• 1
  • 2
2004-11-12, 23:52
Bannlyst
Vad är torktiden på tex Karlssons klister? Kan ni rekommendera ett bra snabbtorkande lim? Ska limma upp några halvtunga saker utomhus och orkar inte stå och hålla fast grejerna i en timme..
Citera
2004-11-13, 00:12
Medlem
Styrbjörns avatar
Ta något tvåkomponentslim. De brukar torka fort och bli starka som sören.
Araldit heter ett som är bra. Torkar kanske inte JÄTTEsnabbt dock.
Citera
2004-11-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiveOne5
Vad är torktiden på tex Karlssons klister? Kan ni rekommendera ett bra snabbtorkande lim? Ska limma upp några halvtunga saker utomhus och orkar inte stå och hålla fast grejerna i en timme..

Ska du limma halvtunga saker utomhus så tycker jag att du kan glömma Karlssons klister, det kommer inte att hålla.

Ett vanligt kontaktlim kanske funkar men är osäkert. torktiden är några minuter vid gynsam temperatur.

Mitt råd är att åka till byggvaruhandeln och köpa ett bygglim, typ PL-400. Det kommer att funka.
Citera
2004-11-13, 00:22
Medlem
Styrbjörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarprättaren
Ska du limma halvtunga saker utomhus så tycker jag att du kan glömma Karlssons klister, det kommer inte att hålla.

Ett vanligt kontaktlim kanske funkar men är osäkert. torktiden är några minuter vid gynsam temperatur.

Mitt råd är att åka till byggvaruhandeln och köpa ett bygglim, typ PL-400. Det kommer att funka.

Ja pl-400 är bra, men det tar ju ändå lite tid innan det torkar. Tvåkomponentslim som härdar, brukar däremot torka snabbare.
Citera
2004-11-13, 00:45
Medlem
StigAllans avatar
Citat:

Det går säkert att stämpa upp en planka så slipper du själv stå och hålla.
Vid limning brukar temperaturen vara viktig, limmet mindre viktigt.
Citera
2004-11-13, 09:12
Bannlyst
Okej nu har jag fått en del svar, ungefär HUR kort torktid har tvåkomponentslim? 5 minuter?
Citera
2004-11-13, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrbjörn
Ta något tvåkomponentslim. De brukar torka fort och bli starka som sören.
Araldit heter ett som är bra. Torkar kanske inte JÄTTEsnabbt dock.

Araldit är ett varumärke, en typ av epoxy-lim. Då jag har testat många olika typer kan jag intyga att Araldit hör till de bättre; många andra har en tendens att bli "sega" istället för "hårda".

Citat:
Okej nu har jag fått en del svar, ungefär HUR kort torktid har tvåkomponentslim? 5 minuter?

Det varierar. De starkaste typerna av epoxy-lim behöver ungefär ett dygn för att härda (inte riktigt vad du verkar leta efter alltså). "Lite"-typerna kan gå betydligt snabbare.
Citera
2004-11-13, 12:40
Medlem
tokens avatar
Har du ingen möjlighet till att hålla ihop det som skall limmas med en tving under torkningen?
Citera
2004-11-13, 13:05
Medlem
maryjane420s avatar
ja, skaffa bara ett par klammers? lr va heter re

ha ha oj då, klockan e 1 o ja e redan lite full, .
Citera
2004-11-13, 20:46
Medlem
Z0mb13s avatar
Någon som vet något snabbtorkande lim som håller för höga dragkrafter? Kan vara bra att ha vid Practical jokes.. Typ limma fasst en polares inredning i taket medan han är på semester.
Citera
2004-11-13, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Z0mb13
Någon som vet något snabbtorkande lim som håller för höga dragkrafter? Kan vara bra att ha vid Practical jokes.. Typ limma fasst en polares inredning i taket medan han är på semester.
Det är ungefär en sån sits jag satt mig i. Så något segt är inte att tala om.
Citera
2004-11-13, 23:42
Bannlyst
Jag limmade fast en killes bänklock i 4:an det var roligt, dom fick kalla på vakmästare som fick bryta upp bänken med kofot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in