Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
1. Planeter verkar oftast finnas runt stjärnor. Detta talar för att planeter bildas runt stjärnor, troligen i stjärnans barndom; och inte som slutprodukt av en döende stjärna. Den idag mest accepterade teorin är som tidigare sagts i tråden att planeter skapas i en skiva av stoft och gas runt en ung stjärna, allt eftersom partiklar i skivan klumpar ihop sig till större enheter.
2. När en stjärna som solen dör blir den som sagt en vit dvärg. En vit dvärg är en kropp som kollapsat under sin egen gravitation så att tätheten blir så hög att elementarpartiklarna blir degenererade (= de knös ihop i olika energinivåer för att de ligger för nära varandra för att kunna uppta samma energinivå). Strålningen från en vit dvärg är huvudsakligen termisk svartkroppsstrålning (dvs värmestrålning på grund av att den vita dvärgen har en hög temperatur). Så småningom (efter biljontals år, dvs länge än universums nuvarande ålder) kommer den slutligen att svalna och bli en svart dvärg, dvs en klump av kall degenererad materia. Detta är en otroligt tät kropp som man inte kan likna vid en planet. Det finns inget sätt som denna skulle kunna bli en stjärna på igen, den är kall och tät.
Jag har varit på landet och har inte haft tillgång till internet. Men är nu tillbaka till "civilisationen".
Tack för svar! Jag håller ff envist kvar vid teorin, men jag kan ändra mig.
Du skriver att det blir en klump av kall tät degenererad materia. Vet man vad den degenererade
materian består utav? (kompakt av neutroner?)
Det finns kanske något utifrån som samspelar med en "död" stjärna och kan trigga igång reaktioner
som leder till att den åter igen blir bebolig.
Jag tänker på hur vår sol och jorden påverkas utav varandra. När solen tex har mycket solfläckar
och aktivitet så värms jorden upp och den kosmiska strålningen till jorden minskar samt(prod av
kol 14 minskar). När det är mkt solaktivitet så ökar ju också den seismografiska aktiviteten och jag
ser ett samspel där.
Sedan i en annan tråd så skrev någon att jordens massa var tillräcklig för att skapa en kärnreaktion
och då ser jag även möjligheten till en starkt upphettad planet. Vilken massa säger man som behövs
för att skapa en kärnreaktion?