2011-08-03, 06:53
Medlem
jemts avatar
Hej!

Jag har en bärbar dator som jag under en längre tid kört ubuntu 10.04 på. Nu ska jag lägga in win xp på den, men har stött på patrull.

När jag stoppar i "win xp install cd" (orginal) så går installationsprogrammet igenom den första proceduren där den förbereder datorn för installation. Sen kommer jag till de tre alternativen "Enter - för att installera", "R - för recovery console" och "F3 - för att avbryta". Då väljer jag "R" för att komma in i konsolen, då jag behöver återställa MBR'n eftersom Linux använder GRUB.

Men... då säger win xp att det inte finns någon hårddisk.

Så jag provar med en pirat-xp och samma problem uppstår. Därefter testar jag med en win 98 skiva, men liknande skumma problem uppstår även där. Jag laddade ner partition wizard och körde alternativet "Återställ MBR", och partionerade hårddisken med en NTFS-partition. Körde om orginal-cd'n med win xp.

...men fortfarande samma problem!

Nu trodde jag att HDD'n kan vara trasig, på allvar. Så jag installerade åter Ubuntu 10.04.
"Dra mig baklänges in i fågelholken" - den installerades utan problem, trotts att jag hålt på och joxat med hårdisken.

Så nu är jag tillbaka på ruta ett.

Jag har ett fungerande Linux-system på min bärbara, när jag egentligen vill ha Win XP på den.

Hjälp mig, snälla!
2011-08-03, 07:15
Medlem
SKKs avatar
Hmmm... Jag tycker mig minnas att jag stötte på samma problem en gång och tror att följande löste det...

Kör en Ubuntu Live CD eller liknande och formatera hårddisken till FAT eller NTFS med hjälp av GParted. Kör sedan Win XP installationen igen - nu bör det fungera.
2011-08-03, 07:37
Medlem
jemts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKK
Hmmm... Jag tycker mig minnas att jag stötte på samma problem en gång och tror att följande löste det...

Kör en Ubuntu Live CD eller liknande och formatera hårddisken till FAT eller NTFS med hjälp av GParted. Kör sedan Win XP installationen igen - nu bör det fungera.

go'morgon, och tack för att du ville svara.

Jag provar att göra som du tipsar om. Men jag kan inte förstå vad det skulle vara för skillnad på gParted och PratitionWizard ?

Återkommer med utfallet!

Edit 1:
Jag tycker inte att formateringen ska ta 3 sekunder... den borde ta över minuten i alla fall, nu när jag tänker efter!
Men nu ska det i alla fall vara en ntfs som sträcker sig över hela disken (111,97 GiB).
Senast redigerad av jemt 2011-08-03 kl. 07:42.
2011-08-03, 07:48
Medlem
jemts avatar
äsh..!

...samma problem kvarstår.
2011-08-03, 08:00
Medlem
Zoms avatar
Varför försöker du köra fixmbr innan du installerar?
2011-08-03, 09:03
Medlem
jemts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Varför försöker du köra fixmbr innan du installerar?

Har fått för mig att man måste det!?
Men jag gjorde post inne på windows-delen också och fick tips på att XP-inte har stöd för SATA under installationen. Det borde jag ju ha förstått med tanke på att XP är flera år gammalt.

Nu funkar det! Yes!!!
2011-08-03, 11:39
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jemt
Har fått för mig att man måste det!?
Men jag gjorde post inne på windows-delen också och fick tips på att XP-inte har stöd för SATA under installationen. Det borde jag ju ha förstått med tanke på att XP är flera år gammalt.

Nu funkar det! Yes!!!
Du behöver köra fixmbr om du tidigare har kört dual boot men senare vill ta bort linux. Detta eftersom grub lägger sig i MBR, och tar du bort linux behöver du byta till windows starthanterare istället.

Bra att det gick till sig.
2011-08-03, 20:57
Medlem
blueCommands avatar
Till TS: Tänk på att inte korsposta nästa gång.
Bra att det löste sig

Tråd låst
/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in