot så gör jag som de flesta misstag när jag spelar. Jag har hört att professionella spelar in två gånger och sedan "plockar ut" det bästa.

Försökte göra detta med Audacity men det gick ju inte alls bra. Kopierade från ena, tog bort ungefär* lika stort intervall på den andra och klistrade in.

*Problemet är att man kan inte göra det exakt, vilket gör att hela låten hamnar ur synk!

Någon som vet ett program man kan göra såhär med? Eller om ni har andra tips på hur man kan göra för att slippa fel i inspelningen. För övrigt handlar det om bas och gitarr.
Cubase, där kan du även spela ex fyra takter och sen kopiera och klistra hur många loopar du vill.
Citera
2011-08-05, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diemydarling
Cubase, där kan du även spela ex fyra takter och sen kopiera och klistra hur många loopar du vill.

Hej Döden! Tack för svaret, skulle du kunna förklara snabbt mer utförligt hur du menar? Spela fyra takter och klistra loopar säger mig inte så mycket.
Citera
2011-08-05, 01:26
Medlem
diemydarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaskeradMannen
Hej Döden! Tack för svaret, skulle du kunna förklara snabbt mer utförligt hur du menar? Spela fyra takter och klistra loopar säger mig inte så mycket.
Exempelvis om du ska spela ett riff åtta gånger i rad, så räcker det att du spelar riffet en gång sen kan du dubblera det riffet hur många gånger du vill genom att kopiera och klistra. Det är egentligen enklare än så man markerar bara riffet och trycker på dubbleratangenten då klistrar den in riff på riff. Men när du gör riffet måste du spela med medföljande klickljud som håller takten.
Citera
2011-08-05, 01:32
Medlem
diemydarlings avatar
Borde ju funka på ditt program med men det verkar som du försöker spela in utan klickljud? Det går nog inte så bra.
Citera
2011-08-05, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diemydarling
Borde ju funka på ditt program med men det verkar som du försöker spela in utan klickljud? Det går nog inte så bra.

Jo då, jag spelar in med metronom. Men folk hör väl om jag kopierat samma riff! Det är rå black metal det handlar om så att kopiera riff är inte på tal.

Vad jag vill är alltså att jag ska kunna spela in samma låt två gånger, och sedan ta den som låter bäst, och byta ut de ruttna delarna där mot vad som samtidigt är på det andra spåret.

Hänger du med?

http://img13.imageshack.us/img13/5958/heroinist.png <- en bild som visar hur jag menar.
Citera
2011-08-05, 02:08
Medlem
Uppgradera din DAW. Kan man inte göra något så simpelt som detta så är det inget bra program du kör med. Eller så klipper du bara dåligt. Men det är absolut inget svårt. Du gör precis som på bilden du länkade. Klipp med saxen och ersätt.

Om du kör logic är det bara att dra en loop och spela in om och om igen tills man är nöjd (Detta är säkert inget speciellt för Logic). Allting hamnar sedan i en folder där du kan välja ut de bästa tagningarna.
Citera
2011-08-05, 02:11
Medlem
diemydarlings avatar
Du borde kunna ställa in hur du vill att delarna ska klippas, om det ska klippas efter tidslängd eller om det ska klippas efter bitlängd.

Nä, ska jag orka festa imorgon så blir det nattmössa på nu. Lycka till!
Citera
2011-08-05, 10:23
Medlem
Det behöver inte alls vara så enkelt som dom skriver i tråden, allt handlar ju om hur perfekt du spelar in det, därför finns audioquantize och timestretch/flextime i Logic t.ex.

Kolla in denna t.ex mycket nyttig teknik http://www.youtube.com/watch?v=fgizL...eature=related

Sen denna om audio takes http://www.youtube.com/watch?v=Yjk-WZztMLY

Flextime http://www.youtube.com/watch?v=NSALHq4eIPE

Grejen med att bara ta audiotakes som en del nämnt här och sen klippa som du visa på din bild betyder ju att du kan vara hur offbeat som helst och måste sitta och småpilla i oändlighet och inte ens då kanske du är säker på att det är optimalt tight. Om du börja spela en take tidigare eller senare än den andra så kommer inte det klippet du gör passa ihop med den andra rythmen du klipper in den vid.

Därför finns det audioquantize och annat bra i Logic, givetvis har Pro-tools, cubase, Cakewalk sonar, Ableton och dom programmen sina versioner av detta med. Jag tror dock FL har minst av dessa funktionerna då det är mer elektroniskt inriktat och jag vet den har timestretch men det skiljer sig en hel del från audioquantize. Timestretch fixar tempot hos en loop, vi säger ditt projekt går i 120 bpm, du slänger in en loop som går i 125 bpm, då timestretchar du den så den passar ditt projekt.

Om du däremot spelar din gitarrdel otakt så kvittar det hur mycket du timestretchar, det kommer vara otakt ändå bara annat tempo. Därför är audioquantize och justera audio transients så dom ligger där dom ska ditt bästa val i detta fallet. Eller som den andra videon visa att du låter logic puncha in vid stället där det låter knas och du spelar bara om det.
Citera
2011-08-05, 14:01
Medlem
Tack för alla svar! Hittade ordet för det jag sökte, overdubbing.
Citera
2011-08-05, 15:05
Medlem
Protheuss avatar
Man spelar in tills man har ett spår som låter absolut perfekt som man vill ha det. Musik är en konstform, du lär ju veta hur du vill ha det.
Citera
2011-08-05, 15:15
Medlem
diemydarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Protheus
Man spelar in tills man har ett spår som låter absolut perfekt som man vill ha det. Musik är en konstform, du lär ju veta hur du vill ha det.
Jo men han ville ju att det perfekta spåret skulle synka med det han spelat in tidigare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in