• 1
  • 2
2011-08-06, 01:44
Medlem
FB05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittTredjeKonto
Alltid bra att inleda tal med något som fångar publikens intresse, lite grovt är ok.

Du kan alltid testa en klassiker som, Damer och herrar, ni kanske kommer hit och ler, skrattar och har roligt, men nu ska jag berätta för er, att detta en oturens dag, något hemskt har precis skett! *kort tystnad* numera är nämligen Anna av marknaden! Men som tur är handlar inte denna dagen om mig utan om min vän Bosse.

hmm, inte den bästa formuleringen men du kan leka lite med tanken, antingen att du tycker det är synd att hon är av marknaden eller att världens kvinnor har otur då raggarbosse har funnit sin rätta.
Jag ska ha det i åtanke.

Citat:
Ursprungligen postat av FB05
Någon som har tips på hur brudparet kan utannonseras för första gången, när blomblad ska kastas på dem?
Tillåt mig presentera dagens huvudpersoner, det senaste tillskottet till kärlekshimmelen – nygifta Bosse och Anna

Tankar kring ovanstående, någon?
Citera
2011-08-06, 01:47
Medlem
MittTredjeKontos avatar
Citat:

Tillåt mig presentera dagens huvudpersoner, det senaste tillskottet till kärlekshimmelen – nygifta Bosse och Anna

Tankar kring ovanstående, någon?

Tumme upp för den meningen!

Brukar du hålla tal, vad har du för taktik när det gäller att komma ihåg allt, använder du dig av flera små lappar etc?

Lycka till imorgon!
Citera
2011-08-06, 01:59
Medlem
FB05s avatar
Citat:
Tumme upp för den meningen!

Brukar du hålla tal, vad har du för taktik när det gäller att komma ihåg allt, använder du dig av flera små lappar etc?

Lycka till imorgon!
Tack!

Jag kan inte direkt påstå att jag är en van talhållare. Förutom talet till brudparet som jag har nedskrivet på ett papper så ska jag skicka de övriga, mindre talen till min mobil per e-post. Varje mindre tal kommer ha tidpunkten för talet som ämnesrubrik på e-posten. På så sätt hinner jag förbereda mig lite innan, och jag kommer kunna se vilka mail/tal som redan är hållna.

Tack!

P.S De flesta talen - huvudtalet undantaget, på grund av en alltför omfattande text - kommer att hållas på både svenska och engelska.
Citera
2011-08-06, 03:17
Medlem
MittTredjeKontos avatar
Citat:
Tack!

Jag kan inte direkt påstå att jag är en van talhållare. Förutom talet till brudparet som jag har nedskrivet på ett papper så ska jag skicka de övriga, mindre talen till min mobil per e-post. Varje mindre tal kommer ha tidpunkten för talet som ämnesrubrik på e-posten. På så sätt hinner jag förbereda mig lite innan, och jag kommer kunna se vilka mail/tal som redan är hållna.

Tack!

P.S De flesta talen - huvudtalet undantaget, på grund av en alltför omfattande text - kommer att hållas på både svenska och engelska.

hm, vi var på ett bröllop där halva släkten var svensk, och halva från ett annat land (engelsktalande)

då hölls de talen som gick att översätta på engelska, och de med mycket skämt i (som pga av humorn inte gick att översätta) hölls på svenska. Ser ingen anledning att hålla tal två gånger då alla svenskar utom barnen bör kunna engelska.

Skulle jag få höra ett tal två gånger skulle jag tröttna, antar det gäller för de flesta. Kör bara ett tal en gång..

Förbered även tid i slutet av middagen för "oförberedda tal" eller folk som glömt att anmäla sig till dig, de dyker alltid upp och kan bestå av allt från 5 minuters fyllesvammel till simpla skålar.
Citera
2012-08-16, 16:58
Medlem
Psyko Dads avatar
Lånar tråden & tar tacksamt emot lite tips & råd eftersom jag aldrig talat på bröllop så detta blir debut men jag håller gärna talet kort & utan plumpa skämt & inget sentimentalt tjafs heller.
Citera
2012-08-17, 06:53
Medlem
borrizs avatar
Citat:
hm, vi var på ett bröllop där halva släkten var svensk, och halva från ett annat land (engelsktalande)

då hölls de talen som gick att översätta på engelska, och de med mycket skämt i (som pga av humorn inte gick att översätta) hölls på svenska. Ser ingen anledning att hålla tal två gånger då alla svenskar utom barnen bör kunna engelska.

Skulle jag få höra ett tal två gånger skulle jag tröttna, antar det gäller för de flesta. Kör bara ett tal en gång..

Förbered även tid i slutet av middagen för "oförberedda tal" eller folk som glömt att anmäla sig till dig, de dyker alltid upp och kan bestå av allt från 5 minuters fyllesvammel till simpla skålar.
Bara det inte blir för mycket av ett språk som vissa inte förstår. Alla som har släkt/vänner i olika länder vet att detta inte kan undvikas. Glöm inte att oftast finns det någon hjälpsam som kan översätta i efterhand och det är enbart av godo ifall gäster från olika "sidor" talar med varandra.
Hörde att Hasse Alfredsson vid ett tillfälle höll ett tal på latin vid en tillställning i Lund. De som kunde latin grät av skratt, emedan övriga mest undrade vad som stod på.
Citera
2013-06-02, 16:06
Medlem
Pelikan17s avatar
Skall tydligen hålla tal för morsan och hennes kille. Förväntas det att jag skall hålla ett långt tal?
Citera
2013-06-03, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelikan17
Skall tydligen hålla tal för morsan och hennes kille. Förväntas det att jag skall hålla ett långt tal?

Eftersom det är din mor så förväntas du säga något mer än "grattis morsan!" Dock brukar det sällan vara ett stort problem att ha ett lite kortare tal så länge det är någorlunda kärnfullt. Det är mycket tristare med olidligt långa tal, gärna lästa innantill. Den senare sorten är förbehållet brudparets föräldrar, tycker jag. (Det hör liksom till att de ska mala på ett tag.)

För din del skulle jag säga att en minut eller så kan du nog komma undan med. (Man hinner inte säga mycket på en minut om man ska vara tydlig.) Om du har något särskilt gulligt, skojigt eller charmerande minne av brudparet är det ett utmärkt tillfälle att dela med dig av det. Annars brukar det vara lugnt så länge man är lättsam och positiv.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in