Citat:
Ursprungligen postat av Charlesfemma
Haha, samma visa var det under högstadiet då samtalsämnet om Naturlinjen kom upp.
"Det är en BRUTAL LINJE!!" Jävla lögner, hade 47% frånvaro och gick ut med bra betyg.
Men det är väl relativt, är man bara smart och har en fallenhet för skolämnena så sköter ens intelligens resten, bara sätta pennan på pappret och göra skitgörat.
Själv ska jag börja plugga högskola nu nästa vecka. Förväntningarna är höga och jag bryter snart ner av nervositeten.
Men det känns som om högskolan kommer bli en enda stor "jerk off session" som gymnasiet.
Högskola kan vara allt från slappkurs till rejäl utmaning, beroende på din egen kapacitet samt inte minst på vad du läser för kurser/program.
Efter att ha plockat ut min CivIng/Teknisk Fysik samt även läst separata språkkurser vid sidan om kan jag sammanfatta skillnaderna ungefär såhär:
- Högskolan är bra mycket jobbigare än gymnasiet, vilket till största delen beror på att gymnasiet är enkelt.
- Mängden eget ansvar är avsevärt mycket högre. Till skillnad från gymnasiet där lärarna har utvecklingssamtal och uppföljningar efter prov (ibland) så bestäms i allmänhet betyget på en kurs efter resultatet på tentan. Lärarkontakten är vad du gör den till. Jag betvivlar att mer än kanske 4-5 av de runt 20-25 lärare jag hade genom åren skulle känna igen mitt ansikte.
- Som en direkt följd av ovanstående är det därför jävligt viktigt att vara "bäst när det gäller". Är du sjuk på tentadagen är det bara att bita ihop, eftersom det inte finns något "Men jag har ju varit duktig på tidigare prov, så jag kan nog få MVG ändå". Dåligt på tentan -> Dåligt betyg -> Omtenta.
- Det finns dock som sagt alltid möjligheten till omtenta om/när du kuggar något. Däremot tar det tid, och ju snabbare du fixar examen, desto snabbare tjänar du pengar.
- Du har, åtminstone om du pluggar naturvetenskapligt på högskola, ofta möjligheten att välja om du vill köra en one-man-show eller ej. Visst finns det labbar, men i övrigt är det knappt alls något närvarokrav. I teorin kan du lata dig 330 dagar om året, och vara flitig veckorna före tentor om du nu har en jävla fallenhet för det du pluggar. Inom andra ämnesområden kan det dock krylla av seminarier.
- Att plugga språk på högskola är dock som du säger en enda stor "jerk off session". Jag råkade braka igenom halva Ryska C på distans med 10 dagars intensivplugg, något som annars räknas som runt 10 veckor heltid. Är man charmig kan man övertyga lärarna att seminarier inte behövs, och plugga effektivt själv istället. Akta dig för seminarier i språk - det finns många träbockar på sådana...
- Åtminstone på KTH är tentorna koncentrerade till vissa veckor på året. Det kan vara skönt, och det kan vara motsatsen. Någon gång hade vi en 13-18-tenta ena dagen, följt av en 8-13 dagen efter. Då är man ganska mör.
- Till sist, som så många säger, det är faktiskt värt att plugga kontinuerligt. Till skillnad från gymnasiet är böckerna sällan fulla av färgglada cirklar och exempel med "Pelle och Matilda ska handla grönsaker", utan det är i allmänhet mycket text att ta sig igenom. Underskatta inte mängden text du ska gå igenom, åtminstone inte de första kurserna innan du har egen erfarenhet.
Jag själv brukade alltid gå på alla föreläsningar och övningar, och hade boken uppe bredvid mig. Var föreläsaren bra så antecknade jag, var han kass försökte jag läsa parallellt i boken under föreläsningarna. Eftersom du aldrig kommer råka ut för situationen att läraren frågar slumpmässig person av studenterna om svaret på frågor kan du alltid sitta och räkna på egen hand.
Jag tyckte det var mest behagligt att göra så, eftersom man då får ett schema och mer eller mindre tvingas plugga, även om jag inte alltid pluggade det som stod på schemat.
Sedan måste jag erkänna att många överdramatiserar hur svår högskolan är. Skulle jag bara varit 100% effektiv varje gång jag pluggade skulle jag kunna stå över föreläsningarna och ändå klara mig på 2-3h/dag. Det svåra är att vara just det.
Att få högsta betyg i alla ämnen är svårt. Att klara högskolan är lätt. Att klara högskolan på utsatt tid kräver en insats.
Det är ungefär som gymnasiet fast med högre ribba. Manmåste kämpa för att få godkänt över huvud taget, samt att man måste slita rätt rejält för att få högsta betyg..