2011-08-03, 06:50
Medlem
jemts avatar
Hej!

Jag har en bärbar dator som jag under en längre tid kört ubuntu 10.04 på. Nu ska jag lägga in win xp på den, men har stött på patrull.

När jag stoppar i "win xp install cd" (orginal) så går installationsprogrammet igenom den första proceduren där den förbereder datorn för installation. Sen kommer jag till de tre alternativen "Enter - för att installera", "R - för recovery console" och "F3 - för att avbryta". Då väljer jag "R" för att komma in i konsolen, då jag behöver återställa MBR'n eftersom Linux använder GRUB.

Men... då säger win xp att det inte finns någon hårddisk.

Så jag provar med en pirat-xp och samma problem uppstår. Därefter testar jag med en win 98 skiva, men liknande skumma problem uppstår även där. Jag laddade ner partition wizard och körde alternativet "Återställ MBR", och partionerade hårddisken med en NTFS-partition. Körde om orginal-cd'n med win xp.

...men fortfarande samma problem!

Nu trodde jag att HDD'n kan vara trasig, på allvar. Så jag installerade åter Ubuntu 10.04.
"Dra mig baklänges in i fågelholken" - den installerades utan problem, trotts att jag hålt på och joxat med hårdisken.

Så nu är jag tillbaka på ruta ett.

Jag har ett fungerande Linux-system på min bärbara, när jag egentligen vill ha Win XP på den.

Hjälp mig, snälla!
Citera
2011-08-03, 08:36
Avstängd
Du har väl en SATA disk eller hur? XP har inte SATA-drivrutiner per default, du har option att installera dem från extern källa under det att den laddar drivrutiner innan setupprogrammet startar ("press F6 if you want to install a third party Raid or SCSI driver.").

Borde inte alltför svårt att upptäcka. Annars får du gå in i BIOS setup och ändra från SATA till IDE, och sen ändra tillbaka efter det att XP är installerad (men EFTER det att du installerat SATA drivrutinerna eller packat upp dem på hårdisken så XP kan hitta dem).

Skillnaden mellan Ubuntu 11.04 och XP är 10 års teknisk utveckling vad gäller hårdvarustöd, you do the math.
Citera
2011-08-03, 09:00
Medlem
jemts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du har väl en SATA disk eller hur? XP har inte SATA-drivrutiner per default, du har option att installera dem från extern källa under det att den laddar drivrutiner innan setupprogrammet startar ("press F6 if you want to install a third party Raid or SCSI driver.").

Borde inte alltför svårt att upptäcka. Annars får du gå in i BIOS setup och ändra från SATA till IDE, och sen ändra tillbaka efter det att XP är installerad (men EFTER det att du installerat SATA drivrutinerna eller packat upp dem på hårdisken så XP kan hitta dem).

Skillnaden mellan Ubuntu 11.04 och XP är 10 års teknisk utveckling vad gäller hårdvarustöd, you do the math.

Det ligger något i det du säger!
Klart att det är en SATA i den. Det borde jag ju ha tänkt på.

Det är denna dator jag installerar på:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport...dTypeId=321957

Då är det bara att leta drivisar då!
Men ska prova med att välja bort SATA-stödet.

Tack för hjälpen!

Edit 1:
Det var ju såklart SATA-stödet som var felet. Nu funkar det och användarna (=BWisser, tack!) på FB har hjälpt mig. Underbart forum!
Senast redigerad av jemt 2011-08-03 kl. 09:06.
Citera
2011-08-03, 09:21
Medlem
jemts avatar
Nu verkar det fungera!

Men hur gör jag för att installera SATA-drivisar efter installation och får XP att acceptera min SATA-HDD?

Ställer frågan nu, innan jag egentligen själv har tittat på problemet. Men det kanske är självförklarande när jag väl är inne i det.

Men måste jag ha en specifik drivis till just min HDD, eller kan jag använda en generell?

Edit 1:

Detta verkar svara på min fråga
http://saysprasad.wordpress.com/2009...ng-windows-xp/
Senast redigerad av jemt 2011-08-03 kl. 09:25.
Citera
2011-08-03, 09:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jemt
Nu verkar det fungera!

Men hur gör jag för att installera SATA-drivisar efter installation och får XP att acceptera min SATA-HDD?

Ställer frågan nu, innan jag egentligen själv har tittat på problemet. Men det kanske är självförklarande när jag väl är inne i det.

Men måste jag ha en specifik drivis till just min HDD, eller kan jag använda en generell?

Edit 1:

Packa upp dem och låt XP hitta dem automatiskt (in i enhetshanteraren och "uppdatera drivrutin" och "sök automatiskt" för enheten i fråga), säkrast då du kanske inte vet exakt vilken controller du har. Hittar XP inte dem så testa med den manuella metoden som de föreslår i guiden.
Senast redigerad av BWisser 2011-08-03 kl. 09:51.
Citera
2011-08-05, 11:18
Avstängd
Citat:
Nu verkar det fungera!

Edit 1:

Nå, hur gick det?
Citera
2011-08-10, 09:12
Medlem
jemts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nå, hur gick det?

Jag upptäckte till min förfäran att den dator jag installerade XP på (HP G5009ea) inte har några vettiga eller kompletta drivisar för just XP. Borde istället ha fått tag på en Vista eller en 7:a. Men datorn skulle säljas och köparen ville innerligen ha just XP på den.

Så nu har jag skarvat ihop med drivisar som jag hittat på olika tillverkares hemsidar (Intel osv) för att få eländet att fungera. Men de får leva utan SATA-stöd, då jag inte hittar någon drivis som verkar fungera med XP sp3.

Men de ska bara använda datorn till att surfa på och möjligen Word, så de är nöjda.

Tack för hjälpen!
Citera
2011-08-10, 10:34
Avstängd
Citat:
Jag upptäckte till min förfäran att den dator jag installerade XP på (HP G5009ea) inte har några vettiga eller kompletta drivisar för just XP. Borde istället ha fått tag på en Vista eller en 7:a. Men datorn skulle säljas och köparen ville innerligen ha just XP på den.

Så nu har jag skarvat ihop med drivisar som jag hittat på olika tillverkares hemsidar (Intel osv) för att få eländet att fungera. Men de får leva utan SATA-stöd, då jag inte hittar någon drivis som verkar fungera med XP sp3.

Men de ska bara använda datorn till att surfa på och möjligen Word, så de är nöjda.

Det var ju lite tråkigt men är det lite äldre hårdvara så är det förmodligen SATA-150 på den och det är ingen märkbar skillnad i hastighet mot UDMA-100 eller 133. Annars finns det XP med SP3 slipstreamad (eller integrerad som det kallas på många fildelningssajter). Möjligt att den har drivrutiner för just den controllern.

Men ska de bara använda datorn för word och kanske lite surfande så spelar det som sagt ingen roll.

Citat:
Tack för hjälpen!

Så lite så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här