2011-08-02, 20:19
Medlem
Vad vet du nu efter din högskoletid som du önskar att du vetat när du börjat den. Studietips och annat.

Allt är välkommet. Vi skall hjälpa varandra
Citera
2011-08-02, 20:24
Medlem
pentaxanalytikers avatar
Studiegrupper är bra.
Ett annat alternativ är att plugga två timmar varje dag, även lördag/söndag.
Gör du detta så behöver du inte plugga något extra alls.

Åsså naturligtvis, gå på föreläsningarna! Det är alltid bättre att gå på föreläsningen än att inte gå på den. Mvh
Citera
2011-08-02, 20:40
Medlem
jag önskar att jag inte pluggade så mycket, läste lite nästan varje dag första termin, nu går jag bara på föreläsningar och läser ett par veckor innan tenta, funkar bra det.

en annan sak är att inte anteckna för mycket, gjorde även det felet i början men det lär man sig att begränsa rätt fort

edit: köp inte alla böcker som rekommenderas, väldigt ofta är det pengar (mycket pengar) rakt i sjön
Senast redigerad av Zmutser 2011-08-02 kl. 20:44.
Citera
2011-08-02, 20:42
Medlem
Att jag lärt mig sammanfatta material på ett bra sätt tidigare, vettefan hur jag pluggade förut egentligen..
Citera
2011-08-02, 20:54
Medlem
Xarplins avatar
-Läsa igenom lektioner lite snabbt i förväg
-Sammanfatta efter förläsningarna
-Träna och äta rätt
-Undvik knulla/bli ihop med klasskamrater
Citera
2011-08-02, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zmutser
jag önskar att jag inte pluggade så mycket, läste lite nästan varje dag första termin, nu går jag bara på föreläsningar och läser ett par veckor innan tenta, funkar bra det.

en annan sak är att inte anteckna för mycket, gjorde även det felet i början men det lär man sig att begränsa rätt fort

edit: köp inte alla böcker som rekommenderas, väldigt ofta är det pengar (mycket pengar) rakt i sjön

men HUR vet man då vilka böcker som maqn skall köpa??
Citera
2011-08-02, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xarplin
-Läsa igenom lektioner lite snabbt i förväg
-Sammanfatta efter förläsningarna
-Träna och äta rätt
-Undvik knulla/bli ihop med klasskamrater

Ok, att inte vara på flera i klassen, men kan det inte vara bra att ha ett förhållande med 1. DÅ kan man ju hjälpa varandra?
Citera
2011-08-02, 21:03
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ole30000miljoner
Ok, att inte vara på flera i klassen, men kan det inte vara bra att ha ett förhållande med 1. DÅ kan man ju hjälpa varandra?

Problemet är ju att om det tar slut så kan det riskera att göra resten av studietiden outhärdlig.
Citera
2011-08-02, 21:29
Medlem
Mindmaps, och att inte vara så ängslig och ha ångest över studierna utan ta det lugnt och ta saker metodiskt. En...... Sak....... I....... Taget.
Citera
2011-08-02, 21:41
Medlem
Xarplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ole30000miljoner

Så tänker man i början, men precis som slipZen skrev så är risken att göra slut stor då man tröttnar lätt på varandra under studietiden...och blir det slut då är det fan det värsta som kan hända för en och kan dessutom orsaka svåra studieperioder för en. Iaf för min del.
Citera
2011-08-02, 21:44
Medlem
Skjuter man upp studierna går man typ ständigt och har ångest, d v s man slösar ännu mer tid/energi på saker som ändå ska göras.
Citera
2011-08-02, 21:48
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xarplin
Så tänker man i början, men precis som slipZen skrev så är risken att göra slut stor då man tröttnar lätt på varandra under studietiden...och blir det slut då är det fan det värsta som kan hända för en och kan dessutom orsaka svåra studieperioder för en. Iaf för min del.

Själv flyttar jag typ 50 mil från Bohuslän till Lund för att fly exet och plugga (hade planerat att välja GBG) och inte ens det känns långt nog. Men sen är ju problemet att om man hittar en riktigt skön tjej/kille i ens klass och inte är värsta playern så blir det nog svårt att stå emot
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in