2011-08-03, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Religioer finns för att människor behöver en tro för att få en mening i livet!

Religion är och kommer alltid att vara en del av varje individuell människas liv!

Den försvinner inte bara på grund av att samhället förändras!

Hade inte religion funnits tror jag inte dem hade behövt en mening i livet för det hade vetat att allt liv evolverats från samma encelliga organism under en jävligt lång"tid"(tid är i mina ögon endast ett verktyg använt för att skapa struktur) och att det enda vi egentligen kan göra är att försöka avnjuta vår "tid" och försöka göra det bättre för andra och våra avkommor.

Vi är endast djur som har evolverats till något av skapligt intellekt, folk borde inse detta snart, jag skulle kunna tänka mig att kanske människornas undergång förmodligen kommer vara religionsrelaterad.
Citera
2011-08-03, 03:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SheIter
Ja exakt som rubriken på tråden lyder - Varför existerar fortfarande religion?

Nu damer och herrar ska jag vara oerhört tydlig.

Vi lever idag i en högteknologiskt värld där vi kan bevisa det mesta (med bevis),
Alla lever inte i en högteknologisk värld. Vi i sverige gör det, men gör dom i Iran och Afrika det? Det behövs utbildning och teknologi för att religion ska försvinna. Utbildning av sig själv är ofta inte tillräckligt, det krävs också teknologi för att göra folk lyckliga, så att de har allt som de behöver i livet, som underhållning, hus och mat, annars söker de tröst i religioner.

Det finns tillräckligt på jorden för att alla kan ha ett bra liv, men pengar och politik är i vägen för det. Det enda sättet religion ska försvinna är om pengar försvinner, för att det är vad som styr all teknologi och utbildning i världen (och nästan allt annat).

http://www.youtube.com/watch?v=Sr7-Qbbrwyw

Citat:
Vi lever också i ett samhälle där vi måste ta vara på oss helt själva, precis som vi alltid har gjort, det är liksom ingen osynlig kraft som hjälper dig att ta dig igenom vardagen på samma vis som att det är ingen som köper och lagar din mat eller jobbar åt dig så du slipper jobba men fortfarande får in pengar.
Det finns maskiner som kan jobba för oss, så att vi inte behöver jobba så mycket.

Citat:
Däremot kommer du INTE att hamna i himlen eller helvetet, då varken himlen eller helvetet finns, precis som att "Allsmäktige äckel-Peter-päronfitta" inte finns.
Ingen vet vad som händer efter döden. Att du tror att du gör det, gör dig arrogant som de religiösa som du pratar om.

Citat:
och bli hjärntvättade tills de själva inte tänker längre eller ens funderar på ifall någonting är sant över huvudtaget?
Jag hoppas du också funderar på om det du har lärt dig i skolan och från världen är sant.

Citat:
De som säger att religion "hjälpt" dem i sina liv, är lögnare,
Är det sannolikt att mer än hälften av jordens befolkning skulle ljuga om sånt?

Citat:
Tillochmed en 5-åring som inte blivit hjärntvättad skulle fattat att det är bullshit (ni fattar vad jag menar (förmodligen)).
5-åringar som blivit födda i Sverige och blivit hjärntvättade av den ateistiska kulturen här skulle förstås inte ha något problem att förstå att Gud är bullshit, men de som har blivit födda i en annan familj/land med annan kultur/tro kommer inte förstå det så lätt.

Citat:
Varför är en slags religion "mer rätt" än en annan religion?
De är inte det, folk bara tror att de är det.

Citat:
Helt plötsligt blir dem "en så mycket bättre människa" av att ha "öppnat sig" för gud, och blivit förlåtna för sina handlingar. Vad fan händer i fängelsena där brottslingar hör hemma egentligen? Är de bara inspärrade i sina celler med en bibel eller? "Herregud"
Att Gud har förlåtit dom betyder att de har förlåtit sig själva undermedvetet genom att skapa en varelse som kan förlåta allt om man tror på den.

Citat:
Man behöver inte tro på någonting eller någon för att klara av någonting här i livet, OAVSETT bakgrund.
Det är omöjligt att inte tro på något. Du tror ju till exempel att Gud inte finns.
Citera
2011-08-03, 03:59
Medlem
gallogrupps avatar
Religion är hjärntvättning, så simpelt är det. Den som säger något annat får gärna lägga fram BEVIS för det.
Alla som har "mördat i guds namn" är för vek för att stå för det själv.
Som jag redan nämnt i någon annan tråd så skulle jag sätta mina kulor på att de va någon/några som rökt lite gräs eller liknande och skrivit upp en hel del trams som sedan återfanns och tolkades på olika sätt av olika människor, därav de olika religiösa böckerna och religioner. Det hela är samma trams, det är bara tolkat på olika sätt, detta visar även att muslimerna tänker och därav agerar lite mer våldsamt än tex kristna, vet inte om det finns nån mer brutal religion än islam.
Och om du frågar mig så är man inte religiös förrän man har läst och förstått den heliga boken som din religion tillhör.
En religiös människa är en svag människa.
Den dagen jag skaffar barn och dom börjar skolan så kommer jag skarpt att förbjuda dom att gå på religion-lektionerna (alla icke troende borde göra detta för sina barn). Bara att tänka på att religion faktiskt finns inom skolan får mig nästan att börja släppa tårarna. Låter detta ta slut här annars kommer det börja spåra ur alldeles för mycket.
Citera
2011-08-03, 04:11
Medlem
gallogrupps avatar
Citat:
Är det sannolikt att mer än hälften av jordens befolkning skulle ljuga om sånt?

Hm.... JA.
varför ?
Det är inte gud eller nån religion som har hjälpt dessa människor (RELIGIONER FINNS INTE. DET ÄR ETT PÅHITT), dom har hjälpt sig själva genom att stötta/förlåta sig själv i sitt medvetna. Detta funkar ju skitbra om du frågar mig, men ta bort allt jävla skit runt om det så kommer väldigt få människor att dö i krig då jag vågar säga att 99% av alla krig kom med religionen om man går tillbaka tillräckligt långt.

EDIT: Perfekt förslag på att religion dödar folk, ABB hade ju förmodligen inte gått loss på utöja om religion inte fanns.
Adolf hitler hade inte gasat massa miljoner judar om religion inte funnits efter som judar inte hade existerat då.
Är man lite mer påläst än mig så hittar man garanterat bevis att religion ligger bakom själva starten av de flesta krig. Sen är de ju lite svårt att tänka hur det hade sett ut om religion aldrig hade funnits, men tror det är dags att skrota skiten, människan har skämt ut sig själv alltför mycket redan.
Senast redigerad av gallogrupp 2011-08-03 kl. 04:23.
Citera
2011-08-03, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SheIter
Ja exakt som rubriken på tråden lyder - Varför existerar fortfarande religion?

Nu damer och herrar ska jag vara oerhört tydlig.

Vi lever idag i en högteknologiskt värld där vi kan bevisa det mesta (med bevis), vetenskapen och teknologin inom alla slags ämnen går enbart framåt och vi kommer förmodligen kunna bevisa ännu flera fenomen och hokus pokus vi ännu inte kan bevisa inom kort.

Vi lever också i ett samhälle där vi måste ta vara på oss helt själva, precis som vi alltid har gjort, det är liksom ingen osynlig kraft som hjälper dig att ta dig igenom vardagen på samma vis som att det är ingen som köper och lagar din mat eller jobbar åt dig så du slipper jobba men fortfarande får in pengar.

Oavsett om du tror på något eller inte, så måste du fortfarande ta hand om dig själv. Du kommer att dö och ruttna och försvinna till slut oavsett om du tror eller inte. Däremot kommer du INTE att hamna i himlen eller helvetet, då varken himlen eller helvetet finns, precis som att "Allsmäktige äckel-Peter-päronfitta" inte finns.

Hur många generationer har vi kvar till ett religionsfritt samhälle, eller är den uppgiften omöjlig att uppnå? Hur många generationer kommer få höra samma gamla jävla berättelser om sin gud (beroende på vart man bor så är det ju olika gudar men på något sätt samma gud ändå då det bara finns en enda gud(?)) och bli hjärntvättade tills de själva inte tänker längre eller ens funderar på ifall någonting är sant över huvudtaget?

Det finns ingenting jag hatar här i livet mer än religion. De som säger att religion "hjälpt" dem i sina liv, är lögnare, för det ENDA sättet att bli "hjälpt" (ifall du inte är psykiskt sjuk) är genom att hjälpa sig själv. Jag är bergsäker på att jag kommer att klara mig minst lika bra resten av mitt liv (som icke troende) som en kristen/muslim/jude/hindu osv, även fast jag inte tror och dyrkar en gud som man inte kan bevisa existerar.

Är det inte ganska uppenbart att det inte finns någonting som är heligt, någon gud (iallafall inte någon riktig gud) då det först och främst finns flera olika religioner? som redan nämnt i tråden, eftersom det bara finns en sann gud, men flera religioner som på något vis har olika gudar MEN som egentligen måste vara samma gud då det bara finns en gud, är det inte väldigt tydligt att det är bullshit alltihop? Tillochmed en 5-åring som inte blivit hjärntvättad skulle fattat att det är bullshit (ni fattar vad jag menar (förmodligen)). Iochmed att man tillochmed (konstigt nog, samt om man nu haft turen att inte bli hjärntvättad som liten) kan välja att bli religös själv, så är det ju jävligt korkat att helt plötsligt börja tro på en särskild religion. Borde inte alla slags religioner vara lika sanna eller osanna, och om nu de inte är det, varför är de inte lika sanna eller osanna? Varför är en slags religion "mer rätt" än en annan religion?

"Det bästa med religion är att man tror på den religionen som passar en själv" är ju också ett extremt idiotiskt uttryck som iallafall jag har hört ovanligt mycket på sistone. Om man är kapabel till att säga det där helt själv så borde väl tillochmed den allra dummaste människan inse att det inte finns någon särskild sann "Gud" i det hela, utan att det enbart bygger på att man av någon skum anledning tror att man kommer må bättre själv utav religionen, att man VILL ha någonting att tro på av någon jävligt konstig anledning. Även där borde man (tycker jag iallafall) inse att man heller INTE BEHÖVER tro på någonting, ja menar, tills det ögonblicket du valde att börja tro på valfritt hokus pokus klarade du dig nog ganska bra, OCH eftersom du helt själv kom fram till att du inte måste tro på någonting egentligen, varför i helvete väljer du då att börja tro på något? - "För att man mår så mycket bättre då".

Jag kan förstå människor som tagit någon annans liv eller liknande, jag kan förstå att dem vill söka "förlåtelse" någonstans, för det skulle ju alla vilja ifall man gjorde något sådant. Det jag inte förstår är att många vänder sig till gud. Helt plötsligt blir dem "en så mycket bättre människa" av att ha "öppnat sig" för gud, och blivit förlåtna för sina handlingar. Vad fan händer i fängelsena där brottslingar hör hemma egentligen? Är de bara inspärrade i sina celler med en bibel eller? "Herregud"

Hur som haver, jag förstår helt enkelt bara inte varför religion fortfarande existerar, jag gör bara inte det. Oavsett om ni kommer att säga att "man behöver idag precis som för flera tusen år sedan någonting att tro på" så kommer jag inte förstå ändå, för att jag köper inte det. Man behöver inte tro på någonting eller någon för att klara av någonting här i livet, OAVSETT bakgrund. Har du blivit sexuellt utnyttjad, våldtagen, slagen av dina alkisföräldrar eller flytt ifrån krig, så hjälper "gud" dig inte på traven i livet. Oavsett ifall du "lider" inombords och vill få ut din ilska eller sorg eller vad fan det nu är, så får du inte hjälp av "Gud", du MÅSTE hjälpa dig själv. Klarar du inte av det själv, skaffa en psykolog tills du gör det då för helvete.

Ursäkta språket här och där, skrev allting på väldigt kort tid så jag ursäktar även stavfel och liknande. Om någon har svar på mina frågor så svara gärna med tydliga och ordentliga svar, inte med svar som inte bygger på logik ("religösa" svar alltså, t.ex. att "Gud säger att det är så").

Hade.

Politiker genomför spelet inom samhällen.
Politiker vet också om att fantasier skapar arbeten också och religioner håller människor sysselsatta(arbeten).
Sociala problem skapar också arbeten,som politikerna och myndigheterna vet om det.
Religiösa individer utnyttjar också svaga inom samhällen med sina psykologiska dravel!
Kort sagt...alla är partiska utav sig!
Man vill inte släppa taget om falskheten.
Finns det något mer du undrar över,TS...???
Citera
2011-08-03, 10:17
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spandido
Om du inte finner mening med ditt liv utan religion så lider jag med dig.

Eftersom även du har en tro, så behöver du inte vara så ledsen!
Citera
2011-08-03, 10:23
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocowoot
Hade inte religion funnits tror jag inte dem hade behövt en mening i livet för det hade vetat att allt liv evolverats från samma encelliga organism under en jävligt lång"tid"(tid är i mina ögon endast ett verktyg använt för att skapa struktur) och att det enda vi egentligen kan göra är att försöka avnjuta vår "tid" och försöka göra det bättre för andra och våra avkommor.

Vi är endast djur som har evolverats till något av skapligt intellekt, folk borde inse detta snart, jag skulle kunna tänka mig att kanske människornas undergång förmodligen kommer vara religionsrelaterad.

Hade inte religion funnits, hade vi inte haft ett fungerande samhälle idag!

Det är vårt stora intellekt som utgör grunden för vår religiositet. Vi kan förstå att det finns "något annat", helt enkelt. För oss räcker det inte att bara "göra avkommor" eller att "överleva", utan vi måste ha andra drivkrafter OCKSÅ.

Därför spelar det heller ingen roll om vi har ett högteknologiskt samhälle, eller en utvecklad filosofi. Kanske religionen behövs mer än någonsin idag, då vi ha en sådan stor valfrihet att vi knappt hitta oss själva idag...

Religion ger trygghet och en känsla av att höra hemma någonstans. Den ger hopp och tröst och en livsglädje.

DÄRFÖR finns den fortfarande, och kommer alltid att finnas, som en del av varje individuell människa!
Citera
2011-08-03, 10:40
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Det finns flera anledningar till att religioner fortfarande existerar.

Existentiella frågor
Om man jämför olika religioner så framgår det ganska tydligt att alla behandlar i princip samma frågor. Frågor som: Vad är rätt och fel?; Vad är livets mening?; Hur uppstod allt?; Vad händer efter döden?; etc. Dessa frågor är vi av naturen nyfikna på och därför söker vi svar på dem. I religion kan man finna svar som är välformulerade och tilltalande och som vi alla vet behöver något bara var välformulerat för att man ska acceptera det. Det behöver absolut inte vara sant.

Tradition
De flesta människor är religiösa för att de vuxit upp och uppfostrats religiöst. Om det är en självklarhet att vara religiös är det givetvis lika självklart att uppfostra sina barn religiöst. Detta är dock något vi börjat se en ändring på i västvärlden på senare år.
Citera
2011-08-03, 10:41
Bannlyst
Citat:

Det är vårt stora intellekt som utgör grunden för vår religiositet. Vi kan förstå att det finns "något annat", helt enkelt. För oss räcker det inte att bara "göra avkommor" eller att "överleva", utan vi måste ha andra drivkrafter OCKSÅ.

Därför spelar det heller ingen roll om vi har ett högteknologiskt samhälle, eller en utvecklad filosofi. Kanske religionen behövs mer än någonsin idag, då vi ha en sådan stor valfrihet att vi knappt hitta oss själva idag...

Religion ger trygghet och en känsla av att höra hemma någonstans. Den ger hopp och tröst och en livsglädje.

DÄRFÖR finns den fortfarande, och kommer alltid att finnas, som en del av varje individuell människa!

Fel!
Religioner inger också förfalskade förhoppningar.
Det är människan i sig själv som inger tryggheten genom manupilering.
Tryggheten har aldrig funnits genom religion.
Det är människan som gör det.
Citera
2011-08-03, 10:53
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Det där är något som många religiösa hävdar, men jag har aldrig sett något konkret exempel på det.
Citat:
Det är vårt stora intellekt som utgör grunden för vår religiositet. Vi kan förstå att det finns "något annat", helt enkelt.
Fel. Bara för att vi tror att det finns "något annat" betyder inte att det gör det. Det är en spännande tanke, visst. Men tyvärr är det till dags dato inget annat än en spännande tanke.
Citat:
För oss räcker det inte att bara "göra avkommor" eller att "överleva", utan vi måste ha andra drivkrafter OCKSÅ.
För detta behövs ingen religion. Jag och många med mig finner mening i mitt liv genom idrottsliga, sociala och intellektuella aktiviteter. Som du ser krävs ingen religion i den ekvationen.
Citat:
Det där är en ren plattityd som inte säger ett smack. "Kanske behövs religionen mer än någonsin idag". Så har religiösa sagt i alla tider, men ändå är den snabbast växande gruppen i västvärlden just ateister.
Citat:
Religion ger trygghet och en känsla av att höra hemma någonstans.
Korrekt.
Citat:
Den ger hopp och tröst och en livsglädje.
Det tror jag säkert, men den ger också en rädsla för något som med största sannolikhet inte ens finns. Om vi slutade gå runt och vara rädda för att tänka fel tankar och slutade gå runt och fundera på livet efter döden så skulle vi kunna uppskatta det liv vi faktiskt har. Det enda liv vi kan vara helt säkra på att få leva.

Tacka de som gör något bra istället. Tacka inte Gud. Låt inte religion sno åt sig äran för de bra sakerna som görs av människor.
Citera
2011-08-03, 10:54
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goofy63
Fel!
Religioner inger också förfalskade förhoppningar.
Det är människan i sig själv som inger tryggheten genom manupilering.
Tryggheten har aldrig funnits genom religion.
Det är människan som gör det.

Ja, religion kan ANVÄNDAS på fel sätt, det stämmer. Men det visar bara människans vilsenhet, idag som förr! På samma sätt missbrukas andra ideologier och system. Det visar bara varför religiositeten är så viktig för människan!

Om du anser att det handlar om manipulering, så får det stå för dig! Det finns MASSOR med människor som vittnar om vilken trygghet en erkänd religiositet ger dem! För MIG duger detta gott! Det är deras positiva upplevelser som är det viktiga, då det leder till glädje och konstruktivitet!

Detta borde även du vara tacksam över, då detta möjliggjort i stort sett all den mänskliga utvecklingen.
Citera
2011-08-03, 10:55
Bannlyst
Menar TS att vi inte har en själ? Vad händer t ex när vi sover?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in