2011-08-03, 07:34
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Hej,

Jag har en MIDI-synth hemma, plug-n-play via USB som jag har försökt köra genom min laptop. Nu är det så att jag lider av ett integrerat ljudkort och därmed även latency bortom alla gränser. Har testat at eliminera latencyn med ASIO men tydligen stödjer inte ASIO mitt pissiga ljudkort.

Har därför börjat snegla på ett externt ljudkort som jag kan köra. Thomann.de har ett brett urval av ljudinterface som kör via USB, så jag undrar om det bara är att köpa och köra eller om jag behöver mer kunskap i ämnet. Alla råd tackar jag hjärtligt för.

Obs: ju billigare ju bättre. Jag vill bara kunna spela in musik med min keyboard utan latency, inte mycket mer.
Citera
2011-08-03, 10:01
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
En fråga till som jag glömde! Om jag kopplar in ett externt ljudkort via USB, måste jag då koppla midi keyboarden GENOM ljudkortet, eller kan jag helt enklet koppla den till en annan USB-port? Gör ljudkortet fortfarande sitt jobb?
Citera
2011-08-03, 10:06
Medlem
troböds avatar
ASIO4ALL finns ju annars, om du nu vill testa utan att behöva köpa nytt kort.

Men om du nu kopplar keyboarden till USB använder du väl inte ljudkortet ändå? Bara för utsignalen, och den påverkas inte av latency.
Citera
2011-08-03, 13:05
Medlem
Det går inte att jämföra inbyggda pc ljudkort med riktiga kort menat för musikproduktion, bättre latency, stabilare, bättre kretsar, högre upplösning, phantom power till mickar osv.

Ja det går utmärkt att koppla USB grejor på olika portar utan att dom har med varandra att göra, det är mer om du köper en äldre synth som bara har dom gamla midiportarna då bör det gå genom ljudkortets sådana om det ens finns. Ser att fler och fler kort idag inte har det och då får man skaffa en Midi to USB converter.

Ta en titt på detta kortet http://www.thomann.de/se/alesis_io2_express.htm

En recension http://www.youtube.com/watch?v=rcLS6J9QT0E det kortet kommer lätt täcka dina behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in