Citat:
Ursprungligen postat av jstNb3beer
Alltså, jag har bara haft otur som fan. Bilskatt och en MYCKET högre mobilräkning än väntat kom, och jag hade bokat flygbiljetter och hotell till Riga som hon ska få i födelsedagspresent. Måste betala flygbiljetterna snart som jag inte har pengar till. Allt ska bli en överraskning. Därför vilja hålla det hemligt för henne.
Tips på lösningar:
1) Sälj av något på blocket, de allra flesta har en massa "junk" som är värt hundra till tusenlappar på blocket.
2) Jobba lite extra? Hjälp vänner / familj med lite småjobb för att tjäna extra pengar.
3) Är du med i facket så kan du prova att få ett medlemslån hos banken. Nekar de dig det så är inte ett SMS-lån lösningen på ditt problem.
4) Låna av familjen? Gör upp en realistisk avbetalningsplan. Dvs, låna 3000:- betala 500 kr per månad i sex månader och betala en sjunde som tack för hjälpen. Pengar kostar.
Funkar inte någon av alla dessa saker, berätta för din sambo och om inte hon har en lösning avstå helt. Du kanske har något avbeställningsskydd eller så.
[Skuldmoralpredikan]
Är det en bra present att du skuldsätter er för att åka på en resa? Även om du räknar med att få in pengar snart att betala sms-lånet med, vad finns det för garanti att du "inte får otur som fan i fortsättningen också"? Det finns så många exempel bland vänner, bekanta, lyxfällan, FB etc på skuldsättning som spårar ut. Det vanliga är att det är inte liten skitskuld för något oviktigt som blir början på en ond cirkel.
[/Skuldmoralpredikan]