• 1
  • 2
2011-08-04, 12:43
Medlem
Edmund Husserl anses vara vara fadern till den moderna fenomenologin som tillsammans med den analytiska filosofin dominerade under 1900-talet. Bgge strmningar har sitt ursprung frn senare delen av 1800-talet. Husserl har efter sin dd lmnat med sig en hel del manuskript, artiklar och bcker som har med fenomenologin i sig att gra, samt metodiken som han fresprkade fr.

r det ngon som har en faktiskt erfarenhet av den hr metodiken? dvs, r det ngon som har utvat den eller ej?

Vad vet ni om den fenomenologiska metoden?
Citera
2011-08-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qouipat
Edmund Husserl anses vara vara fadern till den moderna fenomenologin som tillsammans med den analytiska filosofin dominerade under 1900-talet. Bgge strmningar har sitt ursprung frn senare delen av 1800-talet. Husserl har efter sin dd lmnat med sig en hel del manuskript, artiklar och bcker som har med fenomenologin i sig att gra, samt metodiken som han fresprkade fr.

r det ngon som har en faktiskt erfarenhet av den hr metodiken? dvs, r det ngon som har utvat den eller ej?

Vad vet ni om den fenomenologiska metoden?

Jag har inte ngon vidare utbildad/legitimerat kunskap eller "erfarenhet". Det verkar som att du har en hemuppgift eller liknande dr. Jag ser fenomenologin som en fokus p hur vi faktiskt upplever vrlden istllet fr den mer "insnade" rationalismen som betnker mer och mer abstrakta [teorier] om de frhllanden som verkar p vr omvrld. Det r delvis en filosofi som lgger vikt p att studera "the structure of experience" i sig.
Husserls fenomenologi tar sig inte helt och hllet loss frn det kartesiska subjektet dremot. Dr har Heidegger en del att sga.
Fenomenologin har vxt inom psykologin dessutom. Med terapeut inriktning i vissa avseenden.
Citera
2011-08-05, 07:35
Medlem
Njae, hemuppgift r det inte per den vanliga definitionen
Jag hller p och hobbyforskar om Husserl p fritiden, vilket gr mig nyfiken om det faktiskt r ngon som har praktiserat hans principer i verkligheten eller ej.

Mycket av det du skriver kan jag ocks relatera till: det sgs ju att Husserl under sin tid som professor i Freiburg, bad en av sina lrjungar att studera och dessutom frelsa om en brevlda under 6 mnader! ven i det sammanhanget tror jag att de praktiserade den fenomenologiska attityden, dvs. att inte blanda in ngra reduktionistiska inslag, utan hellre fokusera p "tingens essens" (brevldans innersta vsen).

Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Jag har inte ngon vidare utbildad/legitimerat kunskap eller "erfarenhet". Det verkar som att du har en hemuppgift eller liknande dr. Jag ser fenomenologin som en fokus p hur vi faktiskt upplever vrlden istllet fr den mer "insnade" rationalismen som betnker mer och mer abstrakta [teorier] om de frhllanden som verkar p vr omvrld. Det r delvis en filosofi som lgger vikt p att studera "the structure of experience" i sig.
Husserls fenomenologi tar sig inte helt och hllet loss frn det kartesiska subjektet dremot. Dr har Heidegger en del att sga.
Fenomenologin har vxt inom psykologin dessutom. Med terapeut inriktning i vissa avseenden.
Citera
2011-08-07, 22:22
Medlem
Dasein08s avatar
Har hllt p mycket med fenomenologisk metod inom samhllsvetenskap. Nr man arbetar utifrn en fenomenologisk metod fr man mnga "aha-upplevelser" - man brjar se p problem utifrn olika perspektiv. Det som blir svrt r att omstta analyserna till ngot som man faktiskt har nytta av. Analyserna blir ofta p en vldigt abstrakt niv.
Citera
2011-08-09, 10:10
Medlem
Det lter mkt intressant detta! Har du ngra konkreta exempel?

Citat:
Ursprungligen postat av Dasein08
Har hllt p mycket med fenomenologisk metod inom samhllsvetenskap. Nr man arbetar utifrn en fenomenologisk metod fr man mnga "aha-upplevelser" - man brjar se p problem utifrn olika perspektiv. Det som blir svrt r att omstta analyserna till ngot som man faktiskt har nytta av. Analyserna blir ofta p en vldigt abstrakt niv.
Citera
2011-09-12, 08:51
Medlem
Fenomenologin har en betydligt starkare stllning p den Europeiska kontinenten n vad den kommit att f hr i Sverige.

Den r, nd, p stark frammarsch och tillmpas flitigt i , exempelvis, vrdetik.

Inom vrdetik r det viktigare att se patienten som ett fenomen (ett fenomen av mnskligt subjekt; "Nisse Nilsson med levercirrosen" dr hela fenomenet Nisse Nilsson tas med i "berkningen").

Detta str mot det traditionella medicinskt-positivistiska synsttet ("levercirrosen p sal 15" dr man kategoriserar patienterna efter deras medicinska problem i naturvetenskapliga aspekter, utan att se denna patient som en hel mnniska; fenomenet mnniska).

Livsvrldsbegreppet r en annan viktig komponent i fenomenologin som ocks r ett anvndbart verktyg i vrdetisk forskning, utbildning och givetvis, tillmpning.
Citera
2011-09-12, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasein08

Nja jag skulle sga att man har "nytta" av att bara se p saker med fenomenologiska glasgon under alla frhllanden. I alla fall om man tror p devisen att "vi bygger vrt samhlle p vetenskap och beprvad erfarenhet" (snarare n hokus-pokusoch lsa antaganden, allts).

Fenomenologin lr oss att det inte finns ngra absoluta sanningar i alla lgen, utan att alla perspektiv har samma vikt.

Detta kan komma att vi stller gamla sanningar p nda och vi drmed kommer i konflikt med auktoriteter och deras gamla vetenskapliga eller politiska "sanningar".

Ett exempel r vl nr man vrderar mnskligt liv; Naturligtvis r det den som lever detta livet som har tolkningsfretrde fr huruvida det r vrt att leve eller inte (denna persons livsvrld r den enda vrdefulla upplevelsen av livet, ven om anhriga och andra kan drabbas av sorg om denna person gr bort)

r uppoffringarna strre n vinsten med att fortstta leva r det naturligtvis bttre att somna in. Jag tnker nrmast p det medialt uppmrksammade fallet med kvinnan som inte lngre ville vrdas i respirator utan ville avlida, lugnt och stilla.

Detta utmanar ju den kristna etiken och speciellt den katolska idsfren dr man skall vrna allt mnskligt liv till varje pris och i alla sammanhang.
Citera
2011-09-18, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Fenomenologin lr oss att det inte finns ngra absoluta sanningar i alla lgen, utan att alla perspektiv har samma vikt.

Detta kan komma att vi stller gamla sanningar p nda och vi drmed kommer i konflikt med auktoriteter och deras gamla vetenskapliga eller politiska "sanningar".

Lter konstigt, jag har aldrig uppfattat fenomenologi som relativistisk. Kan du gra reda fr detta mer?
Citera
2011-09-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Lter konstigt, jag har aldrig uppfattat fenomenologi som relativistisk. Kan du gra reda fr detta mer?

Ja fenomenologin talar ju om vilken mening olika freteelser har. Olika mnniskor upplever ju olika mening i frhllande till en och samma freteelse. En mening som beror p subjektets livsvrld, som Husserl beskriver det. Beroende p livsvld har ju begreppet fotboll helt olika mening fr en tonring som spelar i ett lag och fr en 75-ring utan fotbollsintresse, som tittar p TV. Den frre tycker fotbollen p TV r intressant medan den senare tycker att den r helt meningsls och att den bara trnger undan intresantare saker; Fenomenet fotboll ger upphov till helt olika mening i de tv olika livsvrldarna utan att de bda, olika vrderingarna av fotboll r mer rtt n det andra.

Relativistiskt? Ja kanske men jag skulle snarare kalla det individualistiskt.
Citera
2011-09-21, 17:41
Medlem
Citat:
Ja fenomenologin talar ju om vilken mening olika freteelser har. Olika mnniskor upplever ju olika mening i frhllande till en och samma freteelse. En mening som beror p subjektets livsvrld, som Husserl beskriver det. Beroende p livsvld har ju begreppet fotboll helt olika mening fr en tonring som spelar i ett lag och fr en 75-ring utan fotbollsintresse, som tittar p TV. Den frre tycker fotbollen p TV r intressant medan den senare tycker att den r helt meningsls och att den bara trnger undan intresantare saker; Fenomenet fotboll ger upphov till helt olika mening i de tv olika livsvrldarna utan att de bda, olika vrderingarna av fotboll r mer rtt n det andra.

Relativistiskt? Ja kanske men jag skulle snarare kalla det individualistiskt.

Jo detta har jag frsttt. Men det du sger ovan r ngot lokalt nr det du sade innan att "Fenomenologin lr oss att det inte finns ngra absoluta sanningar i alla lgen, utan att alla perspektiv har samma vikt." uttrycker ngot universellt. Allts en universell relativism.

Jag har uppfattat att uppmrksamheten p fenomen ligger i dess betydelse; "det som visar sig". Fenomenologi borde drfr ha i sig ngot slags upphvande av universell relativism.

Vilken sorts fenomenologiska principer r i spel om det ska utvidgas till att "det inte finns ngra absoluta sanningar i alla lgen"?

Det skulle vara intressant med lngre utlggningar hr.
Citera
2011-09-21, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Jo detta har jag frsttt. Men det du sger ovan r ngot lokalt nr det du sade innan att "Fenomenologin lr oss att det inte finns ngra absoluta sanningar i alla lgen, utan att alla perspektiv har samma vikt." uttrycker ngot universellt. Allts en universell relativism.

Jag har uppfattat att uppmrksamheten p fenomen ligger i dess betydelse; "det som visar sig". Fenomenologi borde drfr ha i sig ngot slags upphvande av universell relativism.

Vilken sorts fenomenologiska principer r i spel om det ska utvidgas till att "det inte finns ngra absoluta sanningar i alla lgen"?

Det skulle vara intressant med lngre utlggningar hr.

Nja man ska nog repetera sin lsning av Heidegger, Husserl och Levinas (grna Kants skriverier om det kategoriska imperativet ocks, se dr en "absolut sanning!) fr att frska frst livsvrldsbegreppet som r minst lika centralt som "det som visar sig", inom fenomenologin.

En liknelse som ibland faller lekmn i smaken r den att vi inte dmer psykiskt sjuka till fngelse fr mord ven om de verkligen ddat en annan mnniska. Detta drfr att i den psykostiske personens livsvrld, var det inte en mnniska som attackerade utan en "demon". En "demon" som var mycket verklig (en del av dennes livsvrld) men som inte var en del av vr (vi som inte lider av psykos) livsvrld. Vi lter allts "den andres" (fr att tala med Levinas) sanning g fre vr egen.

Det r allts inte en absolut sanning att man ska dmas till fngelse nr man med bertt mod ddar en annan mnniska.

Ungefr menade jag allts. Sedan ifrgastter inte vare sig Heidegger eller Husserl naturlagarna men naturvetenskaperna r liksom litet vid sidan av fenomenologin.
Citera
2011-09-22, 15:29
Medlem
Citat:
Nja man ska nog repetera sin lsning av Heidegger, Husserl och Levinas (grna Kants skriverier om det kategoriska imperativet ocks, se dr en "absolut sanning!) fr att frska frst livsvrldsbegreppet som r minst lika centralt som "det som visar sig", inom fenomenologin.

En liknelse som ibland faller lekmn i smaken r den att vi inte dmer psykiskt sjuka till fngelse fr mord ven om de verkligen ddat en annan mnniska. Detta drfr att i den psykostiske personens livsvrld, var det inte en mnniska som attackerade utan en "demon". En "demon" som var mycket verklig (en del av dennes livsvrld) men som inte var en del av vr (vi som inte lider av psykos) livsvrld. Vi lter allts "den andres" (fr att tala med Levinas) sanning g fre vr egen.

Det r allts inte en absolut sanning att man ska dmas till fngelse nr man med bertt mod ddar en annan mnniska.

Ungefr menade jag allts. Sedan ifrgastter inte vare sig Heidegger eller Husserl naturlagarna men naturvetenskaperna r liksom litet vid sidan av fenomenologin.

Jag har inget emot om du anvnder tekniska termer. Tvrtom skulle det hjlpa. Du behver inte hlla det p lekmannaniv.

Exemplet du tar upp r nog inte relativistiskt och stdjer inte den universella tesen i det stycke jag citerade. Tvrtom finns dr normativitet fortfarande i den etiken, och drmed r vi inte i en sdan relativism som jag undrade ver. Jag frstr det du tar upp nu och r infrstdd tminstone med grunderna i fenomenologin (livsvrld, den Andre) men exemplet r som jag sger ovan inte riktigt samma sak som tesen. Men om det r s som i exemplet du menar s kan vi slppa det andra d det nd inte r ngot du hvdar (?).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in