• 1
  • 2
2011-08-02, 23:29
Medlem
Artygs avatar
Tänkte bytta ut min mbps hårddisk till en snabbare variant.
Min 1-åriga garanti går ut om någon veckan och således passar det bra nu.
Jag har förstått att jag sabbar garantirätten om jag utför något hårddisk byte själv..

Hur är det med konsumentköpslagar om jag byter hårddisk?
Jag har rätt att få datorn reparerad om det är ett ursprungsfel.
Kan apple hävda att jag inte har rätt till det pga. att jag utfört ett hårddiskbyte?
Citera
2011-08-02, 23:48
Medlem
Apple är EXTREMT elaka när det det gäller reklamationsrätten (dom tycker att den inte gäller dem). De försöker alltid på något sätt komma undan.Gör du ett HDD byte kommer du nog få problem vid en framtida reklamation.

Apple älskar att sälja saker, men så fort man får problem med deras produkter, så får man STORA problem
Citera
2011-08-02, 23:49
Medlem
Vid konflikter med apple kan du iförsig vända dig till ARN
Citera
2011-08-02, 23:55
Medlem
tzjs avatar
Står det i dokumentationen till just din modell om hur du byter HD så är det lugnt.

Ett HD-byte är en enkel operation.
Citera
2011-08-03, 00:17
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Står det i dokumentationen till just din modell om hur du byter HD så är det lugnt.

Ett HD-byte är en enkel operation.

Står utförligt hur man byter hdd i manualen, antar att det är lungt då.
Citera
2011-08-03, 00:34
Medlem
tzjs avatar
Följer du informationen punkt för punkt och tar det försiktigt så finns det egentligen inga problem. Se till att ladda ur statisk elekricitet ocv när du börjar.

Men än en gång: följ instruktionerna.
Citera
2011-08-03, 01:02
Medlem
Snöjs avatar
Om något skulle hända och du måste skicka in den, stoppa tillbaks den gamla hårddisken så märker de ju inget? Förutsatt att du inte lämnar massa spår efter dig, t.ex sladdar på fel ställen, klisterlappar sitter kvar (sitter ju nån på batteriet som det står på att man inte får ta bort) eller kaksmulor.
Citera
2011-08-03, 01:14
Medlem
bratemos avatar
Har för mig att man aldrig får öppna en dator vare sig stationär eller laptop om garantin ska gälla.
Kommer inte riktigt ihåg hur det var, minns dock att jag köpte en stationär för många år sedan, och då sa försäljaren för den mindre datorbutiken att jag inte fick öppna datorn om garantin skulle gälla..
Citera
2011-08-03, 01:14
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Om något skulle hända och du måste skicka in den, stoppa tillbaks den gamla hårddisken så märker de ju inget? Förutsatt att du inte lämnar massa spår efter dig, t.ex sladdar på fel ställen, klisterlappar sitter kvar (sitter ju nån på batteriet som det står på att man inte får ta bort) eller kaksmulor.

Vet inte om det gäller endast iphone, men har för mig att även apples datorer har någon etikett som rivs när man byter ut vissa delar så att apple kan se att man har varit där och pillat.

Vet dock ej om det gäller hdd:n då man får byta ut den själv..
Citera
2011-08-03, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Har för mig att man aldrig får öppna en dator vare sig stationär eller laptop om garantin ska gälla.
Kommer inte riktigt ihåg hur det var, minns dock att jag köpte en stationär för många år sedan, och då sa försäljaren för den mindre datorbutiken att jag inte fick öppna datorn om garantin skulle gälla..

Det är fritt fram (sålänge manualen säger det) att byta ram/hdd i din Mac, om du därimot slinter med skruvmejseln eller något annat dumt så är det inte längre ett garantiärende
Citera
2011-08-03, 18:50
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Det är fritt fram (sålänge manualen säger det) att byta ram/hdd i din Mac, om du därimot slinter med skruvmejseln eller något annat dumt så är det inte längre ett garantiärende

Konstigt. Köpte en dator på PCCITY och där gällde inte försäkringen (dock en laptop och inte mac) och jag fick inte öppna datorn sa de....
Citera
2011-08-03, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Konstigt. Köpte en dator på PCCITY och där gällde inte försäkringen (dock en laptop och inte mac) och jag fick inte öppna datorn sa de....

Hur det gäller med andra märker vet jag inte, det jag skrev gäller för Mac
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in