2011-08-03, 15:08
Medlem
Heffaklumpmammas avatar
Jag kommer få en ny extern hårddisk, förmodligen imorgon. Ska mest ha HD-film och sådant på den, alltså stora filer >500mb. Hur formaterar jag den bäst? Det finns väl lite olika val, särskilt allokeringstorlek eller vad det nu heter. Kör Windows Vista 32-bit.

Varför jag frågar är för att jag kommer ihåg att jag formaterade min gamla på något speciell sätt (inte default) och den har funkat kanon, aldrig blivit fragmenterad mm. Den kör på 64kb allokeringsenhetsstorlek för det sa nån på internet att det skulle vara. Är det även optimalt för vad jag ska använda den nya till?
Citera
2011-08-03, 15:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Mja, någon raketforskning är det inte.

Plugga i USB-kabeln i någon valfri port. Ny maskinvara/drivrutiner installeras. Klicka under administrationsverktyg - datorhantering - diskhantering. Markerar den nya HDD och högerklicka. Välj utföra en formatering och till filsystem NTFS.
Citera
2011-08-03, 15:34
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork

Plugga i USB-kabeln i någon valfri port. Ny maskinvara/drivrutiner installeras. Klicka under administrationsverktyg - datorhantering - diskhantering. Markerar den nya HDD och högerklicka. Välj utföra en formatering och till filsystem NTFS.
Exakt som CyrusGNetWork säger, välj NTFS! Fat32 gör att du max kan ha filer som är 4GB stor om jag itne minns fel
Citera
2011-08-03, 16:39
Medlem
Heffaklumpmammas avatar
Citat:

Pilla något med allokeringsstorlek?
Citera
2011-08-03, 18:51
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heffaklumpmamma
Pilla något med allokeringsstorlek?

Varför?

Låt detta skötas med automatik av NTFS. För jag förmodar att du ska ha denna externa HDD som en backupdisk?
Citera
2011-08-03, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heffaklumpmamma
Jag kommer få en ny extern hårddisk, förmodligen imorgon. Ska mest ha HD-film och sådant på den, alltså stora filer >500mb. Hur formaterar jag den bäst? Det finns väl lite olika val, särskilt allokeringstorlek eller vad det nu heter. Kör Windows Vista 32-bit.

Varför jag frågar är för att jag kommer ihåg att jag formaterade min gamla på något speciell sätt (inte default) och den har funkat kanon, aldrig blivit fragmenterad mm. Den kör på 64kb allokeringsenhetsstorlek för det sa nån på internet att det skulle vara. Är det även optimalt för vad jag ska använda den nya till?
behöver den ens formateras om den är helt ny? den borde väl redan ha formaterats.
Citera
2011-08-05, 11:45
Medlem
Heffaklumpmammas avatar
Citat:
Varför?

Låt detta skötas med automatik av NTFS. För jag förmodar att du ska ha denna externa HDD som en backupdisk?

Bara för HD-Film.
Citera
2011-08-05, 14:34
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
behöver den ens formateras om den är helt ny? den borde väl redan ha formaterats.

det är FAT32 på dem fortfarande = gammalt filsystem (som bl a inte tar stora filer, som filmer i HD som minst oftast är över 4 GB, vilket är gräns för vad FAT32 kan hantera)
Citera
2011-08-05, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
det är FAT32 på dem fortfarande = gammalt filsystem (som bl a inte tar stora filer, som filmer i HD som minst oftast är över 4 GB, vilket är gräns för vad FAT32 kan hantera)
varför skulle en ny hårddisk ha FAT32? det används ju bara i USB-minnen och minneskort.
Citera
2011-08-06, 15:27
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
varför skulle en ny hårddisk ha FAT32? det används ju bara i USB-minnen och minneskort.

Var det inte så ?
Citera
2011-08-06, 17:00
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
varför skulle en ny hårddisk ha FAT32?

Pga tillverkarna. Titta man bakåt i tiden så har en HDD haft FAT32 som filsystem. Detta är även idag, men det kan finnas undantag.

Jag själv köpte mig en extern HDD av märket W & D och där låg filsystemet redan som NTFS.
Citera
2011-08-06, 17:30
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Pga tillverkarna. Titta man bakåt i tiden så har en HDD haft FAT32 som filsystem. Detta är även idag, men det kan finnas undantag.

Jag själv köpte mig en extern HDD av märket W & D och där låg filsystemet redan som NTFS.

Så jag hade rätt ?

Jag ska nämligen snart köpa på mig ett antal externa 3 till att börja med (ha olika saker på dem helt enkelt därför flera)
och hoppas formateringen kommer gå bra
är det Western digital du menar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in