2011-08-04, 20:03
Medlem
TheMoslans avatar
Vet ni om några debutanter som är riktigt gamla..?

Den enda jag kommer på spontant är: Jonas Jonasson, författaren till Hundraåringen..., han var väl ganska gammal med tanke på att han varit helt anonym i de litterära kretsarna innan. Ett ganska dåligt exempel kanske, han är ju inte ens över femtio...
Citera
2011-08-04, 20:22
Medlem
Turist i tidens avatar
Roland Schütt var 76 år när han debuterade.
Citera
2011-08-04, 22:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Harry Bernstein romandebuterade vid 96 års ålder.

https://secure.wikimedia.org/wikiped...arry_Bernstein

Han skrev sammanlagt 3 böcker innan han dog.
Citera
2011-08-05, 12:06
Medlem
Popkes avatar
Hur gammal menar du med gammal? William Golding var 43 när han debuterade med Lord of the flies, vilket jag själv tycker är ganska sent.
Citera
2011-08-05, 14:27
Medlem
SilverTips avatar
Henri-Pierre de Roche, lebeman och slarver, var 74 när han debuterade med Jules et Jim..
Men boken blev berömd först efter hans död, i och med att den filmatiserads av Truffaut.
Jag vill minnas att han innan han dog blev informerad om att Jeanne Moreau skulle spela huvudrollen i den planerade filmatiseringen, och att detta gladde honom.
Senast redigerad av SilverTip 2011-08-05 kl. 14:37.
Citera
2011-08-05, 15:26
Medlem
Weejays avatar
Claude Choules var väl 108 år när han debuterade med "The Last of the last" om jag minns rätt
Citera
2011-08-07, 12:51
Medlem
TheMoslans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popke
Hur gammal menar du med gammal? William Golding var 43 när han debuterade med Lord of the flies, vilket jag själv tycker är ganska sent.

Håller med... hör väl inte till vanligheterna att debutera efter fyrtio.

Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Claude Choules var väl 108 år när han debuterade med "The Last of the last" om jag minns rätt
Det var gammalt! Man kanske borde läsa den och se ifall det är några speciella insikter gubben hade
Citera
2011-08-07, 21:35
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMoslan
Håller med... hör väl inte till vanligheterna att debutera efter fyrtio.

Det var gammalt! Man kanske borde läsa den och se ifall det är några speciella insikter gubben hade

Det är en intressant bok; Choules var ju den siste bekräftade överlevande soldaten som deltagit i både första och andra världskriget. BOken handlar om hans liv.
Citera
2011-08-08, 23:02
Medlem
litteraturfantasts avatar
Sidney Sheldon debuterade när han var 50+, och han fick väl nästan ihop 20 böcker till slut, bästsäljare efter bästsäljare.
Citera
2011-08-09, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popke

Du har nog fel där, jag har hört siffror på att för svenska debutanter är snittet 36 år för män och 38 år för kvinnor, så 43 är ingen anmärkningsvärd ålder.
Citera
2011-08-11, 23:27
Medlem
Sandozs avatar
Dorothea Tanning, som uppnår den aktningsvärda åldern 101 om ett par veckor, skrev visserligen sin enda roman Avgrund 1947, men den utkom först trettio år senare när författarinnan nått pensionsåldern.

Giuseppe Tomasi di Lampedusa arbetade en stor del av sitt sextioåriga liv med sin enda roman Leoparden. Den antogs av ett förlag först efter författarens död.
Senast redigerad av Sandoz 2011-08-11 kl. 23:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in