2011-08-04, 13:25
Medlem
Rickaards avatar
Som rubriken lyder, varför är de så nöjda över att de har skurit sig själva över handleden?
De första gångerna jag såg personer med ärr över hela handleden mådde jag lite illa inombords. Jag tyckte synd om personen i fråga. Det var någon slags aura av tragik och ångest som lyste runt henne eller honom.

Nu har den känslan bytts ut mot irritation då jag märkt hur många Emos som verkligen vill visa upp sina ärr som om det vore en guldmedalj av något slag.
Jag jobbar i en butik där det främst är tjejer som handlar och mängden ärrbeklädda handleder jag ser på en vecka kan inte räknas på tio fingrar (med risk för en liten överdrift).

Det är absolut inte så att jag ser ned eller tycker illa om dessa personer, jag undrar bara varför de så gärna vill visa upp sina skadade handleder för alla andra. Det spelar ingen roll vilket plagg de har på överkroppen, ärmarna är alltid uppvikta.

Det som ska diskuteras: Varför är de så nöjda? Är de nöjda? Varför vill de så gärna visa upp sina handleder?
Citera
2011-08-04, 13:36
Medlem
Pwndcak3s avatar
Dessa personer som skadar sig själva lider ju oftast av något. Det finns alltid en orsak. I detta fall kan jag tänka mig att de inte känner att de får tillräckligt med kärlek, omtanke eller uppmärksamhet. Att visa upp sina ärr fungerar för dem som ett sätt att få den uppmärksamhet och den empati de saknar. De njuter av att veta att någon tycker synd om dem.
Citera
2011-08-04, 13:36
Medlem
lundagrens avatar
Att dom skär sig är ju redan från början för uppmärksamhet, klart dom då visar upp 'ärren, det ger ju ännu mer. T ex så startar ju du denna tråden.
Citera
2011-08-04, 13:40
Medlem
Rickaards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Att dom skär sig är ju redan från början för uppmärksamhet, klart dom då visar upp 'ärren, det ger ju ännu mer. T ex så startar ju du denna tråden.

Touché.
Citera
2011-08-04, 13:55
Bannlyst
Jag har ganska ärrbeklädda armar. Men det kommer från fyllelekar som har spårat ur lite och man sitter o skär sig med colaburk och häller allt möjligt i såren. Jag skäms som fan när jag går utan långärmat eftersom att man får rätt dömande blickar.

Några av de du ser kanske har fått sina ärr på samma sätt som jag så dom inte alls söker uppmärksamhet.
Citera
2011-08-04, 13:56
Bannlyst
Fast det är ju inte bara Emo's som skär sig, de flesta är ju fjortisar som känner sig nedvärderade av samhället och omgivningen de befinner sig i. Dessutom är emo en musikstil och inte en persongrupp.

OnT: Jag antar att de är nöjda eftersom de står ut från den övriga populationen, de är egna så att säga. De söker uppmärksamhet men på fel sätt.
Men en sak fattar jag inte? Om de tycker att världen är piss och vill begå självmord, varför skär de då inte ett snitt rakt över hela underarmen? Istället för bara handleden? De blöder kraftigare och dör nog snabbare. Men de vill inte dö utan vill bara ha uppmärksamhet. Idioter enligt min åsikt.
Citera
2011-08-04, 14:04
Medlem
Rickaards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headpiker
Fast det är ju inte bara Emo's som skär sig, de flesta är ju fjortisar som känner sig nedvärderade av samhället och omgivningen de befinner sig i. Dessutom är emo en musikstil och inte en persongrupp.

OnT: Jag antar att de är nöjda eftersom de står ut från den övriga populationen, de är egna så att säga. De söker uppmärksamhet men på fel sätt.
Men en sak fattar jag inte? Om de tycker att världen är piss och vill begå självmord, varför skär de då inte ett snitt rakt över hela underarmen? Istället för bara handleden? De blöder kraftigare och dör nog snabbare. Men de vill inte dö utan vill bara ha uppmärksamhet. Idioter enligt min åsikt.

Jo, där har du ju rätt, det är lätt att glömma bort att Emo faktiskt är en musikstil. Jag generaliserar ofta och sätter Emo-stämpel på alla vilsna fjortisar.

Ja men det där med uppmärksamhet förstår jag inte riktigt. Ingen vill väl ha sån slags uppmärksamhet, "Titta, fyfan vad hennes armar är vidriga" eller är all slags uppmärksamhet bra?
Citera
2011-08-04, 14:11
Medlem
Jag hade en period för några år sen då jag skar mig, har väl ganska mkt ärr fast de har bleknat ganska kraftigt. När jag skar mig var det för att komma över ångest inte för uppmärksamhet, nej alla skär sig inte för uppmärksamheten era idioter. Under den tiden gömde jag alltid mina armar, hade långärmat hela sommrarna och när jag praktiserade på äldreboende fast man inte ens fick.

Nu för tiden är det som sagt bara bleknande ärr som jag inte ens tänker på, vill jag ha långärmad med uppkavlade armar så har jag det. Jag tycker att det är skönt att ha så på hoodtröjor så jag har det ganska ofta. Om jag vill klä mig på ett visst sett så gör jag det och tänker inte längre att åh nej tänk om någon ser mina ärr, jag bryr mig inte. Sen om någon tycker jag söker uppmärksamhet för att jag ofta går med uppkavlade armar så får dom göra det, de rör mig inte i ryggen om jag ska va ärlig
Citera
2011-08-04, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rickaard
Jo, där har du ju rätt, det är lätt att glömma bort att Emo faktiskt är en musikstil. Jag generaliserar ofta och sätter Emo-stämpel på alla vilsna fjortisar.

Ja men det där med uppmärksamhet förstår jag inte riktigt. Ingen vill väl ha sån slags uppmärksamhet, "Titta, fyfan vad hennes armar är vidriga" eller är all slags uppmärksamhet bra?
Jag förstår det, för ingen verkar längre komma ihåg att Emo är en musikstil. Inte ens dagstidningarna, kan inte ge en bra källa just nu men har läst det någonstans.

Men det är just det; de har sjunkit såpass lågt inom sig själva att de tror att genom att skära sig i handleder och fotleder så kommer människor att tycka synd om dem, och då får de uppmärksamhet. Kanske inte genast och kanske inte uppskattad men ändå - uppmärksamhet. Vilket de hela tiden suktar efter.
Citera
2011-08-04, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av headpiker

Alltså snälla ALLA VET DET. Det finns inte en jävel som missat det lilla du men man kan använda det som slang. Åh blir så irriterad på alla som ALLTID ska komma med det där. Emo använder folk som slang för folk som skär sig precis som vissa säger att man är cp när man gör något konstigt eller har damp när man är hyper typ. Så lägg ner snälla och tro inte att du just upplyste folk med en vetskap som gått dom förbi.
Citera
2011-08-04, 14:16
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marshemi
Jag hade en period för några år sen då jag skar mig, har väl ganska mkt ärr fast de har bleknat ganska kraftigt. När jag skar mig var det för att komma över ångest inte för uppmärksamhet, nej alla skär sig inte för uppmärksamheten era idioter. Under den tiden gömde jag alltid mina armar, hade långärmat hela sommrarna och när jag praktiserade på äldreboende fast man inte ens fick.

Nu för tiden är det som sagt bara bleknande ärr som jag inte ens tänker på, vill jag ha långärmad med uppkavlade armar så har jag det. Jag tycker att det är skönt att ha så på hoodtröjor så jag har det ganska ofta. Om jag vill klä mig på ett visst sett så gör jag det och tänker inte längre att åh nej tänk om någon ser mina ärr, jag bryr mig inte. Sen om någon tycker jag söker uppmärksamhet för att jag ofta går med uppkavlade armar så får dom göra det, de rör mig inte i ryggen om jag ska va ärlig

Om det inte va för uppmärksamhet, varför skar du dig då i armarna där det syns och inte på låren eller fötterna?
Citera
2011-08-04, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Om det inte va för uppmärksamhet, varför skar du dig då i armarna där det syns och inte på låren eller fötterna?

Jag gjorde det också fast jag tyckte de va lättare att skära i armen. Plus att det blödde mer och jag älskade att se när det blödde mkt (ja jag hade grova psykiska problem som jag kommit över nu hehe). Dessutom kom jag på att folk ändå skulle se de om jag badade eller något och jag trodde att folk skulle dömma mig ännu mer då eftersom det är vanligare med folk som har ärr på armarna. Såg ingen anledning till att skära där helt enkelt då de inte heller skulle gå att dölja jämt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in