2011-08-04, 16:16
Medlem
Hej för ett par dagar sedan tvättade jag en kudde, men på något sätt blev den inte helt torr inuti så vattnet verkar ha "ruttnat" inuti, när det händer så börjar det lukta om den. Och nu har den lukten/bakterierna spridit sig ner till skummgummimadrassen under just där kudden legat. Lakan, och själva överdraget till madrassen kanm jag tvätta men just själva gummimadrassen går inte att tvätta, för den skulle troligtvis smälta, om jag fick in den i tvättmaskinen (vilket jag inte får).

Kvarvarande alternativ är att blanda till vatten och klorin och spraya rikligt, sen låta torka.
Eller spraya med väteperoxid.

Vad blir bäst? Klorin är väl något salt va? Blir det kvar pulver när det torkar? Tål skumgummi klorin? Tänkbart blandningsförhållande?

Väteperoxid, vilken styrka behöver man minst? Det ska bara bli vatten och syre av det när det torkar, stämmer det?
Tål skumgummi väteperoxid?

Andra förslag?
Citera
2011-08-04, 16:23
Medlem
Carl Serungs avatar
Spraya på yocoair!
http://www.luktfritt.nu/

Fixar det på nolltid!
Citera
2011-08-04, 21:36
Medlem
wääuus avatar
Troligtvis kan både klorin och väteperoxid skada skumgummit. Det kan troligtvis bli lite hårt och smuligt kanske. Klorin är troligtvis mer aggressivt, eftersom det är starkt basisk vilket gummi sällan gillar. Men en svag väteperoxidlösning runt 3 % gör säkert jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in