2011-08-02, 23:52
Medlem
Ja exakt som rubriken på tråden lyder - Varför existerar fortfarande religion?

Nu damer och herrar ska jag vara oerhört tydlig.

Vi lever idag i en högteknologiskt värld där vi kan bevisa det mesta (med bevis), vetenskapen och teknologin inom alla slags ämnen går enbart framåt och vi kommer förmodligen kunna bevisa ännu flera fenomen och hokus pokus vi ännu inte kan bevisa inom kort.

Vi lever också i ett samhälle där vi måste ta vara på oss helt själva, precis som vi alltid har gjort, det är liksom ingen osynlig kraft som hjälper dig att ta dig igenom vardagen på samma vis som att det är ingen som köper och lagar din mat eller jobbar åt dig så du slipper jobba men fortfarande får in pengar.

Oavsett om du tror på något eller inte, så måste du fortfarande ta hand om dig själv. Du kommer att dö och ruttna och försvinna till slut oavsett om du tror eller inte. Däremot kommer du INTE att hamna i himlen eller helvetet, då varken himlen eller helvetet finns, precis som att "Allsmäktige äckel-Peter-päronfitta" inte finns.

Hur många generationer har vi kvar till ett religionsfritt samhälle, eller är den uppgiften omöjlig att uppnå? Hur många generationer kommer få höra samma gamla jävla berättelser om sin gud (beroende på vart man bor så är det ju olika gudar men på något sätt samma gud ändå då det bara finns en enda gud(?)) och bli hjärntvättade tills de själva inte tänker längre eller ens funderar på ifall någonting är sant över huvudtaget?

Det finns ingenting jag hatar här i livet mer än religion. De som säger att religion "hjälpt" dem i sina liv, är lögnare, för det ENDA sättet att bli "hjälpt" (ifall du inte är psykiskt sjuk) är genom att hjälpa sig själv. Jag är bergsäker på att jag kommer att klara mig minst lika bra resten av mitt liv (som icke troende) som en kristen/muslim/jude/hindu osv, även fast jag inte tror och dyrkar en gud som man inte kan bevisa existerar.

Är det inte ganska uppenbart att det inte finns någonting som är heligt, någon gud (iallafall inte någon riktig gud) då det först och främst finns flera olika religioner? som redan nämnt i tråden, eftersom det bara finns en sann gud, men flera religioner som på något vis har olika gudar MEN som egentligen måste vara samma gud då det bara finns en gud, är det inte väldigt tydligt att det är bullshit alltihop? Tillochmed en 5-åring som inte blivit hjärntvättad skulle fattat att det är bullshit (ni fattar vad jag menar (förmodligen)). Iochmed att man tillochmed (konstigt nog, samt om man nu haft turen att inte bli hjärntvättad som liten) kan välja att bli religös själv, så är det ju jävligt korkat att helt plötsligt börja tro på en särskild religion. Borde inte alla slags religioner vara lika sanna eller osanna, och om nu de inte är det, varför är de inte lika sanna eller osanna? Varför är en slags religion "mer rätt" än en annan religion?

"Det bästa med religion är att man tror på den religionen som passar en själv" är ju också ett extremt idiotiskt uttryck som iallafall jag har hört ovanligt mycket på sistone. Om man är kapabel till att säga det där helt själv så borde väl tillochmed den allra dummaste människan inse att det inte finns någon särskild sann "Gud" i det hela, utan att det enbart bygger på att man av någon skum anledning tror att man kommer må bättre själv utav religionen, att man VILL ha någonting att tro på av någon jävligt konstig anledning. Även där borde man (tycker jag iallafall) inse att man heller INTE BEHÖVER tro på någonting, ja menar, tills det ögonblicket du valde att börja tro på valfritt hokus pokus klarade du dig nog ganska bra, OCH eftersom du helt själv kom fram till att du inte måste tro på någonting egentligen, varför i helvete väljer du då att börja tro på något? - "För att man mår så mycket bättre då".

Jag kan förstå människor som tagit någon annans liv eller liknande, jag kan förstå att dem vill söka "förlåtelse" någonstans, för det skulle ju alla vilja ifall man gjorde något sådant. Det jag inte förstår är att många vänder sig till gud. Helt plötsligt blir dem "en så mycket bättre människa" av att ha "öppnat sig" för gud, och blivit förlåtna för sina handlingar. Vad fan händer i fängelsena där brottslingar hör hemma egentligen? Är de bara inspärrade i sina celler med en bibel eller? "Herregud"

Hur som haver, jag förstår helt enkelt bara inte varför religion fortfarande existerar, jag gör bara inte det. Oavsett om ni kommer att säga att "man behöver idag precis som för flera tusen år sedan någonting att tro på" så kommer jag inte förstå ändå, för att jag köper inte det. Man behöver inte tro på någonting eller någon för att klara av någonting här i livet, OAVSETT bakgrund. Har du blivit sexuellt utnyttjad, våldtagen, slagen av dina alkisföräldrar eller flytt ifrån krig, så hjälper "gud" dig inte på traven i livet. Oavsett ifall du "lider" inombords och vill få ut din ilska eller sorg eller vad fan det nu är, så får du inte hjälp av "Gud", du MÅSTE hjälpa dig själv. Klarar du inte av det själv, skaffa en psykolog tills du gör det då för helvete.

Ursäkta språket här och där, skrev allting på väldigt kort tid så jag ursäktar även stavfel och liknande. Om någon har svar på mina frågor så svara gärna med tydliga och ordentliga svar, inte med svar som inte bygger på logik ("religösa" svar alltså, t.ex. att "Gud säger att det är så").

Hade.
Senast redigerad av SheIter 2011-08-02 kl. 23:59.
Citera
2011-08-02, 23:56
Medlem
Artificioses avatar
Hej, jag är förjävla trött för tillfället och orkar inte läsa igenom hela din text just nu. Finns det en chans att du kan göra en liten sammanfattning för oss som är lite lata för tillfället? Tack!
Citera
2011-08-03, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artificiose
Hej, jag är förjävla trött för tillfället och orkar inte läsa igenom hela din text just nu. Finns det en chans att du kan göra en liten sammanfattning för oss som är lite lata för tillfället? Tack!

Tyvärr har jag inte den tiden just nu då jag måste bege mig. Titta dock gärna in när du är piggare
Citera
2011-08-03, 00:06
Medlem
Doviculuss avatar
religion kanske existerar fortfarande för att människor är rädda för döden.
Citera
2011-08-03, 00:07
Medlem
Artificioses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SheIter
Tyvärr har jag inte den tiden just nu då jag måste bege mig. Titta dock gärna in när du är piggare
Okej lugnt, får ta och göra det!
Citera
2011-08-03, 00:35
Medlem
Rorbassons avatar
Tack för det.
Jag tycker ungefär samma som du.
Jag har nu äntligen, i Juli, lyckats med att få iväg utträdes-önskan ur kyrkan, och det gick väldigt fort, jag trodde att de skulle komma och försöka utöva nått tryck på mej, att stanna kvar, men det var inga problem alls.
Jag har varit icketroende sedan jag föddes, tror jag, och ju mer jag har läst och hört om religioner desto mindre har jag trott på det.
När mina vuxna barn fick höra det, så vill de också ur kyrkan, så nu hjälper jag dem med papperen också.
Det finns ju inga logiska belägg för att det skulle finnas en gud, när man ser på vad som händer i världen, så finns det mer som hänvisar till att satan existerar. Men det gör han ju inte.
Georg Christoph Lichtenberg skrev på 1700-talet att någon gång så kommer människan att skratta över de som tror på en gud, såsom vi skrattar över de som tror på häxor.
Citera
2011-08-03, 00:39
Medlem
Daos avatar
Religioer finns för att människor behöver en tro för att få en mening i livet!

Religion är och kommer alltid att vara en del av varje individuell människas liv!

Den försvinner inte bara på grund av att samhället förändras!
Citera
2011-08-03, 01:14
Medlem
Religion existerar därför att:

Du lever

och du kommer att dö

och du vet inte varför
Citera
2011-08-03, 01:53
Medlem
Osakasuns avatar
Människan vill ha ett ryggstöd i sin vardag.
Citera
2011-08-03, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Religioer finns för att människor behöver en tro för att få en mening i livet!

Religion är och kommer alltid att vara en del av varje individuell människas liv!

Den försvinner inte bara på grund av att samhället förändras!

Om du inte finner mening med ditt liv utan religion så lider jag med dig.
Citera
2011-08-03, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rorbasson
Tack för det.
Jag tycker ungefär samma som du.
Jag har nu äntligen, i Juli, lyckats med att få iväg utträdes-önskan ur kyrkan, och det gick väldigt fort, jag trodde att de skulle komma och försöka utöva nått tryck på mej, att stanna kvar, men det var inga problem alls.
Jag har varit icketroende sedan jag föddes, tror jag, och ju mer jag har läst och hört om religioner desto mindre har jag trott på det.
När mina vuxna barn fick höra det, så vill de också ur kyrkan, så nu hjälper jag dem med papperen också.
Det finns ju inga logiska belägg för att det skulle finnas en gud, när man ser på vad som händer i världen, så finns det mer som hänvisar till att satan existerar. Men det gör han ju inte.
Georg Christoph Lichtenberg skrev på 1700-talet att någon gång så kommer människan att skratta över de som tror på en gud, såsom vi skrattar över de som tror på häxor.

Jag förstår! Har inte haft tid eller ork att göra det ännu, men nu när du säger det så antar jag att det inte är mer än rätt, jag tror ju faktiskt inte på Gud!

Jo jag håller med Lichtenberg, jag hoppas verkligen att vi på något vis blir av med allt trams. Kommer nog ta ett par dussin generationer..
Citera
2011-08-03, 03:29
Medlem
Anledningen till att religion finns kvar är för att folk i tidig ålder blir mer eller mindre hjärntvättad.
Religion leder till en vriden världsbild och vid vuxen ålder då folk eventuellt kan se världen för vad den är kanske de fortfarande fruktar att hamna i helvetet för att ha trotsat "gud".
Religion gör en svag och blind, folk som "söker hjälp hos en högre makt" skulle troligtvis kunnat stå på sina egna ben om religion aldrig fanns.
Det enda bra jag kan se i religion är etik och moral, bortsett från muslimernas.

Är som ni förmodligen märker inte speciellt insatt i religion är inte heller en person som är bra på att skriva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in