2011-08-04, 23:34
Medlem
Är så att jag försökt att cracka ett program ( komma förbi registreringen med key osv..)
med hjälp av OllyDbg.
är inte alls insatt i att cracka program osv så jag tänkte be om lite tips här?

är total nybörjare men har förstått efter nån timmes letande och test att man skall söka i olly efter felmeddelandet man får upp när man skriver in fel key till att börja med.
men redan där skiter det sig!
problemet är att jag hittar inte felmeddelandet i olly

Programmet heter Nistune.
Finns att tanka på http://www.nistune.com/support-downloads.php

Sen finns det olika licenser i programmet man kan låsa upp.
och det är "Tuner license" jag vill åt inne i programmet men hittar inget om den heller

All hjälp är guld värd! sitter fast just nu!

Mvh
Citera
2011-08-05, 00:21
Medlem
Qweasd123s avatar
Det går inte att lokalisera "Key" genom en textsträng, men det finns andra sätt att göra det på.

Dock är jag inte riktigt säker på hur.
Citera
2011-08-05, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motec
är total nybörjare men har förstått efter nån timmes letande och test att man skall söka i olly efter felmeddelandet man får upp när man skriver in fel key till att börja med.
men redan där skiter det sig!
problemet är att jag hittar inte felmeddelandet i olly
Jag tror idén är att du i debugläget ska befinna dig i den funktion som validerar strängen du matade in. Om det hade varit enklast möjliga validering, hade du kanske sett en sträng som hade kunnat användas. Men det är inte säkert att alla program gör en så enkel validering. Det är alltså inte självklart att du kan cracka ett program på det viset.
Citera
2011-08-05, 03:11
Medlem
wgets avatar
Orkar inte kolla efter men programmet kan också vara packat, du måste alltså unpacka det för att komma åt vissa funktioner i programmet som du inte gör annars, t.ex den funktionen som kollar om nyckeln stämmer.
Citera
2011-08-05, 10:21
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wget
Orkar inte kolla efter men programmet kan också vara packat, du måste alltså unpacka det för att komma åt vissa funktioner i programmet som du inte gör annars, t.ex den funktionen som kollar om nyckeln stämmer.

Jag kollade igår kväll, ser inte ut att vara packat alls. Däremot har den antidebug kod och verkar upptäcka Olly för jag får då process terminated så fort jag försöker attacha Olly. Provade med Phant0m samt några andra plugin som bl.a hookar IsDebuggerPresent, GetTickCount samt lite annat smått och gott men med samma resultat i slutändan.
Citera
2011-08-05, 10:25
Bannlyst
Jättekul med lite RE på Flashback!!
Du måste lära dig MUP först om filen är packad. Använd PEiD för att avgöra det.
Sen att Olly blir detected finns det en bra lösning på; Stealth64.

Jag ska se vad jag kan göra
Citera
2011-08-05, 13:52
Medlem
Chevrons avatar
Du skulle väl även kunna kolla om det finns några WinApi-anrop i närheten. T.ex GetDlgItem för att hämta ev. serial number som du skrivit in
Citera
2011-08-05, 14:14
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RebeccaBlack
Jättekul med lite RE på Flashback!!
Du måste lära dig MUP först om filen är packad. Använd PEiD för att avgöra det.
Sen att Olly blir detected finns det en bra lösning på; Stealth64.

Jag ska se vad jag kan göra

Såja, nu funkar det bättre

@TS: REG_DLG_FAILED är vad du ska söka på för att hitta felmeddelandet du får när du försöker registrera. Kolla i translation_english.ini som ligger i Nistune\Translation.
Citera
2011-08-05, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Du skulle väl även kunna kolla om det finns några WinApi-anrop i närheten. T.ex GetDlgItem för att hämta ev. serial number som du skrivit in
Bra idé! 0x7E37436E @ USER32.DLL är GetDlgItem

EDIT: Rekommenderar även Filemon 7.0 som listar alla processer i realtid och vad de gör. Blir lättare att analysera vad programmet gör då.
Senast redigerad av RebeccaBlack 2011-08-05 kl. 14:19.
Citera
2011-08-07, 14:50
Medlem
Okej!

Jag tappade bort mig vid andra inlägget ungefär

Ni har alltså lyckats att öppna programmet?
Jag är totalt nybörjare och det krävs verkligen mycket läsning för att förstå allt.
men ändå vet man inte vad man håller på med

Jag har hittat REG_DLG_FAILED nu men vad är det jag skall göra sedan?
misstänker att man skall ändra siffrorna och koderna till samma som 005E8900=Nistune.005E8900 (ASCII "REG_DLG_SUCCESS")

Eller är jag helt ute och cyklar igen?
Citera
2011-08-07, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av motec
Jag har hittat REG_DLG_FAILED nu men vad är det jag skall göra sedan?
misstänker att man skall ändra siffrorna och koderna till samma som 005E8900=Nistune.005E8900 (ASCII "REG_DLG_SUCCESS")
hmm, jag har hittat samma adress och ville ändra den. Jag har testat med att ändra till NOP (inget) men programmet fungerar då inte. Jag har även testat att ändra REG_DLG_FAILED till REG_DLG_SUCCESS
men inget händer. Ganska så säker på att det finns ett API-anrop men denna typ av API har jag aldrig stött på. Jag ska försöka hitta vilket API-anrop det är som ställer till det för mig
Har faktiskt klurat en hel del på detta program..
Citera
2011-08-07, 15:04
Medlem
Hehe, så typiskt att man som nybörjare skall ha ett sånt svårknäckt program
Hoppas du får det att funka, lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto